Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 19:54
  #1
Medlem
Nu senast har man hittat människotänder i Tyskland som är 9,7 miljoner år gamla.

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...-humanity.html

När kommer hjärntvätten om människans ursprung sina ut, tror ni?

Eller den vedertagna - och ändå obevisade - "sanningen" att samerna har bott i Skandinavien längre än oss bara för att den handfull samiska skelett man har hittat har varit äldre än den handfull svenska skelett man har hittat. När ska folk våga ifrågasätta sådant?

EDIT: råkade skriva 9,7 år först.
__________________
Senast redigerad av hasseochtage 2017-10-21 kl. 20:00.
Citera
2017-10-21, 20:39
  #2
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu senast har man hittat människotänder i Tyskland som är 9,7 miljoner år gamla.

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...-humanity.html

När kommer hjärntvätten om människans ursprung sina ut, tror ni?

Eller den vedertagna - och ändå obevisade - "sanningen" att samerna har bott i Skandinavien längre än oss bara för att den handfull samiska skelett man har hittat har varit äldre än den handfull svenska skelett man har hittat. När ska folk våga ifrågasätta sådant?

EDIT: råkade skriva 9,7 år först.

Den ändras när den är accepterad av hela vetenskapliga samfundet och ordentligt undersökt och beprövad. Vad är din grej egentligen? Du får ta av dig foliehatten kompis.

Det är ingen hjärntvätt det handlar. Vedertagna sanningar tar tid att forska fram. Bara för det finns en grupp som har hittat något betyder det inte att deras resultat är hundraprocentiga, att andra teorier per automatik är falska, att en undersökning räcker osv.

Du skriver att det nu är fastställt vad sanningen är om människans ursprung. Men sen gillar du inte när ju få skelett av samer har hittats. I ena fallet är det sanning omgående trots att det bygger på en undersökning för det passar din folihattsvärld och i det andra fallet vill du ändra på sanningen som just bygger på en undersökning. Hur ska du ha det? Läste du för övrigt att det står suggest, alltså förslag?
Citera
2017-10-21, 20:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Du skriver att det nu är fastställt vad sanningen är om människans ursprung.

Nej, det har jag inte skrivit.
Citera
2017-10-21, 21:02
  #4
Medlem
Kebabfysikers avatar
Historieskrivningen ändras från tid till annan vartefter nya upptäckter görs.
Citera
2017-10-21, 21:22
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Mest fascinerande är att vissa vägrar erkänna relevansen av en stor mängd fossilfynd, DNA-utveckling osv när det inte passar den egan önskan.

När det däremot dyker upp ett enda fynd av ett par tänder som möjligen härrör från någon form av hominin (något slags apa i det här fallet) som befann sig i Europa rent geografiskt i en tiden miljoner innan det ens fanns något människoliknande på jorden, så är det den enda och stora sanningen som genast gör att alla skolböcker skall skrivas om.

Det är bara så dumt alltihop.
Citera
2017-10-21, 21:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Mest fascinerande är att vissa vägrar erkänna relevansen av en stor mängd fossilfynd, DNA-utveckling osv när det inte passar den egan önskan.

När det däremot dyker upp ett enda fynd av ett par tänder som möjligen härrör från någon form av hominin (något slags apa i det här fallet) som befann sig i Europa rent geografiskt i en tiden miljoner innan det ens fanns något människoliknande på jorden, så är det den enda och stora sanningen som genast gör att alla skolböcker skall skrivas om.

Det är bara så dumt alltihop.

Menar du att någon har släpat med sig tänderna från Afrika, och grävt ner dem i Tyskland för att lura i alla att människor levde i Europa långt innan den vedertagna åldern för människans existens?
Citera
2017-10-21, 21:50
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Menar du att någon har släpat med sig tänderna från Afrika, och grävt ner dem i Tyskland för att lura i alla att människor levde i Europa långt innan den vedertagna åldern för människans existens?

Tänderna är inte från en människa.

Har du ens läst den vetenskapliga artikeln?
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-10-21 kl. 21:53.
Citera
2017-10-21, 21:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Tänderna är inte från en människa.

Har du ens läst den vetenskapliga artikeln?

Homo sapiens är inte den enda sortens människa.
Citera
2017-10-21, 22:28
  #9
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Homo sapiens är inte den enda sortens människa.

Nej men t ex en chimpans är inte en människa och det de här forkskarna tycker är att tänderna uppvisar morfologiska likheter med "great apes" som innefattar människor chimpanzer och deras gemensamma förfäder.

Att ffa hörntanden liknar några homininers betyder inte med säkerhet nära släktskap för helt olika arter kan utveckla t ex tänder som liknar varandra.

Ffa kindtanden liknar mer kindtänderna hos den uttdöda primatfamiljen Pliopithecoidea som man vet levde i bl a Europa under den aktuella tidsperioden. Där sätter jag mina pengar men det får ju den vetenskapliga granskingen och diskussionen klarlägga så småningom.

Men visst det kan visa sig att någon förfader till chimpansen var uppe och snurrade i Tyskland. Det betyder iaf inte att vi skall skriva om några historieböcker om den moderna människans utveckling just nu.

Vad är det du vill uppnå. Att bevisa att moderna människor i Afrika har sitt ursprung i Europa och därmed har en automatisk rätt att återvända och bosätta sig här nu?
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-10-21 kl. 22:30.
Citera
2017-10-21, 22:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Nej men t ex en chimpans är inte en människa och det de här forkskarna tycker är att tänderna uppvisar morfologiska likheter med "great apes" som innefattar människor chimpanzer och deras gemensamma förfäder.

Att ffa hörntanden liknar några homininers betyder inte med säkerhet nära släktskap för helt olika arter kan utveckla t ex tänder som liknar varandra.

Ffa kindtanden liknar mer kindtänderna hos den uttdöda primatfamiljen Pliopithecoidea som man vet levde i bl a Europa under den aktuella tidsperioden. Där sätter jag mina pengar men det får ju den vetenskapliga granskingen och diskussionen klarlägga så småningom.

Men visst det kan visa sig att någon förfader till chimpansen var uppe och snurrade i Tyskland. Det betyder iaf inte att vi skall skriva om några historieböcker om den moderna människans utveckling just nu.

Jag har inte sagt att vi ska skriva om historieböckerna. Jag har frågat när skolorna kommer börja ifrågasätta vedertagna sanningar.
Citera
2017-10-21, 22:38
  #11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har inte sagt att vi ska skriva om historieböckerna. Jag har frågat när skolorna kommer börja ifrågasätta vedertagna sanningar.

Rubriken på din tråd är inte detta.

Skolväsendet bör dessutom inte ifrågasätta "vedertagna sanningar" utan i första hand lära ut vilken hypotes som bäst förklarar samtliga hittills gjorda observationer.

Skolan bör också förklara att hypoteser kan utvecklas och förändras men att man inte omedelbart kan ändra något radikalt på basen av en enda ännu ej granskad artikel om två tänder.
Citera
2017-10-21, 22:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Rubriken på din tråd är inte detta.

Det beror på att rubriken inte ger utrymme för hela frågeställningen. Jag förklarade mycket tydligt i inlägget att det var ifrågasättande jag var ute efter. Under hela min skolgång så har jag bara haft en (1) lärare som har sagt att man ska ta läroböcker med en nypa salt, och söka efter information utanför myndigheterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback