Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 06:56
  #1
Medlem
jag har länge drömt om att segla på haven men har varit markbunden till vidare men ska flytta till kusten snart och har tänkt att börja segla men jag vet inte var jag ska börja kan någon ge mig ett tips på hur och vad jag ska börja den ända erfarenhet jag har av båt liv är roddbåt fiske i nömmen
Citera
2017-10-23, 07:04
  #2
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xolah
jag har länge drömt om att segla på haven men har varit markbunden till vidare men ska flytta till kusten snart och har tänkt att börja segla men jag vet inte var jag ska börja kan någon ge mig ett tips på hur och vad jag ska börja den ända erfarenhet jag har av båt liv är roddbåt fiske i nömmen
Ha "en båt" är ju en bra början.
Elle skaffa en god vän som äger en sådan och som kan segla och vill lära dig den konsten...
Vara besättningsman hos nån som kan funkar också som en introduktion.
Något litet och lättseglat är ju annars en bra början.
Finns ju även något som kallas "segligskurs", är vanligt i kustnära områden.
Lära sig något under en kunnigs ledning är ju bra.

(Själv bor jag ung så långt från "kust" man kan komma, så att segla ligger utanför möjligheterna, tyvärr)..
Citera
2017-10-23, 07:59
  #3
Medlem
Jag bor i en liten kuststad och här arrangeras seglarskolor för vuxna, det är en bra början. Annar lär sig en normalbegåvad grunderna på en timme eller så. Känner du någon med kunskaperna utnyttja dem i första hand.

Sen ska du nog köpa en liten lättkörd segelbåt, 17-20 fot, en sån får man för 2-5k. En så seglar man lätt själv om man vill. När du väl behärskar att köra din lilla båt, kan man investera i en större, men då krävs oftast två man segla.

Jag har seglat sen jag var liten, en otroligt härlig känsla.
Citera
2017-10-23, 10:43
  #4
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
Jag bor i en liten kuststad och här arrangeras seglarskolor för vuxna, det är en bra början. Annar lär sig en normalbegåvad grunderna på en timme eller så. Känner du någon med kunskaperna utnyttja dem i första hand.

Sen ska du nog köpa en liten lättkörd segelbåt, 17-20 fot, en sån får man för 2-5k. En så seglar man lätt själv om man vill. När du väl behärskar att köra din lilla båt, kan man investera i en större, men då krävs oftast två man segla.

Jag har seglat sen jag var liten, en otroligt härlig känsla.
Själva seglandet klarar man ofta själv även på större båt. En autopilot gör det enkelt att hissa/trimma segel ensam.

Lägga till och kasta loss burkar vara det knepigaste momentet när man är själv.

Är man nybörjare tycker jag inte man ska ge sig ut själv.
Citera
2017-10-23, 11:40
  #5
Medlem
Självklart kan man segla en Najad 43a själv, om den är rätt utrustad vill säga.

Tänkte mer att en mindre båt ofta svarar snabbare och på det sättet får man snabbt kvitto på att man gör rätt. Seglade en Marieholm 24a en hel sommar utan motor, var spännande i gästhamnarna ibland

Du har såklart rätt i att man inte ska vara själv i båten. Säger bara att det går
Citera
2017-10-24, 12:12
  #6
Medlem
Bortamatchens avatar
Folk hakar ofta upp sig på att själva seglingen skulle vara svår. De flesta klarar av att ta sig fram per segel efter 10 min genomgång. Dessutom så har de flesta segelbåtar en motor och det går utmärkt att tuffar runt i 5 knop per motor hela sommaren.

Det är alla saker runt omkring som kan vara knepigt. Lägga till och från är det mest uppenbara. Hantera ankare och kilar, knyta knopar. Styra båten när det är tight och blåser lite. Styra när man backa båten kan vara väldigt knepigt. Masta på och av. Laga det ständiga flödet av saker som går sönder (speciellt på äldre båtar).
Citera
2017-10-26, 22:58
  #7
Medlem
Att lära sig segla på 10 minuter tycker jag är att ta i, det beror i och för sig vad man menar med att segla.
Men
Skall du kunna ta hand om en båt antingen du själv eller med en extra person så tar det betydligt mer tid, jag skulle aldrig låna ut en båt till någon som har 10 minuters erfarenhet.
När du är ute så beror det i och för sig vad för båt du skall använda, men du skall ju kunna
ta upp seglet
ta ner seglet
kryssa
trimma segel någorlunda det behöver inte vara fullkomligt
se http://www.northsails.com/sail-trim-sim/
navigera för att inte gå på grund
reva segel
beslå segel
mm

Bara en förarintygskurs tar ca 30 h och ca 2500 kr (du kan läsa in kunskapen utan kurs men du bör nog ta en kurs)
seglingskurs ytterligare kanske lika lång tid eller genom kompisar, visst kan börja med en liten båt och testa och läsa sig fram.
Börja med en mindre båt som det inte är så stora krafter runt om. Helst med en jolle utan tyngd i kölen då ser man bättre om man gjort rätt.
Visst kan det vara svårt att lägga till i en gästhamn
Sedan kan mycket gå sönder så det är bra om man vet hur båten fungerar och vet hur man klarar diverse småfel.
Att ta av/sätta på masten kan man för det mesta få hjälp med första gången av den före detta ägaren eller kompisar eller båtgrannar det kan vara marigt om den är stor, men se hur andra gör och ni bör vara ett par stycken om det inte är en jolle.
Att ta av/sätta på masten kan vara lite riskfyllt med stora krafter var försiktig.
Citera
2018-01-19, 20:21
  #8
Medlem
Tipset från Coachen är!

Vänta inte....skaffa en sjösatt och segelklar segelbåt redan nu i vår för 20-50 lax och ta det där ifrån (Viggen, Vega, Shipman 28 osv). Ingen raketforskning direkt utan det mesta ger sig självt med tiden. Har själv varit runt en hel del, både nationellt och internationellt och det på ett sketet förarbevis som jag tog när jag var elva år. Skit i alla kurser och alla förståsigpåare. Du har enkul resa framför dig och livet är rysligt kort.

"Vinden är fri"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback