Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 19:55
  #1
Medlem
Hej,

Är det någon som har koll på hur accepterat det är att köpa dyrare armbandsur i Sverige med kontanter? Jag pratar då om klockhandlare och inte privatpersoner. Kör de någon bakgrundskoll av köpare vid köp eller kan det vara ske relativt anonymt? Eller är det helt enkelt inte accepterat vid större köp?

Vi kan ta ett exempel: Rolex Sub till salu för 65000 kr hos handlare (icke AD). Kan man gå in och köpa den i kontanter utan bekymmer? Kan med egen erfarenhet säga att detta inte skulle vara ett problem i London. Kan någon fylla i hur det fungerar i Sverige?

Tackar så hjärtligt
Citera
2017-10-23, 20:09
  #2
Medlem
Citat:
Företag och personer som bedriver viss typ av näringsverksamhet är skyldiga att anmäla sig till registret mot penningtvätt.

Citat:
Fysiska och juridiska personer som bedriver verksamhet som avser försäljning av varor mot kontant betalning till stora belopp (minst 5 000 euro per affärstransaktion). Exempel är handel med bilar, juveler, klockor och antikviteter.

Jag tolkar det som att om du betalar en större summa pengar kontant för en klocka så är dom skyldiga till att registrera detta. Så om du är svarta pengar så är det kanske inte det mest lämpliga stället att göra dem vita. Men som sagt, bara vad jag tror. Lycka till!

http://www.bolagsverket.se/om/oss/fl...ngtvatt-1.3655
Citera
2017-10-24, 01:45
  #3
Medlem
du kommer få uppge ditt personnummer
Citera
2017-10-24, 10:51
  #4
Medlem
Vilken butik som helst hade reagerat på så mycket kontanter. De vill helst inte hantera pengar.
Butiken ser helst att du betalar med kort så att pengar går in på deras konto direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback