Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-22, 16:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så, vad är fel med Ford då? Att bara säga att det är dåligt visar bara på okunskap från din sida.
Mina erfarenheter av Ford är riktigt bra. Inte för att jag höjer märket till skyarna. Däremot är det enkla bilar som är prisvärda enl mig.
I övrigt har du fel ang det första stycket. Du har rätt i att ingen smart person köper en trasig Renault. Men jag påstod inte att TS skulle sälja till en smart person. Jag påstod inte heller att han kommer få bra betalt för den. Det enda jag påstår är att en avställd bil inte kostar pengar att ha stående.
Alternativet är då att laga upp den för att sälja o det är pengar rakt ner i sjön.

Men i stället för att kritisera mitt förslag så kanske du kunde kommit med något konstruktivt i ditt inlägg med?

Själv skrev jag mitt inlägg utifrån erfarenhet. Mitt ex hade en Berlingo med en rasad bakaxel samt en stötdämpare som gått in i kupén. Efter fyra månader så fick hon bilen såld för 3000kr. Köparen fick vinscha upp den på en kärra. Förr eller senare dök en köpare upp.

Mitt råd är japanska bilar tex en Toyota dom är pålitliga enkla och dom ligger bra i pris och ganska billiga i delar sen är dom enkla och skruva med själv. Ford har jag bara dåliga erfarenhet med rostar och är inte så pålitliga som japanare men detta är mina erfarenheter och alla tycker nog inte så.

Att ha en skrotbil stå är inte alltid så lätt beror väl på hur man bor och om man har plats , visst det kan komma någon som köper den men det kanske kan ta år och flera annonser innan någon ens kommer och kollar på den.

Är det då inte bättre att bara skrota den det hade jag gjort alla fall , vet inte exakt skrotpriset nu men för någon månad sedan vet ja man fick 2200 för bilar på en del bilskrotar med kat.
Citera
2017-10-22, 19:58
  #14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Hej! Kan inget om bilar men behöver råd.

När jag tog körkort fick jag en Modus av föräldrarna. Jag har ägt den sen januari i år, och har sedan dess bytt bromsarna, startmotorn, fixat ett bälte, bytt en elcentral (kostade 3k), och nu är det ännu ett elfel som enligt Volvo kostar 10k att fixa. Köpte bilen för 20k så kommer ju aldrig fixa det.

Problemet är nu att halvljusen sätts på när man lämnar bilen, så jag har ju behövt putta igång den några gånger. Helljusen funkar knappt, de tänds inte när de ska. Vindrutetorkare funkar knappt, de startar inte som de ska och sedan går det inte att stänga av dem. Antagligen är det mer saker, som jag inte märkt bara.

Vad fan ska jag göra av den? Det dyker bara upp mer och mer fel. Vill helst bli av med den och köpa något annat.

Gemensamma nämnaren kan vara jordfel. Kolla eventuell kopparfläta från motor till chassit.
Som redan sagts kolla alla säkringar och reläer. Reläer sitter ju i hållare så ta ur och kolla alla och spruta på 5-56.

Senast idag åkte jag på att halvljuset inte släcktes när jag slog av tändningen. Har hänt tidigare så det är bara att bita ihop och sakta räkna ner från 10 och banka och slå på allt så brukar de slockna..

Har även åkt på det någon nämnde om ett relä till kupéfläkten där både hållaren och reläet hade smält.
Citera
2017-10-22, 19:59
  #15
Medlem
killawifes avatar
Vill du behålla bilen men inte orkar re med elfelet så kan du ju koppla in en enkel strömbrytare på strömförsöjningen till belysningen. Eller ännu bättre, koppla det till tändningen. Det är inte jättekomplicerat men du bör kunna löda.
Citera
2017-10-22, 20:31
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Mitt råd är japanska bilar tex en Toyota dom är pålitliga enkla och dom ligger bra i pris och ganska billiga i delar sen är dom enkla och skruva med själv. Ford har jag bara dåliga erfarenhet med rostar och är inte så pålitliga som japanare men detta är mina erfarenheter och alla tycker nog inte så.

Att ha en skrotbil stå är inte alltid så lätt beror väl på hur man bor och om man har plats , visst det kan komma någon som köper den men det kanske kan ta år och flera annonser innan någon ens kommer och kollar på den.

Är det då inte bättre att bara skrota den det hade jag gjort alla fall , vet inte exakt skrotpriset nu men för någon månad sedan vet ja man fick 2200 för bilar på en del bilskrotar med kat.
Som jag skrev så krävdes det en novell för att skriva allt.
Sedan kollade du nog bara på en specifik skrot. I dag ska man vara glad om man slipper betala för att bli av med bilen.
Vilka förutsättningar, TS har vet inte jag. Hans beskrivning tyder på att han bor på landet o kan ha en bil stående.
Vad gäller Ford så är frågan, vad du ägt för Fordar? Själv har jag ägt ett otal Sierror som var skit samt en Mondeo av första generation. Den sistnämnda var sissådär.
Vi ägde även en tidig Focus i två år o den var felfri.
Vad för rost är du allergisk emot? För de gamla Fordarna var bedrövliga. Men Focus o även Mondeo, tidigt 2000-tal är bättre. Visst, har du kosmetisk rost likt Volvos 40-modell, Fas1.
Men vilka krav har du på en bil för 10-20 000kr?
Citera
2017-10-23, 19:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gemensamma nämnaren kan vara jordfel. Kolla eventuell kopparfläta från motor till chassit.
Som redan sagts kolla alla säkringar och reläer. Reläer sitter ju i hållare så ta ur och kolla alla och spruta på 5-56.

Senast idag åkte jag på att halvljuset inte släcktes när jag slog av tändningen. Har hänt tidigare så det är bara att bita ihop och sakta räkna ner från 10 och banka och slå på allt så brukar de slockna..

Har även åkt på det någon nämnde om ett relä till kupéfläkten där både hållaren och reläet hade smält.

Problemet är nog att halvljusen inte tänds automatiskt när jag startar bilen, så jag måste byta till hel/halvljus på spaken. Om man byter till det, så måste man byta tillbaks till 0 när man stänger av bilen. Nu kör jag oftast runt utan halvljus på dagen för att slippa nojja om jag glömt dem på. Så när halvljusen är avstängda, och jag blinkar åt hö elr vä, så sätts halvljusen på tills jag slutar blinka.

Sätter jag på helljusen kan torkarna plötsligt sätta igång eller stängas av. Så det är mycket som allmänt spökar.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vill du behålla bilen men inte orkar re med elfelet så kan du ju koppla in en enkel strömbrytare på strömförsöjningen till belysningen. Eller ännu bättre, koppla det till tändningen. Det är inte jättekomplicerat men du bör kunna löda.

Vill helst inte behålla bilen

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Som jag skrev så krävdes det en novell för att skriva allt.
Sedan kollade du nog bara på en specifik skrot. I dag ska man vara glad om man slipper betala för att bli av med bilen.
Vilka förutsättningar, TS har vet inte jag. Hans beskrivning tyder på att han bor på landet o kan ha en bil stående.
Vad gäller Ford så är frågan, vad du ägt för Fordar? Själv har jag ägt ett otal Sierror som var skit samt en Mondeo av första generation. Den sistnämnda var sissådär.
Vi ägde även en tidig Focus i två år o den var felfri.
Vad för rost är du allergisk emot? För de gamla Fordarna var bedrövliga. Men Focus o även Mondeo, tidigt 2000-tal är bättre. Visst, har du kosmetisk rost likt Volvos 40-modell, Fas1.
Men vilka krav har du på en bil för 10-20 000kr?

Har inga egentliga krav förutom att den ska krångla lite mindre, eller i alla fall med enklare saker som min vanliga kille kan fixa
__________________
Senast redigerad av broggoli 2017-10-23 kl. 19:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback