Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-22, 20:27
  #25
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Bättre att ni hyr en stuga mitt i ingenstans och placera honom där i några veckor så får han tända av bäst fan han vill.

Hur hjälper det honom i längden menar du? eller är du så naiv att du tror det är över när det fysiska är över?
Citera
2017-10-22, 21:49
  #26
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma att det skulle hända MIN familj. Min lillebror är möjligen beroende av tramadol. Han började med hasch och säger att han har slutat. Jag tog fast honom förra vintern och ska ha slutat då(vilket jag inte köper 100%). Nu har en i familjen hittat tramadol i hans jackficka. Den här killen får ALLT från vår föräldrar. Inga av oss syskonen(utöver han då) skulle få för sig att bruka droger, särskilt något som tramadol.

Jag hade frågat honom hur djupt han är inne i det här. Han sa inte jättedjupt, men djupt nog för att behöva hjälp. Jag frågade honom om han kan sluta och sa först ja, men uppmanade honom att vara ärlig. Det slutade med att han sa att han behöver hjälp. Han sa också att det är inte något han höll på med regelbundet.

Jag kunde inte arg. Jag är bara chockad och har hjärtat i halsgropen. Speciellt när jag läste att det är STARKT beroendeframkallande. Vad kan vi göra?
Börja med att sluta tveka huruvida han är beroende eller inte. Utgå ifrån att han är det, alldeles oavsett vad han säger eller vad som talar emot det. Sannolikt är han själv inte medveten om att han är beroende. I övrigt har jag inga tips mer än att ta hjälp, det här är inget du rimligen ska bära på dina egna axlar. Om ett par år kan det vara för sent.
Citera
2017-10-23, 00:57
  #27
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Ja, och därför funderar vi att skicka honom till hemlandet under några år för att komma bort ifrån detta.

En av mina bästa vänner hade/har liknande problem och skickades till hemlandet (Balkan land) tror du det hjälpte? Man dras till likasinnande människor var man än hamnar.
Skulle kanske vara om hemlandet är en öde bergsby i Kurdistan , annars har jag svårt att tänka mig att enbart miljöbyte är ett mirakel.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback