Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 20:40
  #1
Medlem
NickSonnys avatar
Har precis tagit jägarexamen och tänkte köpa mig ett par bra all-roundvapen.

Jag tänker mig en klass-1 studsare samt en hagelbössa.

Studsaren ska vara minst 308w, semiauto, med möjlighet att stoppa i 20-skottsmagasin när man vill panga på skjutbanan.

Hagelbössan är tänkt som eftersöksvapen och kan vara antingen semi eller pump. Ju fler patroner som går i den desto bättre.

Allt på jägarlicens.

Diskutera.
Citera
2017-10-21, 20:49
  #2
Medlem
Kebabfysikers avatar
Mossberg tillverkar bra hagelvapen har jag hört.
Citera
2017-10-21, 22:01
  #3
Medlem
dysterqvists avatar
hagelvapen
Benelli M3 Super 90
Citera
2017-10-21, 23:30
  #4
Medlem
Kuivakangass avatar
Du har redan ganska specifika icke-allround önskemål för dina allroundvapen

Kalibermässigt så är 6,5x55 mer allround än 308W. Flackare kulbana gör den lämpligare för småviltjakt, men är ändå ett klass 1-vapen.

Är du säker på att du vill ha en halvautostudsare? Precisionen är svårare att få till i en sådan än i en slutstycksbössa - viktigt vid skytte på små mål på längre avstånd som vid toppfågeljakt.

Och jo - det finns säkert halvautomater med hög precision, men då får du också öppna plånboken vidare än om du köper motsvarande precision i slutstycksformat. Dessutom tenderar semiautos att vara tyngre och därmed pjäsigare att bära omkring på.

När det gäller halvautomatiska hagelvapen så är precisionen eller vikten inte problemet på samma vis, däremot så kan driftsäkerheten bli marig, speciellt med gasdrivna vapen. Gasregulatorer sotar igen och vissa hagelpatroner sotar mer än andra. Här har rekylomladdade vapen en fördel eftersom bara pipan blir skitig, mekanismen sotar inte ihop. Rekylomladdade halvautos kan dock ha svårt med matningen vid lättare hagelladdningar (24gr) vilket är irriterande på skjutbanan.

Driftsäkerheten är inget problem med brytvapen, side by side eller hagelbock.

Pumphagelbössor har nackdelen att de väsnas.

Du har, som sagt - redan ganska specifika önskemål och jag gissar att du rätt väl vet vad du vill köpa. Men för att svara på din fråga så är ju ett kombivapen med klass-1 kula (gärna 6,5x55) det ultimata allroundvapnet. Komplettera med extra pipset för dubbelhagel och dubbelkula om så önskas.

Vill du prompt ha en semiauto hagel - titta på Beretta ES 100. Prisbillig och rekylomladdad, bra kvalitet.
__________________
Senast redigerad av Kuivakangas 2017-10-21 kl. 23:34.
Citera
2017-10-22, 02:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Har precis tagit jägarexamen och tänkte köpa mig ett par bra all-roundvapen.

Jag tänker mig en klass-1 studsare samt en hagelbössa.

Studsaren ska vara minst 308w, semiauto, med möjlighet att stoppa i 20-skottsmagasin när man vill panga på skjutbanan.

Hagelbössan är tänkt som eftersöksvapen och kan vara antingen semi eller pump. Ju fler patroner som går i den desto bättre.

Allt på jägarlicens.

Diskutera.

Ska du ha hagelbössan till eftersök antar jag det är slugs du ska skjuta och mest troligen Vildsvin?. Inget illa men känns underligt att du skulle vara hundförare med den låga kunskapsbanken ?. Hagel gevär ska i sverige på pump/semi vara spärrade och pluggade, dock fuskas det mycket med det så troligen kan du få ut ett som går ladda 4+1. Remington 870 är väldigt smidigt allround vapen med mycket byggdelar om du vill modifiera den.
Citera
2017-10-22, 03:42
  #6
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Har precis tagit jägarexamen och tänkte köpa mig ett par bra all-roundvapen.

Jag tänker mig en klass-1 studsare samt en hagelbössa.

Studsaren ska vara minst 308w, semiauto, med möjlighet att stoppa i 20-skottsmagasin när man vill panga på skjutbanan.

Hagelbössan är tänkt som eftersöksvapen och kan vara antingen semi eller pump. Ju fler patroner som går i den desto bättre.

Allt på jägarlicens.

Diskutera.

Specifika krav var det.
Ska du ha ett kulgevär till all jakt? 6,5x55. "Billig" ammo, får skjuta allt vilt i Sverige med den. Köp en gammal kvalitetsbössa.

Vad ska du eftersöka för vilt med hagelbössan?
Vad är en jägarlicens? Jaktlicens kanske du menar? Är du riktigt säker på att du har en godkänd jägarexamen..?
Citera
2017-10-22, 08:46
  #7
Medlem
NickSonnys avatar
Tack för tipsen!
Citera
2017-10-22, 20:36
  #8
Medlem
IMBILDENs avatar
Tycker du fått lite halvkassa tips så långt.

Browning Bar eller Benelli Argo i kaliber 308 bör funka. Sedan finns det förstås även andra fabrikat, men de är väl de vanligaste och de har bra rykte. Bra precision och funktion.

Till den första finns en speciell adapter ett köpa så du kan hänga på lite större magasin.
Citera
2017-12-05, 21:39
  #9
Medlem
NickSonnys avatar
Nu är vapenskåpet fixat så jag tänkte sätta igång med licenserna.. Vad tror ni om den nya BAR MK 3 DBM?
http://www.browning.com/products/fir...-magazine.html

Verkar vara runt kilot lättare än Bar Match? Finns bössan ens att få tag i Sverige eller måste man importera i så fall?
Citera
2017-12-06, 18:33
  #10
Medlem
ruger 7
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback