Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 21:07
  #1
Medlem
anycoloryoulikes avatar
Ett par år sedan började jag känna ångest och få panik attacker, under ett par månaders tid eskalerade de attacker till ganska extrema och i samma period så var hela (2012 världen kommer gå under) hypen igång, det hjälpte inte.

Efter att fått nog så började jag söka på nätet efter ett sätt att få bort ångesten, morsan ville att jag skulle gå till vårdcentralen, vissa på nätet tipsade om diverse droger men jag har aldrig varit en sådan som springer iväg från problem för jag vet att det ALDRIG funkar. Och jag gillar inte att gå till vårdcentralen, vad fan ska dom göra? (Till slut gick jag endå och det var precis som jag trodde att det skulle vara... Han gav mig de där jävla sockerpillerna som jag glömt namnet på.)

Efter att surfat Youtube och Google i några dagar så hittade jag ett klipp där en ung kille berättade hur han löste sin ångest. Han pratade om att nyckeln var att acceptera det, för när du har accepterat det så besvärar det dig inte. Det hjälpte faktiskt fruktansvärt bra och när mina nästa panik attacker kom så gjorde jag som han sa, jag tog djupa andetag och jag försökte att bara acceptera det, låta det komma och inte kämpa emot.

Enda sen dess så har min ångest varit under kontroll men jag får fortfarande obehagskänslor i kroppen varje dag men jag har inte haft en riktigt panik attack för jag vet hur jag ska kontrollera dom.

Jag vill vinna över ångesten helt och hållet men jag vet inte riktigt hur, vad jag ska göra? Jag försöker att bli bättre på att acceptera det, låta det komma och ta det som det är men jag vill inte ha det överhuvudtaget, jag är redo att gå in i ringen och slåss mot den här jäveln men det värsta är nog att det bästa sättet att vinna är att inte slåss. Ja, precis; så komplicerat är ångest.

Är det någon av er som tagit er igenom allt och har några riktigt bra tips att dela med er? Allt hjälper.
Citera
2017-10-21, 21:15
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Du borde testa kbt. Om du tycker det är dyrt köper böcker om det. Finns många bra hjälpmedel. Men som du skriver man måste acceptera den, inte fly från den och möta den.
Citera
2017-10-21, 21:17
  #3
Medlem
anycoloryoulikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Du borde testa kbt. Om du tycker det är dyrt köper böcker om det. Finns många bra hjälpmedel. Men som du skriver man måste acceptera den, inte fly från den och möta den.
Inte hört något om KBT, ska läsa om det där.
Citera
2017-10-21, 23:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Du borde testa kbt. Om du tycker det är dyrt köper böcker om det. Finns många bra hjälpmedel. Men som du skriver man måste acceptera den, inte fly från den och möta den.

Citat:
Ursprungligen postat av anycoloryoulike
Inte hört något om KBT, ska läsa om det där.

Du gör helt rätt som du gör.
Kan som Captinhero rekommendera KBT, har själv gått på det tio ggr och det har verkligen gjort skillnad. Nu äter jag också zoloft mot min ångest men det kommer du inte alls behöva. Tror man kan få KBT via landstinget och då blir det inte dyrt.
Lycka till.
Citera
2017-10-22, 12:04
  #5
Medlem
Kebabfysikers avatar
Är rädslan att tappa kontrollen eller bara ångesten i sig? Att acceptera att man mår dåligt är ett viktigt första steg att ta sig vidare.
Citera
2017-10-22, 20:37
  #6
Medlem
anycoloryoulikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Är rädslan att tappa kontrollen eller bara ångesten i sig? Att acceptera att man mår dåligt är ett viktigt första steg att ta sig vidare.
En stor del av det är att tappa kontrollen. Jag mår inte riktigt dåligt längre, det gjorde jag en del förut och det insåg jag snabbt så att det steget är taget för väldigt länge sedan. Just nu handlar det mer om att växa som en person, face your fears liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback