Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-21, 20:15
  #1
Medlem
Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma att det skulle hända MIN familj. Min lillebror är möjligen beroende av tramadol. Han började med hasch och säger att han har slutat. Jag tog fast honom förra vintern och ska ha slutat då(vilket jag inte köper 100%). Nu har en i familjen hittat tramadol i hans jackficka. Den här killen får ALLT från vår föräldrar. Inga av oss syskonen(utöver han då) skulle få för sig att bruka droger, särskilt något som tramadol.

Jag hade frågat honom hur djupt han är inne i det här. Han sa inte jättedjupt, men djupt nog för att behöva hjälp. Jag frågade honom om han kan sluta och sa först ja, men uppmanade honom att vara ärlig. Det slutade med att han sa att han behöver hjälp. Han sa också att det är inte något han höll på med regelbundet.

Jag kunde inte arg. Jag är bara chockad och har hjärtat i halsgropen. Speciellt när jag läste att det är STARKT beroendeframkallande. Vad kan vi göra?
__________________
Senast redigerad av G-mail 2017-10-21 kl. 20:20.
Citera
2017-10-21, 20:19
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2017-10-21, 20:37
  #3
Medlem
exades avatar
Svårt att göra något om han själv inte vill till 100% bara att vänta tills han når botten tyvärr.
Citera
2017-10-21, 20:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Svårt att göra något om han själv inte vill till 100% bara att vänta tills han når botten tyvärr.

Han vill sluta säger han.
Citera
2017-10-21, 20:48
  #5
Medlem
SpYRaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Han vill sluta säger han.

Då är de bara att hålla honom i närheten av en familjemedlem under någon vecka tills fysiska abstinensen har lagt sig. Sen finns det NA möte & öppenvård som han kan gå till o prata om han vill.

Och framförallt, inte döma honom utan finnas där för honom istället för att snacka konsekvenser osv. Det vet han nog själv.
Citera
2017-10-21, 20:48
  #6
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Han vill sluta säger han.

Får han fysisk avtändning ännu? eller är det endast psykiskt?
Citera
2017-10-21, 20:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Får han fysisk avtändning ännu? eller är det endast psykiskt?

Jag antar båda. Han sover just nu.
Citera
2017-10-21, 20:55
  #8
Medlem
Kebabfysikers avatar
Har han några problem som utlöst missbruket?
Citera
2017-10-21, 20:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpYRaL
Då är de bara att hålla honom i närheten av en familjemedlem under någon vecka tills fysiska abstinensen har lagt sig. Sen finns det NA möte & öppenvård som han kan gå till o prata om han vill.

Och framförallt, inte döma honom utan finnas där för honom istället för att snacka konsekvenser osv. Det vet han nog själv.

Tack. Hur länge tror du abstinensen avtar? Det första vi kommer att göra på måndag morgon är att prata med en läkare.

Jag var väldigt dömande i början bara för att han skulle få dåligt samvete och gav honom lite stryk, men insåg efteråt att det inte hjälper. Jag uttryckte mig bara att jag är extremt ledsen och besviken över vad han har gjort och det gjorde min familj med.

Men nu har jag snackat allvar med honom och att jag finns för honom, men han MÅSTE sluta.

Jag är chockad och ledsen.
__________________
Senast redigerad av G-mail 2017-10-21 kl. 20:57.
Citera
2017-10-21, 21:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Har han några problem som utlöst missbruket?

Jag kan inte komma på något annat än dålig umgänge. Min bror är ganska snäll och "lättpåverkad" medan jag är helt tvärtom. Vi är en helt vanlig familj där både föräldrarna jobbar och de flesta av oss är antingen högutbildade, studerar på universitet eller jobbar. Ingen av oss resterande syskon har brukat droger som tramadol. Det är sjukt. Jag läste nyss att drogen ska vara en epidemi bland ungdomar idag.
Citera
2017-10-21, 21:11
  #11
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Jag antar båda. Han sover just nu.

Okej, tänk på att det psykiska besväret är det ''jobbigaste'' går inte över på 1 vecka, han skulle lika gärna kunna vara ''ren'' i månader för att sedan ''ta en sista gång'' sen är man där igen. Så håll koll på honom även efter den fysiska avtändningen är över. Hoppas att det löser sig
Citera
2017-10-21, 22:03
  #12
Medlem
cyckelpolisens avatar
Jag skulle frågat honom hur länge han ätit dem och om dagligen?

Sen beroende utav det avgöra om läkare är bra/dåligt känns lite onödigt o dra in missbruk i läkar papper. Är ju inte det som får honom p sluta ta dem..
Jag själv åt tramadol i över 9månader o slutade tvärt! Vart inge bra !

Men har han ev bara käkat enstaka gånger så är det väl "okej" men har han ätit det en längre period så är det lite annorlundare.

Stötta, ta reda på exakt hur länge, döm inte. Lyssna o tjata inte men försök förstå varför bara o hoppas på det bästa!
Bara han själv kan sluta!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback