Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-30, 22:50
  #49
Medlem
Jag önskar dock att det hade varit sant. Då hade jag kunnat springa till jobbet istället för att ta bilen. Och så hade jag kunnat spetsa öronen och spåra upp ett vildsvin till kvällsmat på vägen hem.
Citera
2017-10-31, 15:35
  #50
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Att människan är bättre som långdistanslöpare än som sprinter innebär ju inte automatiskt att hon även skulle vara bättre än andra djurarter på någondera distansen!

Visst, givet en noggrann planläggning (som tvivelsutan skulle inkludera utposterandet av utvilade jägare på strategiska positioner längs en i förväg rekognoscerad sannolik flyktväg för bytet!) och tillgång till kopiösa kvantiteter vatten (vilket i så fall måste medföras av jägarna i skramlande lerkrukor eller kalebasser!) är det säkert fullt möjligt att bringa ett bytesdjur till utmattning med den skisserade tekniken. Men jag ställer mig en aning frågande till hur vanligt detta tillvägagångssätt egentligen kan ha varit före Discovery Channel. Med vatten i plastdunkar (och eventuellt i fotografernas följebilar!) kommer saken liksom i en helt annan dager..!

Det är inte som att Kalahariöknens bushfolk vore idioter. De förstår gott och väl vad som väntas av dem för en bra timpenning...

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag önskar dock att det hade varit sant. Då hade jag kunnat springa till jobbet istället för att ta bilen. Och så hade jag kunnat spetsa öronen och spåra upp ett vildsvin till kvällsmat på vägen hem.



Plastdunkar...

Som sagt, det är inte några direkta tveksamheter kring detta. Att diverse fårskallar iom det tror att det inte stämmer eftersom de inte orkar springa till jobbet är ju en rätt rolig invändning i sig, men något som jag lämnar därhän. De fåkunniga får gärna fortsätta i tråden fred.
Citera
2017-10-31, 19:27
  #51
Medlem
En flock människor beväpnade med facklor spjut och yxor är en ganska svår fiende att angripa, så det finns kanske inte nåt behov att fly. Människan har antagligen jagat mer med uthållighet på långdistans och förflyttat sig gående långa sträckor. Samtidigt kan man inte vara bra på allt. Anta att en hund hade haft två ben, då kanske den vore hälften så snabb. Två bens lösningen är mer en ekonomisk fråga, det kostar mindre energi att gå så och balanserar våra meloner till huvuden bättre på axlarna.

Vi är rätt snabba på långdistans jämfört med många djur.
Citera
2017-11-19, 01:44
  #52
Avstängd
TB12Ps avatar
Snabbhet har inte varit,avgörande för överlevnaden,
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback