Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 16:57
  #1
Medlem
Är det någon som vet vilken återförsäljare som säljer de billiga, parallellimporterade varianterna av Snickers, Milky Way, Kit Kat osv som brukar finnas på Orientlivs och överhuvudtaget affärer ägda av invandrare? Inte sällan är det polsk eller tjeckisk text på dem och ibland finns de i smakvarianter som inte finns i Sverige.
Citera
2017-10-22, 17:12
  #2
Medlem
Finns på vissa ställen om man letar men de får inte säljas utan svensk text på baksidan som du säger.
annars kommer kommunen och pekar finger.De har oftast svenska innehållsförteckningar klistrade manuellt.
Citera
2017-10-22, 17:17
  #3
Medlem
Jupp, precis dom jag menar. Där jag bor har alla utländska livsmedelsaffärer massor av dessa. Det som inte står är vem som importerar dem. Även när det är klisterlappar med ingredienser (som på t ex amerikanskt godis) så brukar det ju stå importör eller typ marknadsförs i Sverige av...

Är det någon som vet vilka som säljer dessa till butikerna, om vi förutsätter att det är legalt? Frågar för att jag själv vill beställa till egen butik istället för att ha de dyra svenska varianterna.
Citera
2017-10-22, 17:25
  #4
Medlem
jah_man2s avatar
Här i Sthlm finns det gott om "utländska" grossister som säljer det du frågar efter. I Årsta partihallar ligger dom på rad.
Jag antar att det finns liknande grossister i de flesta städer.
Citera
2017-10-22, 18:43
  #5
Medlem
Lidl har en Twix variant, tre st för 10kr, smakar likadant.
Citera
2017-10-22, 18:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finns på vissa ställen om man letar men de får inte säljas utan svensk text på baksidan som du säger.
annars kommer kommunen och pekar finger.De har oftast svenska innehållsförteckningar klistrade manuellt.
I en COOP butik där jag handlade förut så hade de satt klisterlapparna över receptet på nästan alla varor från USA-hyllan. Det var ju ingen succé att köpa Instant brownie mix och inte ha en aning om hur man skulle laga den. jag försökte pilla bort klisterlappen men den satt hårt och tog med sig receptet. Det var bara att improvisera och blanda ut pulvret med vatten (hur mycket krävs det egentligen för något som är instant?) men det smakade skit så det var garanterat fel av mig och lördagen blev förstörd.

Det är på gott och ont de där lapparna finns, allergiker kan överleva en dag till men det finns som sagt vissa baksidor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback