• 1
  • 2
2017-10-21, 22:36
Bannlyst
Hej

Tinade köttfärs i kallt vatten i 4-5 timmar typ
Dock var den lite hård i mitten denna gången..

tog in den i defrostern i micron och det var mkt köttsaft runt omkring
och den var ganska varm

såg inte ut att ha blivit tillagad

så hyfsat tinad köttfärs sattes in på defrost jag är 100 % säker på att jag hade micron på defrost
blev lite varm men ser bra ut

farligt eller inte?

Satte in den i defrost nu precis i samband med tillagnigen
så den har inte stått
Citera
2017-10-21, 22:37
Medlem
La-Habanas avatar
inte farlig men varför tinade du inte den i finger varm vatten bara 15 min
Citera
2017-10-21, 22:37
Medlem
JohanMattas avatar
Inte farligt alls bara och tillaga. Sätt dock inte in den i kyl eller liknande. Tillaga direkt eller släng.
Citera
2017-10-21, 22:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

och den var ganska varm

så hyfsat tinad köttfärs sattes in på defrost jag är 100 % säker på att jag hade micron på defrost
farligt eller inte?
så den har inte stått
Nej det är inte farligt. Det är så man ska göra när man snabbtinar. Själv tinar jag köttfärsen i kylen, byter från frys till kyl dygnet innan maten ska lagas. Tappar mindre i kvalitet då jämfört med snabbtining. Samt minskar elåtgången i kylen som bonus.
Citera
2017-10-21, 23:10
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

och den var ganska varm

farligt eller inte?

så den har inte stått

Farligt är det väl inte. Beror sig lite på vad du skall göra med färsen.. skall du göra köttfärssås så är det ju bara att steka på, hacka/dela den frysta klumpen tills allt är stekt. Pannbiff/hamburgare kräver ju lite längre upptining i lugn och ro eller helst färskmalet. Flytta från frys till kyl i god tid innan är ett bra tips som Kraftfoder berättade.
Citera
2017-10-21, 23:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nej det är inte farligt. Det är så man ska göra när man snabbtinar. Själv tinar jag köttfärsen i kylen, byter från frys till kyl dygnet innan maten ska lagas. Tappar mindre i kvalitet då jämfört med snabbtining. Samt minskar elåtgången i kylen som bonus.

Hehe, skulle ta flera dagar i mitt kylskåp

Fryser alltid in färs som platta paket (flyttar till en fryspåse och plattar ut det så tunns det går).
Tinnar toksnabbt då.
Citera
2017-10-21, 23:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hehe, skulle ta flera dagar i mitt kylskåp

Fryser alltid in färs som platta paket (flyttar till en fryspåse och plattar ut det så tunns det går).
Tinar toksnabbt då.

Japp, ett mycket gott råd, gör det själv. Sedan behöver man inte tina alls, om man ska göra köttfärssås eller koka soppa. Bara att slänga i otinat. I sopp-fallet påminner kokt "fryst" kött mer om omalt kött än köttfärs. När man steker den frysta klumpen till köttfärssåsen så skrapar man av köttet allteftersom det steks, ungefär som gyros.

Sedan lägger du nog in på fel hylla i kylen om det inte tinar. Har en noll-graders-zon i min kyl, lägger jag något fryst där, tar det flera dagar. Lägger jag däremot det som ska tinas närmare svalen (där grönsakerna är) går det på dygnet. Tar dock ut det någon timme i rumstemp. innan tillagning, då hinner det tina helt, men är fortfarande svalt.

Edit: När det gäller hamburgare brukar jag, när jag köpt köttfärsen, forma färdiga burgare med hamburgerstampen. (Nötkött, salt, svartpeppar och texas grillkrydda). Fryser in hamburgarna med smörpapper emellan. När det är dags att laga mat, blir hamburgarna färdiga på momangen, utan tining. Fick idén för flera år sedan när jag tröttnat på färdigfrysta fuskburgare från Mamma Scan. Blir 100x bättre att göra själv.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-21 kl. 23:24.
Citera
2017-10-21, 23:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp, ett mycket gott råd, gör det själv. Sedan behöver man inte tina alls, om man ska göra köttfärssås eller koka soppa. Bara att slänga i otinat. I sopp-fallet påminner kokt "fryst" kött mer om omalt kött än köttfärs. När man steker den frysta klumpen till köttfärssåsen så skrapar man av köttet allteftersom det steks, ungefär som gyros.

Sedan lägger du nog in på fel hylla i kylen om det inte tinar. Har en noll-graders-zon i min kyl, lägger jag något fryst där, tar det flera dagar. Lägger jag däremot det som ska tinas närmare svalen (där grönsakerna är) går det på dygnet. Tar dock ut det någon timme i rumstemp. innan tillagning, då hinner det tina helt, men är fortfarande svalt.

Har bara ett par grader i min kyl så min "0 zon" är "- zon"
Men funkar prima att bara ge den frusna färsplattan ett par smällar och den dumpa ner bitarna i pannan.
Citera
2017-10-22, 09:14
Medlem
PTHJs avatar
Mitt bästa sätt att tina köttfärs är i ugnen, varmluft 30°C 45 min beroende på formen på paketet.
Citera
2017-10-22, 12:13
Medlem
Kebabfysikers avatar
Lägg den i en påse och lägg påsen i en skål med varmvatten. Mycket enklare.
Citera
2017-11-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker

Håller med!
Citera
2017-11-01, 19:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker

Ger dock prima miljö för otrevliga bakterier att föröka sig som tokar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in