Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-24, 21:42
  #1
Medlem
Ulfsdotters avatar
Känner på mig att trådstarten blir lång, ber om ursäkt i förskott.

Bakgrundsinfo: Jag har aldrig vetat vad jag vill bli när jag blir stor. Eller... jag ville gärna jobba med djur, men min familjesituation satte på olika sätt käppar i hjulet för mig (extremt lång historia men i korta ordalag kan man väl nämna narcissism och andra mindre trevliga störningar) och min uppväxt handlade mest om att överleva, att följa mina drömmar existerade inte.

Nå väl, i gymnasiet valde jag helt fel, pga tidigare nämnda omständigheter (jag skulle misslyckas, det var hela poängen) och gick aldrig ut gymnasiet.

Har ändå kunnat försörja mig på diverse enklare jobb som städning, tidninsbud och som personlig assistent. Under tiden har jag funderat på vad jag skulle vilja jobba med "på riktigt", men inte funderat färdigt. När jag var 25 bestämde jag mig för att läsa in gymnasiekompetens på komvux och hoppades att jag då skulle få en "uppenbarelse" om vad jag skulle vilja göra. Hade jätteroligt, alla ämnen var intressanta (läste bl.a. historia, geografi, samhällskunskap och svenska och engelska) och jag fick väldigt bra betyg i alla ämnen. Men uppenbarelsen uteblev, i stället blev jag gravid lagom till sista terminen och la framtidsplanerna på hyllan.

Men, i alla fall, nu har lillan börjat i skolan och jag är less på att städa, och jag har alltid hatat att jobba som personlig assistent.
Har fått upp ögonen för buss- & lokföraryrkena. Ett bussföretag har då och då bussförarutbildning där de bjuder på busskortet mot att man jobbar hos dem. En bekant till mig och jag själv sökte förra hösten och klarade alla steg i urvalsprocessen och skulle börja. Av personliga skäl valde jag att skjuta på det lite, en utbildning skulle starta på våren och en på hösten och jag ville hoppa på den senare varianten. Men vännen valde den tidigare och trivs skitbra med jobbet.
Naturligtivs så strulade det till sig på företaget så det blev ingen utbildning nu under hösten utan det ska starta till våren och det enda jag behöver göra när det drar igång är att skicka ett mail om att jag fortfarande är intresserad så är jag garanterad plats på utbildningen.

Men, nu till det jag vill fråga om:
Du som är bussförare, vad tycker du om ditt jobb? Vad är för- och nackdelarna?
Det som gör mig mest bekymrad är arbetstiderna med körningar på morgon/förmiddag, sedan uppehåll och sedan körning igen eftermiddag/kväll. Känns trist att vara borta när lillan ska vakna, sedan vara ledig när hon är i skolan, och så jobba när hon kommer hem/lägger sig. Eller hur ser ni på det?

Lokföraryrket har jag också tittat på och en kursstart som passar mig är till hösten -18.
Du lokförare, vad har du att säga om det? Bussförarjobbet har jag numera lite inblick i, men lokföraryrket har jag noll koll på så berätta gärna för mig vad som kan vara värt att veta, både bra och dåligt.

Är fortfarande osäker på vad jag vill blir när jag blir stor, men dessa två yrkeskategorier känns i alla fall lockande.

Tack för att du orkade läsa ända hit.
Citera
2017-10-24, 22:07
  #2
Medlem
Mycatisonfires avatar
Det är enorm skillnad mellan å vara buss eller lokförare... lönen lär skilja jätte mycket, till lokförarens fördel såklart.
Lokförare är ett säkerhets & kvalificerat yrke, att köra buss kan muhammed från turkiet göra.

Nackdelen med att vara lokförare (godståg) är att du är ensam, det kan bli långtråkigt, du kan jobba nån timme mitt i natten sedan paus några timmer för att sedan köra lång sträcka. Men att få ut 35-40k efter skatt som lokförare är inte ovanligt.
Som lokförare slipper du kontakt med passagerare - vem vill prata med nåt huckle från somalia som försöker stiga på bussen med 5 negerbarn liksom?!
Citera
2017-10-25, 00:16
  #3
Medlem
Ulfsdotters avatar
Att vara ensam stör mig inte. Det är nog bl.a det som tilltalar mig mest med lokföraryrket... hade gärna varit eremit...
Citera
2017-10-25, 00:31
  #4
Medlem
Vet inte så mycket om bussföraryrket, men har varit lokförare i 15 år snart, hunnit med att köra X2000, loktåg, godståg och pendeltåg. På resandetåg är man inte ensam, man har ju tågvärdar/tågmästare med i vagnarna, godståg är däremot ensamt.

Rekommenderar lokföraryrket i högsta grad :-)
Citera
2017-11-01, 14:11
  #5
Medlem
Ulfsdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Vet inte så mycket om bussföraryrket, men har varit lokförare i 15 år snart, hunnit med att köra X2000, loktåg, godståg och pendeltåg. På resandetåg är man inte ensam, man har ju tågvärdar/tågmästare med i vagnarna, godståg är däremot ensamt.

Rekommenderar lokföraryrket i högsta grad :-)

Tack så mycket för ditt svar!

På utbildningens sida bland kriterierna står följande:
"Samt genom tester kunna visa att man uppfyller Transport-styrelsens krav på:
• Yrkespsykologiskt test
• Fysiskt och medicinskt test"

Jag har bett om mer info, men det enda svar jag får är en hänvisning till hemsidan... *suck*
Men du kanske kan tala om vad det innebär & hur man bär sig åt. Har även skrivit till transportstyrelsen, men vem vet hur länge man får vänta på ett svar därifrån.... Hur långt i förväg kan man genomgå testerna för att de fortfarande ska vara "giltiga"? Att jag frågar är därför att jag har inte riktigt lust att sumpa bussutbildningen för att gå lokförarutbildningen bara för att torska på dessa tester och sedan vara tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2017-11-01, 14:58
  #6
Medlem
kolla in trådarna för "utbilda sig till lokförare här på facebook, där finns väldigt mycket information om man bara klickar några sidor bakåt,
Citera
2017-11-02, 05:46
  #7
Medlem
Det bästa är att du mailar till de olika utbildningsansvariga, tex till TCC, MTR eller Protrain, de kan svara på dina frågor angående urvalstesterna.

Men det som man genomgår om man blir kallad till att gå vidare efter sin ansökan till utbildningen är urvalstester som innefattar lite olika ävningar för att testa att man är lämplig, tex simultankapacitet. Sök på Matrigma.
Därefter träffar man psykolog för bedömning och sist ska man göra en speciell läkarundersökning för att se att man klarar de medicinska kraven.
Citera
2017-11-02, 07:04
  #8
Medlem
Talserier är det också en del i testerna. Har man mönstrat någon gång till värnplikt liknade testerna jag gjorde några av mönstringstesterna (tex hur olika figurer ser ut om man viker dem, talserier, mm)

Jag tror det är så idag att man får det första testet att göra på tid på datorn hemma, faller det sedan till belåtenhet så går man vidare och får göra fler olika tester på plats hos utbildaren. Tror tyvärr inte du får så mycket svar från Transportstyrelsen angående testerna.

Nu har jag jobbat ganska länge, och förr klarade ca 10 % av de sökande urvalstesterna, idag vet jag inte, jag tror man lättade på något och fler klarar testerna idag, tror det var för att lyckas fylla hela kurser med elever.

Låt dig inte skrämas iväg för att det är urvalsprover, du klarar det säkert galant ska du se!

Något som jag har märkt är att många som klarat testerna och idag är lokförare har spelat en del tv-spel eller datorspel tidigare, jag tror det kan ha lite hjälp vid koordinationsövningen och även annat logiskt tänkande.
Citera
2017-11-08, 05:43
  #9
Medlem
CommanderShepards avatar
Jag jobbar som busschaufför, tycker du om att vara på jobbet i 12-13 timmar men bara ha betalt för 8-9 timmar så tycker jag absolut du ska satsa på busschaufför, på ett år är det bara ett par hundra timmar som du har obetalt.

Nej, jag rekommenderar inte bussföraryrket för tillfället. Även om jag arbetar på en ganska bra depå (väldigt bra kollegor, har endast 2 utländska chaufförer på sammanlagt 70 stycken, men dom är väldigt trevlig)

Imorgon ska jag åka och göra tester för lokförare och hoppas innerligt stt jag klarar dem. Om inte annat så söker jag mig vidare till långtradare.
Citera
2017-11-08, 20:24
  #10
Medlem
sfrges avatar
Skall beskriva hur en normal arbetsdag kan se ut för mig som är bussförare.
Jag har en egen övernattningslägenhet på samma ort som vi utgår med bussarna.

I morron kör jag iväg runt 06:30. Kör 2,5 mil hämtar upp folk. Kör c:a 7,5 mil till. Släpper av folk. Strax efter åtta på morgonen kliver jag av första passet på min hemort. Är ledig på dan och kan göra vad jag vill.
Ungefär 14:30-14:40 börjar jag nästa pass. Lastar bussen med gods. Avgår 15:25. Kör ungefär 10 mil innan jag är framme vid destination. Lastar av gods och grejor. Kör fem mil till ungefär och parkerar bussen. Kliver av passet runt 18:00.

Summasumarum är att det är tidiga mornar och sena eftermiddagar men med mycket ledig tid på dagen.
Den effektiva tiden som jag verkligen jobbar är väldigt liten egentligen.
Jag har aldrig haft ett bättre jobb.
Har jobbat 7-4 på fabrik tidigare och det är helt värdelöst om man jämför med bussjobbet.
Tjänar strax under 25000 i månaden.
Och det är helt ok med tanke på hur mycket ledig tid jag har egentligen.
Citera
2017-11-08, 21:01
  #11
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Skall beskriva hur en normal arbetsdag kan se ut för mig som är bussförare.
Jag har en egen övernattningslägenhet på samma ort som vi utgår med bussarna.

I morron kör jag iväg runt 06:30. Kör 2,5 mil hämtar upp folk. Kör c:a 7,5 mil till. Släpper av folk. Strax efter åtta på morgonen kliver jag av första passet på min hemort. Är ledig på dan och kan göra vad jag vill.
Ungefär 14:30-14:40 börjar jag nästa pass. Lastar bussen med gods. Avgår 15:25. Kör ungefär 10 mil innan jag är framme vid destination. Lastar av gods och grejor. Kör fem mil till ungefär och parkerar bussen. Kliver av passet runt 18:00.

Summasumarum är att det är tidiga mornar och sena eftermiddagar men med mycket ledig tid på dagen.
Den effektiva tiden som jag verkligen jobbar är väldigt liten egentligen.
Jag har aldrig haft ett bättre jobb.
Har jobbat 7-4 på fabrik tidigare och det är helt värdelöst om man jämför med bussjobbet.
Tjänar strax under 25000 i månaden.
Och det är helt ok med tanke på hur mycket ledig tid jag har egentligen.

Så du har typ 6 timmars arbetstid per dag?
Du blir låst hela dagen, knepigt om man har barn eller vill vara ledig på kvällen. Lönen verkar ju inte kompensera, men trevligt att du trivs!
Citera
2017-11-09, 00:43
  #12
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Så du har typ 6 timmars arbetstid per dag?
Du blir låst hela dagen, knepigt om man har barn eller vill vara ledig på kvällen. Lönen verkar ju inte kompensera, men trevligt att du trivs!

Jag blir inte låst. Jag kliver av passet på min hemort. Kan göra vad jag vill på dan. Men det kanske inte är nån höjdare om man har familj.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback