Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 13:34
  #1
Medlem
En tråd jag tror är intressant för många,

Säg att jag för nuvarande har jag ett sjukt glassigt jobb där chefen är klockren och där jag bara sitter och sätter igång en maskin sen kollar tv-serier. Jobbat i fyra år och aldrig känt stress. Nu vill min bästa vän att vi ska starta en konsultverksamhet vid sidan av.
Min fråga är: ÄR det värt att liksom gå ur sin comfort zone? Eget blir självklart mycket mer ansvar och ett konstant kämpande för att behålla sina kunder samt hela tiden vara tillgänglig.
Eller är det bättre att bara chilla på sitt jobb och ta det lungt även fast det inte är utvecklande?

Antar att ni också funderat i dessa banor? Eget/anställd?

Har redan haft massa möten kring nya projektet och känner direkt att stressnivån ökar och att man hela tiden vill prestera samt visa driv? På mitt nuvarande jobb har jag aldrig känt så, lugn puls hela tiden. Aldrig behövt hålla föredrag inför många personer.

Berätta gärna hur ni tänker.. Är det värt att gå ut ur sin comfort zone och utmana sig själv eller är det bara dumt att stressa som fan och hela tiden behöva prestera.
Ska man istället bara vara bekväm och ta det lungt i resten av livet?
__________________
Senast redigerad av armend123 2017-10-22 kl. 13:39.
Citera
2017-10-22, 13:37
  #2
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
En tråd jag tror är intressant för många,

Säg att jag för nuvarande har jag ett sjukt glassigt jobb där chefen är klockren och jag bara sitter och sätter igång en maskin sen kollar tv-serier. Jobbat i fyra år och aldrig känt stress. Nu vill min bästa vän att vi ska starta en konsultverksamhet vid sidan av. Min fråga är: ÄR det värt att liksom gå ur sin comfort zone? Eget blir självklart mycket mer ansvar och ett konstant kämpande för att behålla sina kunder samt hela tiden vara tillgänglig??
Eller är det bättre att bara chilla på sitt jobb och ta det lungt även fast det inte är utvecklande?
Är det värt att stressa och utmana sig själv eller bättre att glida och få in en relativt bra lön?

Antar att ni också funderat i dessa banor? Eget/anställd?

Har redan haft massa möten och känner direkt att stressnivån ökar och att man hela tiden vill prestera samt visa driv? På mitt nuvarande jobb har jag aldrig känt så, lugn puls hela tiden. Aldrig behövt hålla föredrag inför många personer.

Berätta gärna hur ni tänker.. Är det värt att gå ut ur sin comfort zone och utmana sig själv eller är det bara dumt att stressa som fan och hela tiden behöva prestera.
Eller ska man istället bara vara bekväm och ta det lungt i resten av livet?
Hur mycket drar du in från ditt chill jobb? Är det omöjligt att starta ett projekt på sidan om? Ska satsta för att vinna, utmana dig själv.
Citera
2017-10-22, 13:38
  #3
Avstängd
bobbylous avatar
En sak till, var alltid beredd på förändringar i livet. Allt varar ej i evigheter, ditt chill jobb kan ju ta slut en vacker dag.
Citera
2017-10-22, 13:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
Hur mycket drar du in från ditt chill jobb? Är det omöjligt att starta ett projekt på sidan om? Ska satsta för att vinna, utmana dig själv.

27 innan. Absolut inte omöjligt, men frågan är om det är värt det. Säg att det går relativt bra med det nya projektet med min vän, är det verkligen värt för det blir en helt annan verkligen samtidigt som man växer sjukt mycket mer som människa. Svåååårt.
Citera
2017-10-22, 13:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
En sak till, var alltid beredd på förändringar i livet. Allt varar ej i evigheter, ditt chill jobb kan ju ta slut en vacker dag.

Det är ett orosmoment, om den dagen kommer då jävla blir det stressnivå och utmaningar. Kanske bättre att redan sätta igång och bara köra?
Citera
2017-10-22, 14:55
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
En tråd jag tror är intressant för många,

Säg att jag för nuvarande har jag ett sjukt glassigt jobb där chefen är klockren och där jag bara sitter och sätter igång en maskin sen kollar tv-serier. Jobbat i fyra år och aldrig känt stress. Nu vill min bästa vän att vi ska starta en konsultverksamhet vid sidan av.
Min fråga är: ÄR det värt att liksom gå ur sin comfort zone? Eget blir självklart mycket mer ansvar och ett konstant kämpande för att behålla sina kunder samt hela tiden vara tillgänglig.
Eller är det bättre att bara chilla på sitt jobb och ta det lungt även fast det inte är utvecklande?

Antar att ni också funderat i dessa banor? Eget/anställd?

Har redan haft massa möten kring nya projektet och känner direkt att stressnivån ökar och att man hela tiden vill prestera samt visa driv? På mitt nuvarande jobb har jag aldrig känt så, lugn puls hela tiden. Aldrig behövt hålla föredrag inför många personer.

Berätta gärna hur ni tänker.. Är det värt att gå ut ur sin comfort zone och utmana sig själv eller är det bara dumt att stressa som fan och hela tiden behöva prestera.
Ska man istället bara vara bekväm och ta det lungt i resten av livet?

Är du nöjd med ditt jobb, var du är i livet och din lön är det knappast värt det. Längtar du efter utmaningar, utveckling och ett annat tempo kan det vara värt det även om din lön och "anställning" kommer bli mycket mer osäker.
Citera
2017-10-22, 19:28
  #7
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Det är ett orosmoment, om den dagen kommer då jävla blir det stressnivå och utmaningar. Kanske bättre att redan sätta igång och bara köra?
Du tjänar ju hyfsat bra, sätt igång projektet med din vän om det är något som känns kul för din egen skull. Det kanske utvecklas till något bra, ge det en chans och lita på magkänslan.
Citera
2017-10-22, 19:48
  #8
Medlem
27 000:- innan skatt motsvarar en lönekostnad på 36 000:- pga. att du måste betala arbetsgivaravgift. Du måste alltså generera en inkomst på denna summa för att få ut lika mycket i fickan som du gör nu.
Citera
2017-10-23, 10:02
  #9
Avstängd
bobbylous avatar
jo men det hela handlar väl om någon som vill men inte vågar ta steget att utmana sig själv i livet
Citera
2017-10-23, 23:57
  #10
Medlem
Väldigt svårt att ge råd om sånt här. Det är upp till hur du är som person och vad du känner att du verkligen vill göra. För att lyckas med företag bör det vara något som du verkligen känner att du går igång på. Om du verkligen vill det här och vill göra något mer utvecklande så låter det som du har en perfekt möjlighet här.

Jag tycker att du ska testa vid sidan om ditt nuvarande jobb. Det låter ju inte direkt som du är utarbetad och trött när du kommer hem ifrån ditt nuvarande jobb så du borde då kunna jobba minst 2-4 timmar till. Skit i att dega framför TVn eller datorn(eller vad du nu gör när du är hemma) när du kommer och jobba med ditt företag i några månader istället. Om du bara ser på TV på jobbet så kanske du till och med skulle kunna ta med en dator och jobba lite när du är på jobbet, men då bör du nog fråga din chef först. Det låter som ett perfekt tillfälle att testa att starta eget.

Om ni dessutom kan dra igång det här utan att satsa några större summor pengar så har du väldigt lite att förlora och då tycker jag absolut du ska testa om det här är något du vill. Det värsta som kan hända då är ju att du bränner lite pengar och att du kastar bort en hel del tid, men i utbyte bör du få en väldigt nyttig erfarenhet vilket kan vara värt mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback