Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 15:46
  #1
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Min telefon blev stulen i augusti. Första gången genom alla år jag blir av med en telefon.
Har ännu inte löst detta med försäkringsbolaget...vet inte ens om hemförsäkring täcker en sån sak..?
Köpte iallafall en telefon dagen efter av en person i en köp/sälj Facebook grupp då jag måste ha telefon liksom.

Men iallafall;
Funkade utmärkt fram till ett par dagar sen då det plötsligt inte gick att ringa, skicka sms eller koppla upp mot nätet.
Kollar upp IMEI (vilket jag gjorde även innan köp och då såg det bra ut) och det visar sig att den är blacklisted!

Jag har fan inte lust att lägga ut tusentals SEK en tredje gång detta året för en telefon så därför undrar jag om det finns något sätt att häva spärren på en svartlistad telefon?
Citera
2017-10-23, 17:12
  #2
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Köpte iallafall en telefon dagen efter av en person i en köp/sälj Facebook grupp då jag måste ha telefon liksom.

Men iallafall;
Funkade utmärkt fram till ett par dagar sen då det plötsligt inte gick att ringa, skicka sms eller koppla upp mot nätet.
Kollar upp IMEI (vilket jag gjorde även innan köp och då såg det bra ut) och det visar sig att den är blacklisted!

Jag har fan inte lust att lägga ut tusentals SEK en tredje gång detta året för en telefon så därför undrar jag om det finns något sätt att häva spärren på en svartlistad telefon?

Nej.
Citera
2017-10-23, 17:18
  #3
Medlem
leachs avatar
Nej,

Köp inte stulna telefoner.
Citera
2017-10-23, 17:18
  #4
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Nej.
Nähe.
Har googlat och det jag får upp är att man behöver skapa ett nytt imei men det verkar vara hövligt krångligt och inget man gör själv.
Finns det verkligen ingen lösning på detta? Nån som fixar det åt en?
Citera
2017-10-23, 17:20
  #5
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Nej,

Köp inte stulna telefoner.
Jag kollade imei innan köp och den var grön alltså
Citera
2017-10-23, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag kollade imei innan köp och den var grön alltså

Yupp!
Så är det.
Någon säljer sin gröna telefon, lämnar inte med orginalkvittot, anmäler den stulen, skickar in orginalkvittot till FB (inte flaschback eller facebook alltså), IMEI blir spärrat och den trevliga försäljaren får ut en ny telefon gratis..... viola!
__________________
Senast redigerad av Kawwazx12 2017-10-23 kl. 20:40. Anledning: Stavfel
Citera
2017-10-24, 00:00
  #7
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Yupp!
Så är det.
Någon säljer sin gröna telefon, lämnar inte med orginalkvittot, anmäler den stulen, skickar in orginalkvittot till FB (inte flaschback eller facebook alltså), IMEI blir spärrat och den trevliga försäljaren får ut en ny telefon gratis..... viola!
Vad är det för jävla negerbeteende. Lilla jävla fitta isåfall
Citera
2017-10-24, 00:02
  #8
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Vad är det för jävla negerbeteende. Lilla jävla fitta isåfall

Har du inte kvar meddelande historik på fejjan?
Citera
2017-10-24, 00:05
  #9
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Vad är det för jävla negerbeteende. Lilla jävla fitta isåfall
Välkommen till Det Nya Sverige !!
Har förekommit länge.
Skulle köpa en mobil av en kvinna i min stad.
Den kunde inte hämtas (1mil bort) utan enbart skickas.
Spårade personen - av Lagen känd mobilbedragare...
Citera
2017-10-24, 06:31
  #10
Medlem
Raggarspinns avatar
Ditt IMEI är spärrat hos operatörerna. Du kan altså inte göra så mycket åt det om du inte kan styrka att det är din telefon.
Alternativ är att använda ett annat IMEI-nummer t.ex det nummer du hade i din gamla mobiltelefon.
I ditt fall hade jag polisanmält säljaren. Eftersom du har köpt den via Facebook så har du en hel del uppgifter på säljaren. Dessutom har säljaren spärrat ditt IMEI och om du ger dig till känna med rätt nummer så åker denne dit för försök till bedrägeri om du samtidigt kan visa att du köpt den.
Mest troligt så har du köpt en stulen mobil där ägaren spärrat IMEI efter att säljaren sålt den till dig.
Citera
2018-09-25, 16:19
  #11
Medlem
Tervetas avatar
Det du kan göra är att öppna telefonen och byta ut det befintliga IMEI chippet med ett nytt eller flasha den med hårdvara som går att finna på bl.a Dreammarket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback