Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-21, 21:48
  #1
Medlem
Ni som har rest mycket, är det lika tråkigt att bo i andra länder som det är i Sverige?

Jag själv funderar mycket hur tråkigt det är att bo i en stad med 100.000 invånare jämfört med Stockholm, det kan väl inte vara så stor skillnad? Och Sverige jämfört med övriga länder i västvärlden?

Man får helt enkelt erkänna inför sig själv att världen är ganska tråkig? Eller vad tycker ni?

Kan vara trevligt att resa 2-3 gånger per år men inte mer än så? Vardagen infinner sig väldigt snabbt i den nya miljön, eller hur?
__________________
Senast redigerad av Tylosande 2017-10-21 kl. 21:58.
Citera
2017-10-21, 21:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Ni som har rest mycket, är det lika tråkigt att bo i andra länder som det är i Sverige?

Jag själv funderar mycket hur tråkigt det är att bo i en stad med 100.000 invånare jämfört med Stockholm, det kan väl inte vara så stor skillnad? Och Sverige jämfört med övriga länder i västvärlden?

Man får helt enkelt erkänna inför sig själv att världen är ganska tråkig? Eller vad tycker ni?

Världen är inte tråkig.

Testa Berlin!
Citera
2017-10-21, 21:53
  #3
Medlem
Blahfackss avatar
Sverige är extremt tråkigt socialt. Generellt är vi svenskar otroligt tråkiga människor. Det finns absolut platser i världen där det sociala livet är mer avslappnat och inkluderande. Till och med i Danmark som ligger så pass nära märker man av en stor skillnad.
__________________
Senast redigerad av Blahfacks 2017-10-21 kl. 21:55.
Citera
2017-10-21, 22:02
  #4
Medlem
Beror helt på vad du vill. Jag bor i en medelstor svensk stad ca 100k och jag har rest en del. Spenderat totalt sätt ett Par år runt frankfurth. Ca 6 månader i michigan och lika mycket i Katalonien. Baserat på vecko övernattningar över fler år. Dessutom har jag kompisar här som kommer från melburne new dehli Pittsburgh m.m. Det är samma sak över allt. Du har inte roligare än det du gör
Citera
2017-10-21, 22:35
  #5
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blahfacks
Sverige är extremt tråkigt socialt. Generellt är vi svenskar otroligt tråkiga människor. Det finns absolut platser i världen där det sociala livet är mer avslappnat och inkluderande. Till och med i Danmark som ligger så pass nära märker man av en stor skillnad.

Sverige med sina småstäder är inte tråkiga, Det är bara du som upplever de som tråkiga, det finns oftast en stor entrapenörsanda i mindre städer...
Bor själv i en liten ort i Mellansverige, nybyggt hus med sjötomt, egen brygga, fiskevatten, den vi betalar uppehället till har lokala evenemang som innebär fri öl osv, med enklare förtäring.

Midsommarfirande är mer en regel med stång och dans runt stången....

Fritt fiske efter aborre, gädda, gös och andra fiskar, har tom fått med en båt i hyran...

Så vet inte vart du vill? många andra har som mig!
Citera
2017-10-21, 22:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är samma sak över allt. Du har inte roligare än det du gör

Så är det.
Citera
2017-10-21, 22:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigbg
Världen är inte tråkig.

Testa Berlin!
Testat Berlin helt grym stad, Känner en Svensk som flyttade dit för 20år sedan från Halmstad ,Kommer inte hit igen!
Citera
2017-10-21, 22:39
  #8
Medlem
Europes avatar
Det beror nog på vad det är man efterlängtar? Många krigszoner skulle nog inte benämnas som "tråkiga" av många, men de brukar likväl inte vara eftertraktade ställen att flytta till. Som tonåring hade jag definitivt inte velat flytta från Stockholm till glesbygden (däremot till någon stad utanför Sverige), men idag skulle jag älska att få bo lantligt nära vacker natur. Behöver man inte längre ständigt få ligga med nya kvinnor, få gå ut och supa, samt ha ständig tillgång till droger, samt inte längre är lika intresserad av nöjesutbudet, så bjuder Stockholm mest på trängsel, evigt pendlande och grådask en stor del av året. Tyvärr är det väl försörjningsbehovet som fortfarande håller mig kvar.
Citera
2017-10-21, 22:42
  #9
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det beror på vad du gillar.

Om du älskar att ha varje minut inplanerad två veckor i förväg med squashsspel, middagsbjudningar och yogakurser så är Sverige ditt idealland.

Om du däremot gillar att glida ner på den lokala baren utan att veta om det slutar med en öl och sedan hemgång eller om det blir en "all nighter" med nyfunna vänner så finns det bättre länder.
Citera
2017-10-21, 23:20
  #10
Medlem
Zcapegoats avatar
Jag flyttade till London för ett drygt år sedan. Ja, du har trist vardag här också.
Citera
2017-10-21, 23:41
  #11
Medlem
18137s avatar
Kan rekommendera Holland. Som Sverige fast utan PK muppar och jante. Vackrare städer också.
Citera
2017-10-21, 23:44
  #12
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Ni som har rest mycket, är det lika tråkigt att bo i andra länder som det är i Sverige?

Jag själv funderar mycket hur tråkigt det är att bo i en stad med 100.000 invånare jämfört med Stockholm, det kan väl inte vara så stor skillnad? Och Sverige jämfört med övriga länder i västvärlden?

Man får helt enkelt erkänna inför sig själv att världen är ganska tråkig? Eller vad tycker ni?

Kan vara trevligt att resa 2-3 gånger per år men inte mer än så? Vardagen infinner sig väldigt snabbt i den nya miljön, eller hur?

Hej. Jag har bott och jobbat i ca 5 år i Australien, Kanada, Nya Zeeland, Kina och andra ställen.

Mitt svar på din fråga är att nej det är inte samma sak. Det blir oftast väldigt stor skillnad eftersom du får en nystart på livet och är i en ny miljö med nya människor, ny mentalitet och nya möjligheter.

Sedan faller man lätt in i rutinlivet, men det blir ju vad man gör det till. Jag hade valt utlandet alla dagar före Sverige, här kryper depressionen in på bara någon vecka av "vanligt liv".
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2883518

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback