Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-22, 17:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Har läst lite om infravärme och de är visst väldigt dåliga på att sprida värmen i hela rummet. Har lite av det problemet med mina el-element. De blir kokheta men värmen sprids så dåligt.

Det kan jag inte hålla med om. Jag bor i lägenhet med en sån där snål-fitta till hyresvärd, som tycker att 20°C är max vad man kan kräva (ibland kan det t o m dippa ner till 17-18 under några timmar, om ute-tempen faller snabbt och deras sopiga styrsystem för värmen inte hänger med).

Innan körde jag med en enkel värmefläkt och det var väldigt svårt att få ner värmen på golvet. Slutade oftast med att man hade si sådär 21°C på golvet och 24 i axelhöjd och kanske 26 i taket, haha. Sen bytte jag till infravärmare och det är så mycket bättre. Värmestrålningen träffar golvet också, så en stor del av golvet värms upp. Precis framför värmaren kan golvet blir över 60°C och ett område på iaf ca 2x1 m av golvet ligger golvets temp på 30+. Blir mycket jämnare värme i rummet på det sättet.
Sen kan man ju direktvärma sig med den också (om man sitter så man får strålningen på sig). Då behöver man ju inte ha lika varmt i rummet och spar lite energi.

Såna där elelement du förmodligen har är ju verkligen det värsta. Dom håller alldeles för låg temp för att ge nån värmestrålning av betydelse och man får ingen omrörning alls av luften - verkligen allt åker upp i taket. Jag har varit i stugor som varit uppvärmda av såna. Det brukar utan vidare kunna va 10°C kallare på golvet än 1 m upp. Man kan svettas som fan om överkroppen och ha iskalla fötter trots tofflor - och det hjälper inte att höja värmen eftersom man bara kommer svettas mer, men fötterna blir ändå inte varmare (det är inte roligt). Det är nog därför också, som du upplever det tar tid (förutom effekten). I början är det i princip bara taket som värms upp, sen sprider sig värmen långsamt ner.

Det bästa i ditt fall kanske är att köpa en luft/luftvärmepump och sen komplettera med en liten infravärmare på 1-1,5 kW riktad mot golvet, där du sitter. Då sköter värmepumpen det mesta av uppvärmningen, men, du slipper frysa om fötterna innan värmen från pumpen hunnit sprida sig ner till golvet (vilket tar en stund p g a att varmluft har en tendens att lägga sig i taket).
Citera
2017-10-22, 18:00
  #26
Moderator
Tystnads avatar
Tempezzt har ju gett flera bra förslag angående värmpump.

På en kurs visades Solpaneler med inbyggd värmefläkt

googla på detta : "solpanel med värmefläkt" så ser du vad jag menar.

Verkade intressant för uthus odyl som ej används hela tiden.
Har dock ingen aning om ev erfarenheter av dessa, beror nog mycket på vart i landet byggnaden är beläggen, kan tänka mig det funkar mest effektivt i Södra Sverige med minst vinter/snö.

Tror dock man i grunden måste ha någon form av tillskottsvärme tex Värmepump.

Det har skett en stor utveckling på solpanels sidan så man skall inte förkasta iden helt.
Citera
2017-10-25, 21:18
  #27
Medlem
nacka_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Godag, har ett uthus på ca 8 gånger 6 meter som jag behöver kunna värma upp billigt.

Använder uthuset som hemmastudio, det behöver inte vara varmt hela tiden men jag vill ha det varmt när jag är där ute. För tillfället har jag ett el-element, ett oljefyllt el-element och en värmefläkt där ute. Det funkar och blir varmt men det tar så jävla långt tid innan det blir varmt, flera timmar. Lär ju bli värre dessutom när vintern kommer då det kan bli jävligt kallt här uppe där jag bor. Därför skulle jag vilja kunna värma upp uthuset snabbt och effektivt, och allra helst billigt.

Någon som har några idéer?
Jula har "Energihelg" nu i helgen 28-29/10. lite extra rea på det du kan ha hjälp av.
http://dp.hpublication.com/publicati.../mobile/?alt=1
se sista sidan.
Citera
2017-10-26, 02:27
  #28
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
Jula har "Energihelg" nu i helgen 28-29/10. lite extra rea på det du kan ha hjälp av.
http://dp.hpublication.com/publicati.../mobile/?alt=1
se sista sidan.
Tack ska du ha! Ska kika lite
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback