Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 16:04
  #1
Medlem
Jag bor i Kanada och köpte en 4-hjuling i somras som jag haft mycket användning av ute i vildmarken.
Ingen speciellt, en Can-Am 450 L.

Undrar lite hur jag skall förvara den över vintern?

Den står i mitt garage, som dock inte uppvärmt.
På vintern blir det jäkligt kallt, ner mot -30 c.

Är det inga problem eller bör jag typ täcka den med någonting etc?

Uppskattar alla råd!
Citera
2017-10-23, 16:45
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är den vätskekyld bör du kolla glykolhalten, antar det är en 4T så byte av motorolja redan nu, fyll upp tanken till max så minskar du risken för kondens, töm förgasaren om sådan finnes så minskar du risken för avlagringar, batteriet bör du underhållsladda speciellt om du lämnar kvar det i fordonet för ett laddat batteri tål kyla bättre ett oladdat batteri kan frysa sönder redan vid ett par minus.
Citera
2017-10-23, 16:55
  #3
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Du kan ju montera loss batteriet och förvara det inomhus under den kalla årstiden.
Citera
2017-10-24, 01:21
  #4
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är den vätskekyld bör du kolla glykolhalten, antar det är en 4T så byte av motorolja redan nu, fyll upp tanken till max så minskar du risken för kondens, töm förgasaren om sådan finnes så minskar du risken för avlagringar, batteriet bör du underhållsladda speciellt om du lämnar kvar det i fordonet för ett laddat batteri tål kyla bättre ett oladdat batteri kan frysa sönder redan vid ett par minus.

Bättre tips och råd än detta får du inte
Citera
2017-10-29, 20:14
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Bättre tips och råd än detta får du inte
Exakt. Men ställa undan den? Jag använder min hela året, nästan mer på vintern. Snöplog!
Citera
2017-10-29, 20:20
  #6
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Exakt. Men ställa undan den? Jag använder min hela året, nästan mer på vintern. Snöplog!

Då är det ingen förvaring, du frågar hur du ska förvara den över vintern men ska använda den regelbundet?
Citera
2017-10-29, 20:25
  #7
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Då är det ingen förvaring, du frågar hur du ska förvara den över vintern men ska använda den regelbundet?
Objection, your honour. Det var inte jag som frågade.
Citera
2017-10-29, 20:33
  #8
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Objection, your honour. Det var inte jag som frågade.


Mitt fel, hammer down
Citera
2017-10-29, 21:30
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Exakt. Men ställa undan den? Jag använder min hela året, nästan mer på vintern. Snöplog!
Då bortser man från att fylla tanken, tömma förgasaren och plocka in batteriet däremot skadar det inte att ha batteriet på underhållsladdning speciellt om fordonet har elstart, är man lite händig är det enkelt att montera in ett kontaktdon och även kolla glykolhalten om motorn är vätskekyld.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback