Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 17:54
  #1
Medlem
Jag har några ljudfiler på 44100Hz som jag måste exportera i 22050Hz för att det skall funka i ett projekt jag jobbar på. Men när jag sparar filerna i 22050Hz så låter det inte bra alls, jag förstår att det blir sämre kvalité. Men när jag jämför med andra filer från andra liknande projekt av professionella ljudtekniker så låter det mycket bättre, fast ljudfilerna också är på 22050Hz. Beror detta på att de var inspelade i denna kvalitén eller kan man göra något med ljudet för att göra en bättre "nedgradering"? Det är mer brus i mina filer, så jag antar att man valt att använda lite "renare" ljud rent frekvensmässigt för att det skall låta bra i 22050hz. Men hur gör man detta?

Tack så mycket.
__________________
Senast redigerad av Aragonkommer 2017-10-22 kl. 17:56.
Citera
2017-10-22, 18:54
  #2
Medlem
LillaNymos avatar
Är det av lagringsmässiga skäl du måste gå ner i kvalité?

Vet inte om det är sant det jag skriver då jag aldrig behövt pröva det själv.

Förr i tiden när man hade mindre minne i maskinerna brukade man spela det man ville sampla snabbt i smurftempo eller snabbare och senare dra ner hastigheten på samplingen i maskinen. Då fick man in mer grejer utan att fylla upp så mycket minne.
Citera
2017-10-22, 20:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaNymo
Är det av lagringsmässiga skäl du måste gå ner i kvalité?

Vet inte om det är sant det jag skriver då jag aldrig behövt pröva det själv.

Förr i tiden när man hade mindre minne i maskinerna brukade man spela det man ville sampla snabbt i smurftempo eller snabbare och senare dra ner hastigheten på samplingen i maskinen. Då fick man in mer grejer utan att fylla upp så mycket minne.

Nej det är musik och ljud till ett retrospel som endast spelar upp ljudfiler i 22500Hz.
Citera
2017-11-03, 08:06
  #4
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Du behöver använda dither när du konverterar funkar på typ samma sätt som en lågupplöst bild med mjuka kanter, brus läggs där kantigheten i ljudet är typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback