Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-23, 20:56
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Vad är då poängen med linfrön om man inte ska äta dom krossade?
Du skiter ju ut dom i samma skick som dom kommer in i munnen lixom. Du absorberar inga näringsämnen på så vis. Visst du kan tugga dom, men då är det ju samma sak som att äta krossade i vilket fall.
Då kan man lika gärna sluta att äta dom helt och hållet.

Det står på sidan jag länkade:
Citat:
När man äter hela linfrön är det bara en liten andel av linfröna som går sönder när man tuggar på dem. De allra flesta sväljs hela och därför är risken att få i sig skadliga mängder vätecyanid mindre jämfört med att äta krossade linfrön.

Men visst, man "behöver" inte äta dom överhuvudtaget om man inte vill, det finns ju andra bra källor till omega-3.
Citera
2017-10-23, 21:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det står på sidan jag länkade:


Men visst, man "behöver" inte äta dom överhuvudtaget om man inte vill, det finns ju andra bra källor till omega-3.

Står ingenting om mängden näringsämnen man får i sig vid icke krossade frön. Är det en väldigt liten del, som man kan anta då man i princip skiter ut dom i samma skick som vid intag, så är det ju bara onödigt att äta dom överhuvudtaget.
Citera
2017-10-23, 21:38
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Står ingenting om mängden näringsämnen man får i sig vid icke krossade frön. Är det en väldigt liten del, som man kan anta då man i princip skiter ut dom i samma skick som vid intag, så är det ju bara onödigt att äta dom överhuvudtaget.
Visst är det så. Kan ju även tillägga att nötter och fröer brukar vara lite sämre när det gäller näringsupptag, beroende på hur processade nötterna är.
http://tyngre.se/artiklar/kalorierna...noetterna-aer/

Sen är det ju upp till var och en om man vill äta det eller inte. Håller man sig till 1-2 matskedar så verkar det vara ofarligt åtminstone.
Citera
2017-10-27, 13:36
  #16
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3ean
Jag har kollat runt lite och än så länge har jag hittat:
(per 100g)
Tonfisk: 27 g
Kyckling: 26 g
Ägg: 13 g
Sojabönor: 34 g
Linfrö: 25 g

Totalt blir det 125 Gram protein.

Hur menar du här? Att du, dagligen, skall äta 100g av alla ovanstående produkter? Annars får du inte ihop dina 125g, även om produkterna per definition innehåller den proteinmängden.
Citera
2017-10-31, 07:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ean
Jag skulle behöva hjälp med att välja mat som ger mig mycket protein då jag tränar 5 gånger i veckan.
Jag kollade hur mycket jag behöver för min vikt och hur mycket träning jag kör. Resultatet blev 112-129 Gram om dagen beroende på vilken träning jag kör. Använde denna sida: http://aktivtraning.se/halsosam-livs...ein-behover-du

Så vad för mat kan jag köpa för att få i mig ett dagligt protein intag på 112-129 gram? Kanske ska tilläggas att jag helst skippar proteinpulver. Men om jag inte kan få ihop det ändå så kan jag tänka mig det.

Jag har kollat runt lite och än så länge har jag hittat:
(per 100g)
Tonfisk: 27 g
Kyckling: 26 g
Ägg: 13 g
Sojabönor: 34 g
Linfrö: 25 g

Totalt blir det 125 Gram protein. Men fins det bättrre alternativ?

4st QP Cheese.
Citera
2017-11-02, 18:14
  #18
Medlem
jugbandbluess avatar
Låter som ganska lite, men beror väl på startvikt iofs. Två standardburkar kvarg är 120 gram protein iaf, tar du det två ggr per dag (mellanmål) är du hemma. Så kan du äta vad fan som helst sen.. Ica basic rekommenderas..9.90kr st
Citera
2017-11-02, 18:30
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Det är väl inga större svårigheter att få i sig protein, om man har normal ekonomi:
Kött, kanske en biff på 300g eller varför inte fläskkotletter?
Fågel, exempelvis kycklingfilé eller min favorit kycklinglår
Fisk, som redan nämnts tonfisk, men också torsk, sill (i Göteborg är strömmingen sill fångat i Atlanten, inte från giftpölen Östersjön, inga begränsningar att äta)
Ägg. Ett par frukostägg och sedan kanske en omelett senare på da'n.
Yoghurt, naturell, med låg fetthalt. Man ska akta sig för smaksatta produkter, då de ofta innehåller tillsatt socker/kolhydrater/sylt.

Tror inte man behöver räkna gram så exakt som TS tror, äter man en allsidig kost, dvs. även grönsaker till allt animaliskt protein, och ett par glas mjölk per dag, mår man bra och bygger muskelmassan fin-fint med kosten+träningen. Det är väl bara elitidrottare som måste väga maten på brevvåg exakt på grammet för att tjäna in en hundradels sekund på sina resultat, som jag brukar säga. Själv har jag skippat potatisen nästan helt, även pasta och ris, och ökat mängden kött/fisk/ägg och ersatt potatisen med grönsaker. (Asiatiska grönsaker som jag steker i lite vegetabilisk olja (raps/solros), finns i Willys frys, gillar inte råa grönsaker förutom morötter)
Citera
2017-11-06, 09:49
  #20
Medlem
Roidberts avatar
Jag trycker i mig 1kg Lindahls lättkvarg de flesta dagar. Det är 120g protein, men då är mitt mål ~250g protein om dagen.

Jag ogillar också proteinpulver, men brukar ta en skopa (0.5dl) med 3-4dl mjölk efter träningen för att det tas upp snabbt.
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2017-11-06 kl. 09:51.
Citera
2017-11-09, 14:59
  #21
Medlem
400Bens avatar
Jag ska ligga på ca 190 g protein om dagen.

Kan se ut så här:

500 g kyckling + 100 g ris (100 g)
4 ägg (25 g)
4 dl mjölk (15 g)
300 g Kvarg (30 g)
4 smörgåsar + ost (20 g)

Ändra kycklingen till torsk eller annan mat andra dagar.
Citera
2017-11-16, 06:37
  #22
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag ska ligga på ca 190 g protein om dagen.

Kan se ut så här:

500 g kyckling + 100 g ris (100 g)
4 ägg (25 g)
4 dl mjölk (15 g)
300 g Kvarg (30 g)
4 smörgåsar + ost (20 g)

Ändra kycklingen till torsk eller annan mat andra dagar.


Runt 1600 kalorier om man skippar smörgåsarna då jag inte vet vad de innehåller. 2x gram protein av din vikt så väger du minst 95 kg.
Citera
2017-11-18, 11:29
  #23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3ean
Jag skulle behöva hjälp med att välja mat som ger mig mycket protein då jag tränar 5 gånger i veckan.
Jag kollade hur mycket jag behöver för min vikt och hur mycket träning jag kör. Resultatet blev 112-129 Gram om dagen beroende på vilken träning jag kör. Använde denna sida: http://aktivtraning.se/halsosam-livs...ein-behover-du

Så vad för mat kan jag köpa för att få i mig ett dagligt protein intag på 112-129 gram? Kanske ska tilläggas att jag helst skippar proteinpulver. Men om jag inte kan få ihop det ändå så kan jag tänka mig det.

Jag har kollat runt lite och än så länge har jag hittat:
(per 100g)
Tonfisk: 27 g
Kyckling: 26 g
Ägg: 13 g
Sojabönor: 34 g
Linfrö: 25 g

Totalt blir det 125 Gram protein. Men fins det bättrre alternativ?
Det finns i allra högsta grad bättre alternativ. Jag rekommenderar starkt att du undviker denna karcinogena och miljöfientliga mainstreamkost (tonfisk, kyckling och ägg, men skippa framförallt tonfisken; vi måste tänka på delfinerna!).

Sojabönor är dock bra skit och det bör du fortsätta med!

Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Tycker i dig 2 sånna här om dan så är du inte långt ifrån ditt dagliga mål!

https://www.mat.se/butik/edamamebono...ic-snacks-120g
Utmärkt tips! Stack och köpte dem från Willys.

Brukade tidigare köra med Gogreen och Risenta rostade & saltade sojabönor (150 g per påse), men jag gillar edamame mer än mogna sojabönor, och denna förpackning verkar dessutom ha lägre kolhydrater och mer protein, så det är en bonus. Helt klart en uppgradering (edamame är godare och nyttigare än vanliga sojabönor). En viktig fördel edamame har över vanliga sojabönor, är den högre halten av klorofyll, och svarta sojabönor är rika på anthocyanin; både klorofyll och antocyaniner är mycket bra antioxidanter. Antocyaniner finns även i vanliga svarta bönor.

Hur som helst, jag rekommenderar TS att köra på det här upplägget:

240 g Edamamebönor rostade & saltade
100 g Grainway skalade hampafrön
25 g Risenta chiafrön
1 Core Female Vitamins

^^ Detta innehåller allt du behöver äta under en dag. En nypa jodat salt på det också, är rekommenderat. Här har du näringsvärdet:

1665 kcal (1578 kcal utan fiberkalorierna medräknade)
21.8 g kolhydrater
138.8 g protein
104.7 g fett
- 12.23 g mättat
- 19.68 g enkelomättat
- 71.94 g fleromättat
-- 14 g omega-3
-- 57.6 g omega-6
45.5 g fibrer
3.4 g salt
0 mg kolesterol
0 g transfett

Känner du att det är något snålt på energi, så rekommenderar jag 400-800 kcal extra från långsamma kolhydrater, och då är 100-200 g palatinos den bästa kolhydratskällan, finns att beställa från MM Sports ("Sloow Carbs" heter den, alltså inte Fairing varianten som inte är ren palatinos, utan innehåller maltodextrin, vilket du inte vill ha i dig). Palatinos är en långsam kolhydrat, bra skit.

Dessa utmärkta rostade edamame bönor som Fmj4912 rekommenderade, och Grainway skalade hampafrön, finns båda på Willys.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback