• 1
  • 2
2017-10-23, 22:16
Medlem
Jag ser så många olika klipp, reklamer, dokumentärer, filmer, serier och hör/hört historier m.m.

Det låter så fantastiskt, det ser så fantastiskt!

Jag är ifrån 90-talet. Som barn, så märkte jag inte så mycket av människor ifrån Mellanöstern. Det var fortfarande ganska lugnt.

Men med tiden, började det växa allt mer, i tonåren hade det redan blivit ''vanligt'' med den där invandringen.

Att få höra mycket av historier ifrån 70 och 80 talet, hur lugnt det var, hur lite invandring var o.s.v, låter ju bara så perfekt. En Sverige, så borde ha varit än idag, och framåt!

Vart gick snett, varför blev det som det blev?

Kan vi någonsin få det som det var på 70 och 80 talet?

Kanske svår fråga..

Jag la denna tråd i denna katergori, just för att jag faktiskt börjar må lite dåligt, för att jag inte upplevt det som fanns på 70 och 80 talet.

På tal om inte kvinnorna, verkade de ha intressant, strong personlighet. Snygga klädsel, hade de på sig också!

Den allmänna lugnet, vilken tid!

Kan vi någonsin få det som det blev förut?

Jag är super nyfiken!

I reklamer, serier och filmer verkar de unga kvinnorna på 70-80-talet ha en helt annan personlighet. Enligt mig, betydligt mycket mer starkare, och intressantare. Något som stämmer, eller var de som de var på denna tid, liksom nutid?

Jag är bara nyfiken. Jag menar inte att de är svaga idag, jag syftar bara mest på att de verkade bara vara lite annorlunda förut. Eller framstod de endast så framför kamerorna?

Tack för svar!
Senast redigerad av Dukater 2017-10-23 kl. 22:28.
Citera
2017-10-23, 22:23
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Nope tyvärr så är dom tiderna borta. Som tur var sån hann man uppleva 80-talet. Och ja det är precis s å som man beskriver det. Idag är det ju en jävla mardröm.
Citera
2017-10-23, 22:26
Medlem
Hade du levt på 80-talet hade du drömt om att få leva på 50-talet. Du är en drömmare som målar upp idealistiska bilder av saker du aldrig sett.
Citera
2017-10-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Hade du levt på 80-talet hade du drömt om att få leva på 50-talet. Du är en drömmare som målar upp idealistiska bilder av saker du aldrig sett.
Utifrån historier m.m, så har jag nog fått en ungefärlig bild hur det var.

Om du också läser svaret ovan, så verkar det som om den användaren håller med mig.
Citera
2017-10-23, 22:31
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:

Vi som var mogna på 80-talet vet att det var ett bra decennium. Inga större problem. Teknik började utvecklas och det var minimalt med invandrare som drev omkring.

TS, du kommer aldrig få uppleva det vi upplevde tyvärr men det var precis som du beskrev det och jag saknade aldrig 50-talet eller något annat decennium heller för den delen men det gör jag nu.
Citera
2017-10-23, 22:51
Medlem
Jaa fyy faan,,man har vandrat från plattan till "Jakan" mitt i nätterna påtänd som en lärka hur många gånger som helst på 60-talet fram till mitten på 70-talet. Genom Karlberg och Solna, Barkarby och allt vad det heter.
Aldrig blev man robbad eller nerslagen eller knappt ens kollad av bängen.
Idag vill jag knappt åka bil på dom ställena.

Men det är nya tider som en del säger.
Senast redigerad av "Suck" 2017-10-23 kl. 22:54. Anledning: Glömd bokstav
Citera
2017-10-23, 23:02
Medlem
Är född sent 80-tal och håller med fullständigt. Mår så jävla dåligt att jag inte fick uppleva det underbara mina föräldrar fick. Nu verkar allt åt helvete, alla är kränkta hit och dit. Invandrare i varenda hörn. Flyttade från Sthlm till en väldigt liten stad eftersom jag var så trött på allt multikulti men nu är det likadant här. Bodde i Norge ett par år och då upplevde jag det som Sverige på tidigt 90-tal, en helt annan stämning.
Citera
2017-10-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nope tyvärr så är dom tiderna borta. Som tur var sån hann man uppleva 80-talet. Och ja det är precis s å som man beskriver det. Idag är det ju en jävla mardröm.
Håller fullkomligt med dig. Tyvärr kommer aldrig våra barn att uppleva det gemytliga vi hade, och då är jag ändå från Borlänge.
Citera
2017-10-23, 23:07
Medlem
Citat:
Med det nicket så förstår jag att du ej passar in i denna tråd
Citera
2017-10-23, 23:43
Medlem
Förstär vad du menar.
Träffade en 80-talist-tjej som utbrast: "Jag har aldrig blivit våldtagen som tur är".
Fick mig att fundera en hel del över hur de som är ungdomar på 2000-talet egentligen har det.
Att en tjej ens skulle haft dessa tankar på 80-talet är helt uteslutet.

Bilar, sjukvård tex var klart sämre då. Och inge internet fanns.... Men innebörden av det var vi lyckligt omedvetna om. Det rullade på bra ändå. IRL var bara tre bokstäver utan innebörd. (ALLT var på riktigt hela tiden).

Själv är jag närmast uberlycklig vid tanken att jag fick mina ungdomsår då.
Dock kan de uppväxande generationerna forma samhället precis som de vill. Om de orkar och har lust.
Citera
2017-10-23, 23:53
Medlem
hippilis avatar
Mitt 80 tal var bra, folk knarkade då åxå men sa aldrig att det är nyttigt som dom tror i dag, folk var även trevligare mot varandra, bilarna var sämre men dom var åxå trevliga och gick allt laga. Den tiden kommer aldrig tillbaks. Alla har sina minnen oavsett när folk är födda. Om 20 år säjjer dom att 2010 talet var så bra men det är så att det är alltid det som var bra man kommer ihåg!
Citera
2017-10-24, 00:09
Medlem
Jag hann uppleva lite av 80-talet men inte tonåren tyvärr. Det jag kom att tänka på när jag läste din text var den här låten:

Flipsyde - I'm tired

".. the first generation to try and rewind time"

Edit: Nej jag tror inte vi kommer att kunna få det som det var då. Jag är övertygad om att vi kommer att få det värre. Om man med värre menar lite mer som läget är i USA. Därav tyckte jag att den låten sammanfattar situationen ganska bra.
Senast redigerad av XrayCharles 2017-10-24 kl. 00:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in