Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-24, 14:10
  #1
Medlem
user3815276s avatar
Hur svårt är det att göra en egen ylletröja? Är det något vem som helst kan göra?

Hur mycket kostar materialet som behövs? Blir det billagare eller dyrare att göra en själv?

Vad heter de där verktygen man använder?
Citera
2017-10-24, 14:17
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du menar sticka med ull-garn?
Inga problem, leta upp ett mönster/ form du gillar, köp ull och stickor.
Sitt framför teven några kvällar och kör järnet!

Hemmingway lär ha stickat för att koppla av, det är varma fiskartröjor som gällde, som du ser på bilden.
https://madamebibilophilerecommends....ngwayphoto.jpg
Citera
2017-10-24, 14:50
  #3
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du menar sticka med ull-garn?
Inga problem, leta upp ett mönster/ form du gillar, köp ull och stickor.
Sitt framför teven några kvällar och kör järnet!

Hemmingway lär ha stickat för att koppla av, det är varma fiskartröjor som gällde, som du ser på bilden.
https://madamebibilophilerecommends....ngwayphoto.jpg
Underbart! Det är en varm tröja jag vill ha!

Ull-garn och stickor alltså? Men ull-garn är inte samma sak som vanligt garn då eller? Vad är det för skillnad?
Citera
2017-10-24, 14:53
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Underbart! Det är en varm tröja jag vill ha!

Ull-garn och stickor alltså? Men ull-garn är inte samma sak som vanligt garn då eller? Vad är det för skillnad?
Garn kan vara precis vad som helst, naturligt eller syntet.
Ull håller värmen även om det blir blött, naturligt och du kan hitta sorter som inte sticker som äldre tiders ull kan göra.
Citera
2017-10-24, 14:55
  #5
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag skulle börja med nån/några halsdukar för att öva in snitsen på att få maskorna lika stora och jämna.

Det var lätt att sticka en halsduk!
Citera
2017-10-24, 15:53
  #6
Medlem
PTHJs avatar
Tänk bara på att ta till ordentligt i storleken, man får tänka på att den minskar något i storlek då den fixeras i kokande vatten före första tvätt.
Citera
2017-11-01, 12:55
  #7
Medlem
Jag skaffade två får för ett år sedan och hitintills har jag fått ihop till nästan en halv tröja så det är på god väg. Men det krävs tålamod om du vara självförsörjande så du kommer få frysa under några vintrar. Att köpa färdigt är inget alternativ eller någon sport.
Citera
2017-11-04, 13:06
  #8
Medlem
Jag blev nästan full i skratt när jag läste trådstarten. "Göra" en ylletröja? Vad heter verktygen?

När jag var barn satt min mamma alltid med en stickning framför teven. Sedan levde jag i många år ihop med en tjej som (bland annat) var textilkonstnär och alltid hade ett sticke framme. Ofta i exklusivt angoragarn. När min syster kommer och hälsar på mig nu har hon nästan alltid någon stickning med sig. Så jag (man/gubbe) har liksom alltid haft stickning runt mig.

På min tid hade vi Textilslöjd i skolan också. Minns inte om vi fick sticka, men någon liten grytlapp virkade vi i alla fall.

Jo, du måste ha två stickor, finns i olika storlekar. Du måste ha garn: finns miljoner varianter. Du (nästan) måste ha en stickbeskrivning, där står vilka stickor du ska använda och vilket garn mönstret är tänkt för.

Om du är allvarlig i ditt inlägg tycker jag du ska gå till biblioteket och låna en bok om handarbete. Eller gå till någon secondhandbutik och köpa en trave Året Runt eller Hemmets Journal: det brukar alltid finnas stickbeskrivningar där.

Blir det billigt? Nej, det tror jag inte. En fleecejacka från ett lågprisvaruhus blir nog mycket billigare för samma mängd värme.

Men tydligen är det roligt. Och tänk vilken tillfredställelse att ha tillverkat något användbart själv!

Och som Bewilder säger: börja med en halsduk eller något annat rakt. Och håll reda på aviga och räta!
Citera
2017-11-10, 06:21
  #9
Medlem
pampussas avatar


https://www.garnstudio.com/home.php?cid=12
Citera
2017-11-10, 06:53
  #10
Medlem
Memmajemmas avatar
Satsa på en stickmaskin! Det går snabbare än att använda stickor och du kan även lägga till sjyssta mönster eller olika färger på garnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback