Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-28, 10:12
  #13
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Undrar hur dom skall få till det anställningsavtalet, anställd på livstid...... Så personen får inte gå i pension vid 65?

F ö ett utmärkt förslag om man vill få vanligt folk att förakta modern konst
Tja, denna utsatta befattning “ska vara på den underjordiska perrongen under arbetstiden” “resten av livet, eller så länge det finns pengar kvar till lön”, och sålänge man inte nämnt något säkerhetsvillkor för en sådan måltavla kan vi räkna med att man räknar med att den inte överlever de 65, eller 6,5 heller. (“Hur ser ni på arbetsmiljön för detta ensamarbete i underjorden? – […] Vi har gjort en riskanalys och där har den frågan kommit upp.”)

Som rent konceptverk tycker jag av det lilla jag läst att det är kanon, hoppas det inte hämskos av självpålagd dokumentering utöver stämpelklockan, och har enda invändning mot titelns tvungna engelska. Emplojment vore bättre, Kungen (mot vars etablissemang jag inte invänder), eller Ahasverus.


Redigerat: Aha, läser nu i SvT:s artikel att “De exakta detaljerna är inte helt beslutade” och “Om personen vill säga upp sig kommer denne att ersättas genom en ny rekrytering.” Nå, vi får se.
__________________
Senast redigerad av Zwerchstand 2017-10-28 kl. 10:15.
Citera
2017-10-28, 22:11
  #14
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Alltså - att hålla på med att hitta på - och framförallt - att vräka skattepengar på sånt här djävla dravel borde vara åtalbart. Finns det inga som helst djävla regler för vad man kan kasta skattepengar på?

Nej det gör ju inte det. Frågan är väl om det här är värre än alla de sköna miljoner som pissas bort på diverse normkritiska projekt där det ska analyseras verktyg utifrån premissen att de ser ut som penisar och dylikt.
Citera
2017-10-29, 09:51
  #15
Medlem
Ramaskriets avatar
De två grabbar som står bakom "konsten" måste ju garva sönder över att deras bidrag blev ett av de vinnande. Det visar hur (en del) modern konst inte bedöms utifrån estetik - utan andra värden, vilket jag personligen tycker är helt fel i det offentliga rummet. Jag och många med mig vill inte se pläderande konst som vill avstigmatisera mens, eller se nån person glida omkring som en kritik till löneslaveri (eller vad nu detta konstverk ska symbolisera, för inte är det något som ska vara "fint att titta på".

Ska man anställa en zigenare undrar jag? Det driver ju omkring många romer i kollektivtrafiken som gör lite "som de vill" för att dra in pengar. 6,5 millar för samma förfarande vore väl inte så tokigt?
__________________
Senast redigerad av Ramaskriet 2017-10-29 kl. 09:52. Anledning: grammatik
Citera
2017-10-30, 08:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
De två grabbar som står bakom "konsten" måste ju garva sönder över att deras bidrag blev ett av de vinnande. Det visar hur (en del) modern konst inte bedöms utifrån estetik - utan andra värden, vilket jag personligen tycker är helt fel i det offentliga rummet. Jag och många med mig vill inte se pläderande konst som vill avstigmatisera mens, eller se nån person glida omkring som en kritik till löneslaveri (eller vad nu detta konstverk ska symbolisera, för inte är det något som ska vara "fint att titta på".

Ska man anställa en zigenare undrar jag? Det driver ju omkring många romer i kollektivtrafiken som gör lite "som de vill" för att dra in pengar. 6,5 millar för samma förfarande vore väl inte så tokigt?

Varför så negativ? I en tid när allt färre skulptörer och målare klarar av att skapa levande tavlor och statyer måste man pröva att istället låta levande människor uppträda som konstverk. Man kan t ex låta någon stilig herre uppträda som näck i en sprudlande fontän.
Citera
2017-11-18, 03:13
  #17
Medlem
7 skattemiljoner för något som är glömt inom en månad. vidrigt. stackare som ska lida för konstnärernas personliga karriär och kanske något tjänsteman, tur att ingen människa i sverige kan förslavas utan helt enkelt kan säga upp sig. konst för konstnärens skull. ömdömen som hoppat i ån.

gör om och gör rätt. eller res er.
Citera
2017-11-18, 03:29
  #18
Avstängd
Zambos avatar
Vinnare: Simon Goldin och Jakob Senneby ... typiska judenamn!


I juryn ingår följande personer:

• Magdalena Malm, Direktör, Statens konstråd
(ordförande).
• Dennis Axelsson, Utvecklingsledare för
kulturmiljö och kulturplanering, Göteborgs
Stads kulturförvaltning.
• Magnus Eriksson, Delprojektledare, Station
Korsvägen, Trafikverket.
• Annika von Hausswolff, Bildkonstnär.
• Richard Julin, Curator.
• Bo Larsson, Projektchef för Trafikverkets
projekt Västlänken och Olskroken.
• Johny Lindeberg, Arkitekt SAR/MSA,
Gestaltningsansvarig för Trafikverkets projekt
Västlänken och Olskroken.
• Karin Malmquist, Delprojektledare, Station
Haga, Trafikverket.
• Lotta Mossum, Curator, Statens konstråd.
• Andreas Roth, Projektsamordnare, Göteborg
konst.
• Richard Sangwill, Enhetschef, Konstenheten
Västra Götalandsregionen.
Jurysekreterare var Fredrik Rosenhall, Inobi
arkitekter AB.
Citera
2018-02-13, 19:01
  #19
Medlem
Foruejsonlys avatar
Jag tycker det är ett friskt bidrag som vunnit! Dom pratade om det på p1 idag och konstnärerna ville inte vara med på intervju för de ansåg sig vara en del av konstverket.....eller nåt sånt? Hursom, dom verkar jäkligt mysko!

Sen finns det flera skruvade bottnar i det här konstverket, en är ett framtidsscenario där AI och robotar sköter arbetet. Vad skall vi människor göra då? Den andra är att konstnärerna anser att diskussionen som konstverket skapar är en del av konstverket, så tex. Denna tråden är en del av verket

När de sa att det är upp till personen att göra vad han vill, tänkte jag mig tjänsten som en statlig tjänsteman, med uniform lite åt rysshållet, sittande vid ett skrivbord och sälja fake tågbiljetter som är stämplade enligt konstens alla regler....haha. Skulle bli en given turistgrej att köpa en (elegant) tågbiljett (som är fake) av ett levande konstverk....ja jevlar, skall nog söka jobbet!

Stationen ligger vid liseberg så det blir nog bra snurr på folk där på sommaren!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback