Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 23:47
  #1
Medlem
Anonym216s avatar
Jag har ett dilemma som för många kan tyckas inte vara en stor grej men som för mig hade gjort min vecka.

Sedan ett tag tillbaka flyttade jag till USA och det är fruktansvärt svårt att få tag på lingonsylt här, av någon förbaskad anledning. Så för ett och ett halvt år sedan tog vi en tur till IKEA och köpte två burkar sylt. Saker hände och jag jag fick åka hem i väntan på visum.
Ett och ett halvt år senare sitter jag här och vill göra riktig fläskpannkaka med lingonsylt till mig och fästmön men till min fasa så gick lingonsylten ut för 3 månader sedan.
Tack och hej, tänkte jag. Men sen kom jag att tänka på, kanske är den fortfarande okay?
Jag menar, ibland sätter de bara ett datum, som för mjölk tillexempel som kan hålla sig veckor i oöppnat stadium, förbi bäst före datumet.

Så min fråga är, går det att äta utan att bli sjuk eventuellt dö?
Citera
2017-10-23, 23:53
  #2
Avstängd
Tok-Franss avatar
Bäst före datum anger även en gräns där tillverkaren inte längre vill stå för smakupplevelsen. Kolla lukta å smaka. Jag hade ätit sylten om du bjöd på fläskpannkakan. Tror inte ni kommer bli dåliga.
Citera
2017-10-23, 23:54
  #3
Medlem
Gör man själv lingonsylt så håller de flera år, har aldrig köpt lingonsylt och bara gudarna vet vad den sylten inehåller...
Citera
2017-10-23, 23:57
  #4
Medlem
Anonym216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Gör man själv lingonsylt så håller de flera år, har aldrig köpt lingonsylt och bara gudarna vet vad den sylten inehåller...

Lingonbär, socker, vatten, gelatin, citric acid(citronsyra?)

Alltså ingenting dåligt som inte finns i hemlagad lingonsylt.

Jag är ingen skogsmulle och hålla på och göra diverse sylt och marmelad själv är ingenting jag någonsin skulle göra.
Citera
2017-10-24, 13:21
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym216
Lingonbär, socker, vatten, gelatin, citric acid(citronsyra?)

Alltså ingenting dåligt som inte finns i hemlagad lingonsylt.

Jag är ingen skogsmulle och hålla på och göra diverse sylt och marmelad själv är ingenting jag någonsin skulle göra.


Visa gärna ett enda syltrecept med gelatin i?
Citera
2017-10-24, 13:25
  #6
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Till och med om burken vore öppnad skulle jag inte tveka att äta den. I värsta fall kan den behöva röras om lite grann ifall den "sjunkit till sig".

Oöppnad sylt utgången i tre månader? Så gott som vad som helst är farligare. Kranvatten.

"Riskera att dö" - bra där.
Citera
2017-10-24, 13:25
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Under förutsättning att burkarna är oöppnade, är sylten fortfarande okej. Har de också stått i kylskåp är sylten fortfarande som ny.
Citera
2017-11-12, 07:25
  #8
Medlem
polyuretans avatar
Dels är hållbarheten från produktionsdatum vanligen 1,5 eller 2 år har jag för mig, så 3 månader hit eller dit spelar absolut ingen roll.

Förutom en hög sockerhalt som bidrar till lång hållbarhet för sylt generellt, finns det naturligt en del ämnen i just lingon som gör dem extra hållbara. Jag har till exempel aldrig varit med om möglig lingonsylt ens om det varit bruten förpackning som av misstag förvarats i rumstemperatur i flera månader.
Citera
2017-12-11, 19:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym216

Jag är ingen skogsmulle och hålla på och göra diverse sylt och marmelad själv är ingenting jag någonsin skulle göra.

hehe, måste älska en kille som i ett matforum uppfattar det som skogsmulle att röra ihop lingon och socker till lingonsylt

Tidsåtgången för att hälla upp en näve frysta lingon en halv deciliter socker och stoppa in det i micron lagom länge ligger på under 1 minut.
__________________
Senast redigerad av Handke 2017-12-11 kl. 19:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback