Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-24, 14:07
  #1
Medlem
moohs avatar
Några frågor kommer längre ner... först lite blaha-blaha.

Som ni vet växlade VV från ProPoints till SmartPoints (SP) för några år sedan. SP beräknas med hjälp av matens totala kcal samt lite siffertrolleri med mängden socker, mättat fett och protein.

Vissa matvaror är undantagna från ovanstående och innehåller således 0 SP.

VV säger: "visserligen så innehåller frukt och grönt både kcal, socker, fett och protein, men det innehåller samtidigt så mycket annat nyttigt och hälsosamt att det inte gör något".

Men vem som helst kan ju räkna ut att om jag äter (teoretiskt) 8 kilo päron och 2 kilo avocado varje dag, så får jag i mig både en viss mängd kcal, som till stor del kommer ifrån den mängd socker och fett som är i frukten. Jag kan GISSA att frukt och grönt bara är "gratis" när man äter det i rimliga mängder ("5 per dag" som VV säger), eller?

Jag har dock någon gång sett att dessa 0-poängare bara är 0-poäng IBLAND, och att man IBLAND måste räkna med deras kcal, socker, fett och protein. Men jag kan för mitt liv inte googla fram den infon nu. Kan någon hjälpa mig här? Om jag käkar ett äpple här och nu, är det 0 SP. Är det 0 SP fram till dess jag ätit fem stycken, och sen börjar det räknas? Är det 0 SP även när det ingår i ett större recept? Eller måste det räknas med då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback