Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 23:16
  #1
Medlem
Jag har absolut ingen aning om var denna tråden hör hemma. Men då det är en blandning av de redan befintliga del-forumen i hemelektronik så fick det bli här.

Jag är på jakt efter ett helhetspaket. Dvs både ljud och bild. Jag är på jakt efter något till min nya lägenhet, men jag vet inte vad jag bör satsa på.

1. TV vs projektor. Fördelar kontra nackdelar. Förutsättningar för båda.
2. Vad för slags ljudsystem ska man sikta in sig på? 2.1 eller 5.1? Soundbar?

Om man inte är extremt petig med varken ljud eller bild, går det att få ett okej helhetspaket med en budget runt 10000 - 15000? Budgeten är inte huggen i sten, men det finns inte så mycket svängrum.

Det kommer att mest användas till film/tv. Men sen skadar det ju inte om det går att använda som ljudsystem även på en fest.

Tänk på att förklara saker på en basic nivå då, som ni antagligen förstår, jag inte är insatt inom det här området.

Även tips på ett prisvärt "mediapaket" som passar min budget tas tacksamt emot.

Tack!
__________________
Senast redigerad av Zabbo 2017-10-23 kl. 23:23.
Citera
2017-10-23, 23:31
  #2
Medlem
Köp en ny tv UHTV för större delen av dina pengar och köp sedan ett begagnat 5.1 system med bra förstärkare på blocket. Finns mycket bra där till en bråkdel av nypriset.
Citera
2017-10-23, 23:33
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
.

Jag var i samma sits som dig när jag köpte min lägenhet. Jag är inte petig med ljudet och orkade inte lägga 10 papp på nya högtalare.

Jag köpte 2+1 högtalare (typ 2000 spänn), en receiver från Pioneer (VSX-527, minns inte priset) och sen en 55-tums LCD. Det har funkat hur bra som helst, och med tanke på ditt inlägg så vågar jag påstå att det hade dugit för dig med.

Högtalarna bör inte spela nån större roll, håll dig kring någon tusenlapp så får du grejer som duger. Alla kommer självklart säga att du ska köpa högtalarna som kostar 10 000 eftersom ”ljudet är bättre” men som amatör funkar billiga högtalare fint.

Projektor hade jag inte kört på, meckigt och drygt om det är soligt.

Mitt tips är att kolla Prisjakt, sen söker du på grejerna på Google för att då en vettig recension. Det är allt du behöver göra
Citera
2017-10-23, 23:35
  #4
Medlem
Tex det här https://www.blocket.se/stockholm/Hem...?ca=11&w=3
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback