Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 02:18
  #1
Medlem
Tjo,

Jag använder mig av photoshop elements för att spara bilder till min hemsida och har läst på lite om vikten av att alltid spara bilden som sRGB. Hur gör jag detta?

Efter att ha läst på lite så verkar det som att "save for web" alternativet alltid sparar bilden i sRGB. Stämmer detta?
Citera
2017-10-22, 05:08
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det är inget du behöver tänka på.
Det är när det är tvärt om, bilder för tryck som ska sparas i CMYK...

Tror inte ens Photoshop Elements har stöd för CMYK?
Citera
2017-10-22, 16:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är inget du behöver tänka på.
Det är när det är tvärt om, bilder för tryck som ska sparas i CMYK...

Tror inte ens Photoshop Elements har stöd för CMYK?

Jag tror det är något jag behöver tänka på eftersom jag har problem med hur webläsare tolkar mina bilder. Är dock osäker på om det bara är en bugg i chrome eller vad som är fallet.

Du kan läsa hela problemet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...35#post7840035
Citera
2017-10-22, 19:37
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Jag tror det är något jag behöver tänka på eftersom jag har problem med hur webläsare tolkar mina bilder. Är dock osäker på om det bara är en bugg i chrome eller vad som är fallet.

Du kan läsa hela problemet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...35#post7840035
Förstår inte problemet, tittar också på skillnaden i Firefox och Chrome på min Mac med Retinaskärm.
Ingen skillnad.
Citera
2017-10-27, 19:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Tjo,

Jag använder mig av photoshop elements för att spara bilder till min hemsida och har läst på lite om vikten av att alltid spara bilden som sRGB. Hur gör jag detta?

Efter att ha läst på lite så verkar det som att "save for web" alternativet alltid sparar bilden i sRGB. Stämmer detta?
Nu har jag inte Elements - men i dialogrutan "save for web" så verkar sRGB vara default. Det går dock att välja andra färgrymder. Och som du riktigt påstår så är det skillnad på hur olika webbläsare hanterar färgprofiler vilket också innebär att bilder ser olika ut - utöver att skärmar i sig har olika inställning som påverkar bilden.
Citera
2017-10-27, 21:59
  #6
Medlem
Image > Mode
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback