Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-22, 05:06
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Alltså haka inte upp dig på ECO skiten för mycket. Tog kort för halvår sedan.
Du måste aldrig hoppa över någon växel pga ecodrajving, om du kommer upp i tillräckligt hög fart hoppar du en växel annars tar du de i tur och ordning. Det skiljer mycket mellan olika bilar också.

Men ja , kanske växla upp till trean fast du kör rätt långsamt , ju lägre varvtal desto bättre.
Tänk inte för mycket på det bara..
Ja, ingen kör så i verkliga livet, fattar inte varför de plågar eleverna med sån skit!
Citera
2017-10-22, 05:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, ingen kör så i verkliga livet, fattar inte varför de plågar eleverna med sån skit!
HAHAHAHAH! svara på mina frågor snälla
Citera
2017-10-22, 10:22
  #15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
HAHAHAHAH! svara på mina frågor snälla
Ok, lär dig köra först, när växlarna gå i som dom ska, och varvtalet är lagom, kan du börja tänka Eko...
Citera
2017-10-22, 19:56
  #16
Medlem
CygneRouges avatar
TS får ecco-drajjva på uppkörningen. Sen kan hen eller hum komma tillbaka och lära sig köra på riktigt.
Citera
2017-10-27, 19:13
  #17
Medlem
Tänk såhär istället, att när du ska köra ECO driving så behöver du knappt nudda på gaspedalen det ska gå så lätt som möjligt för bilen att köra,

Hoppa över växlar behöver du inte göra egentligen, det har ingenting med ECO driving att göra i sig men folk tror att det är det som är ECO driving, det beror på att förut fick folk lära sig att man absolut inte får hoppa växlar

Kör mjukt och fint istället sen kommer du att lära dig vilka situationer det går fint att hoppa över växlar utan att anstränga motorn

hmm såg nu att det inte var en seriös fråga men nån annan kan ju ha nytta av tråden
__________________
Senast redigerad av MaricaHase 2017-10-27 kl. 19:16.
Citera
2017-10-29, 23:05
  #18
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Har bara kört med växel en gång i livet och det gick okej... Skulle man kunna förstå svaren på alla frågorna jag har ställt på denna tråd genom att bara köra runt och känna efter ett tag?

Har du några tips till mej inför min uppkörning fina?

Ja du skulle nog antagligen förstå om du körde manuellt ett tag, det är rätt självklart när man förstår hur det funkar mekaniskt och under körningen.

Och tips på uppkörning, även om jag kanske är lite sent ute nu, så är det väl att hålla hastigheterna och visa att du är uppmärksam på trafiken och omgivningen. Övertydligt visa vart du tittar och även sänka farten extra vid dolda korsningar eller om folk befinner sig på/nära vägen.

Sedan självklart vara redo, många kör upp för tidigt.
Du ska kunna hantera bilen utan svårigheter, och försök inte stressa om du ska parkera eller så.
Istället för att försöka göra nån fickparkering så får du faktiskt åka längre in på parkeringen och bara ta den lättaste tomma ytan du hittar.
Citera
2017-10-30, 08:56
  #19
Medlem
Haha, rena quizzet

Jag har tänkt skaffa körkort snart och har några frågor jag känner att jag behöver svar på innan jag börjar med hela balletten...

1. Om man kör eco körning, är växeln det ända man behöver hålla koll på?

Växeln är viktig ja, men främst vid svängar/rondellkörning. Bilen rullar bättre än du tror och du kan bromsa + växla ner till 2ans växeln ca 50 meter innan svängen i sig. Detta gör att du har god tid att se dig om, du har rätt växel i innan svängen och du motorbromsar innan du kommit fram till svängen (korsningen).

2. Om man kör eco körning så måste man hoppa över en växel, kan man hoppa över alla växlar då? t.e.x. från fri läge till 2ans växel?

Efter ett tag kommer du göra det som känns bäst avseende trafik. På min uppkörning hoppade jag någon enstaka växel, men punkt 1 ovan tror jag är en viktigare teknik att kunna (som inte nämns så jäkla ofta mer än ett relativt kryptiskt diagram i den gröna övningsboken).

Normalt är att hoppa från 2 - 4 eller 3 - 5. Du måste få upp bilen i fart på den lägre växeln och gasa längre för att göra detta.

3. Om man inte kan hoppa över en växel i alla växlar, vilka kan man inte hoppa över?

1an är svår. Går i nerförsbacke, men är liiite överkurs.

4. Ska man hoppa från fri läge till 2ans växel när man kör eco körning?

Nej, detta går inte alls i 99 fall av 100. Starta gör du i 1an, kör fram en liten bit tills du hör hur motorn varvar och sen i med 2an (det ger sig med träning).

5. Måste man hålla in kopplingen varje gång man ska bromsa?

Nej! Bara när du ska stå helt still. Att sänka från 70 - 50 så räcker det med att trampa på bromsen.

6. När man släpper kopplingen och ska gasa, ska man då gasa då kopplingen har släppts halvvägs eller när man känner att kopplingen börjar ta grepp?

Gasa och släpp kopplingen stegvis. Det ger sig! Övning ger färdighet!

7. Finns det ett standard sätt att starta bilen? I så fall... hur gör man?

Grundgas, släpp koppling stegvis, glöm inte att ta på dig bältet och släppa parkeringsbromsen.

8. Jag har för mig att man håller in kopplingen och bromsen medans växeln står i fri läge, vrider nyckeln, släpper bromsen, släpper sedan sakta kopplingen så bilden rullar... Har jag rätt uppfattning?

Yes! Det kallas för att krypköra och i en modern bil som inte är typ 30 år gammal behöver du inte gasa för krypkörning utan "gasar" genom att höja och sänka kopplingen. Samma sak gäller när du backar.

Gå gärna in på YouTube och kolla olika videos. Det finns QR koder i böckerna som leder till olistade YT-videos.
__________________
Senast redigerad av pettson88 2017-10-30 kl. 09:02.
Citera
2017-10-30, 09:07
  #20
Medlem
Och OMG... ett viktigt begrepp du kommer stöta på är att så kallat "motorbromsa".

Det finns många hemmasnickrade definitioner på motorbroms, men bara en som är riktig.

Motorbromsa

Att släpa gasen och låta bilen rulla. Håll koll på varvtalet, om det blir för lågt kan du växla ner för att hålla det uppe.

https://korkortonline.se/teori/ecodriving/

Citat:
Hur man motorbromsar

Du motorbromsar genom att släppa gasen helt. Håll koll på motorns varvtal och växla ner strax innan det når 1 200–1 300 varv per minut. Kommer du under de varvtalen börjar motorn nämligen att förbruka bränsle igen.
Citera
2017-10-31, 22:19
  #21
Medlem
Att kunna visa att man kan köra ECO är det krav på.

I det ingår även att skippa en växel, typ 1-3, 2-4, 3-5.
Du bör aldrig gå över 2,000 varv. Du bör ligga mellan 1000 - 1500. Så exakt är det inte.
Du hör på motorn när det är dags att växla, eller känner när du tror dig kunna skippa en växel.
Det beror givetvis mycket också på bilen. Använd körskolans bil som du förmodligen då vant dig vid för uppkörningen så kommer du veta hur du ska göra. Det finns ingen anledning att börja snöa in sig för mycket med eco driving före du börjat köra en del. Du ska kunna växla smidigt innan du börjar hålla på med eco tycker jag.
Citera
2017-11-03, 13:24
  #22
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IronHobbit
Att kunna visa att man kan köra ECO är det krav på.

I det ingår även att skippa en växel, typ 1-3, 2-4, 3-5.
Du bör aldrig gå över 2,000 varv. Du bör ligga mellan 1000 - 1500. Så exakt är det inte.
Du hör på motorn när det är dags att växla, eller känner när du tror dig kunna skippa en växel.

Det beror givetvis mycket också på bilen. Använd körskolans bil som du förmodligen då vant dig vid för uppkörningen så kommer du veta hur du ska göra. Det finns ingen anledning att börja snöa in sig för mycket med eco driving före du börjat köra en del. Du ska kunna växla smidigt innan du börjar hålla på med eco tycker jag.


Exakt! Du hör på motorn, så vad är det för struntprat om varvtal? Hoppa mellan växel 1-3 känns dumt i och med att du inte ska ligga på 1:an mer än vid krypkörning eftersom den drar så pass mycket mer då, och ska du gasa så mycket att du kan lägga i 3:an lär du med råge passera de rekommenderade 1-2 billängderna du max "bör" ha första växeln i.

Sen vill jag gärna veta hur det är tänkt att du ska hoppa växlar, särskilt 2-4, utan att överstiga 2000 varv.
Hela grejen med att så snabbt komma upp till högst lämpliga växel som möjligt-biten med eco driving tycks ha gått dig förbi.
Citera
2017-11-03, 22:20
  #23
Medlem
Oj vad många frågor du har, mitt tips är att du börjar övningsköra så kommer svaren av sig själva... du ska inte behöva memorera det i huvudet liksom... man märker på bilen vilka växlar man kan hoppa mellan och när, sånt beror mycket på bilen man kör....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback