Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-21, 17:15
  #1
Medlem
Dissociatives avatar
Godag, har ett uthus på ca 8 gånger 6 meter som jag behöver kunna värma upp billigt.

Använder uthuset som hemmastudio, det behöver inte vara varmt hela tiden men jag vill ha det varmt när jag är där ute. För tillfället har jag ett el-element, ett oljefyllt el-element och en värmefläkt där ute. Det funkar och blir varmt men det tar så jävla långt tid innan det blir varmt, flera timmar. Lär ju bli värre dessutom när vintern kommer då det kan bli jävligt kallt här uppe där jag bor. Därför skulle jag vilja kunna värma upp uthuset snabbt och effektivt, och allra helst billigt.

Någon som har några idéer?
Citera
2017-10-21, 17:45
  #2
Medlem
sasos avatar
isolera rummet
Citera
2017-10-21, 17:54
  #3
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
isolera rummet
Finns två sätt att hålla ett utrymme varmt.
1. Att tillföra värme.
2. Att bevara den värme som finns. (en person ger ca 200W, tillkommer lampor, datorer etc..)

Med 1. så gäller det att hitta nåt billgt sätt att få mycket värmeenergi
Anv man 2. så måste man isolera. ( vilket oftast är rätt billigt, spec om man gör det själv. Stenull är billig, asfaltpapper mot drag likaså)..
Metod 2, är alltid billigast och i längden mest komfortabel . Har man drag i lokalen behövs högre lufttemp för att man inte ska frysa.(= dyrare).

Enklast och dyrast - direkverkande elvärme
Bättre - en billig luft/luftvärmepump.
Allra billigast, en vedkamin men ofta förbjuden i stadsmiljö. Plus brandrisk..
Citera
2017-10-21, 18:07
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Som ovanstående nämnde... en billig JULA vedkamin typ... du har ju tomt och antagligen (kanske?) ganska mycket på denna tomt som du kan elda...

Samt isolation (kan iofs bli lite dyrt)...

Long term (obs antagligen inte det billigaste) så hade jag nog satt vatten/sol paneler som lett till en varmvattenberedare och kört vattenelement... när det behövs så får elen fixa beredaren, när det inte behövs så har solpanelerna (also inte solcell osv, utan solen värmer vattnet som cirkulerar till beredaren) fixat tillräcklig värme och en bra beredare är lite som en termos...

Detta hade betalat sig i längden tror jag...
Citera
2017-10-21, 18:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Godag, har ett uthus på ca 8 gånger 6 meter som jag behöver kunna värma upp billigt.

Använder uthuset som hemmastudio, det behöver inte vara varmt hela tiden men jag vill ha det varmt när jag är där ute. För tillfället har jag ett el-element, ett oljefyllt el-element och en värmefläkt där ute. Det funkar och blir varmt men det tar så jävla långt tid innan det blir varmt, flera timmar. Lär ju bli värre dessutom när vintern kommer då det kan bli jävligt kallt här uppe där jag bor. Därför skulle jag vilja kunna värma upp uthuset snabbt och effektivt, och allra helst billigt.

Någon som har några idéer?


https://www.jula.se/catalog/bygg-och...-417083/#tab01

Är nog billigast och enklast i längden.
Citera
2017-10-21, 19:15
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Godag, har ett uthus på ca 8 gånger 6 meter som jag behöver kunna värma upp billigt.

Använder uthuset som hemmastudio, det behöver inte vara varmt hela tiden men jag vill ha det varmt när jag är där ute. För tillfället har jag ett el-element, ett oljefyllt el-element och en värmefläkt där ute. Det funkar och blir varmt men det tar så jävla långt tid innan det blir varmt, flera timmar. Lär ju bli värre dessutom när vintern kommer då det kan bli jävligt kallt här uppe där jag bor. Därför skulle jag vilja kunna värma upp uthuset snabbt och effektivt, och allra helst billigt.

Någon som har några idéer?

Först och främst - isolera!

Har du tillgång till ved - sätt in en eldstad.

Annars - Luft-/luftvärmepump.
Citera
2017-10-21, 19:29
  #7
Medlem
Dissociatives avatar
Tack för svaren! En kamin har jag funderat på, men kommit fram till att jag inte har plats med. Samt att det blir mycket jobb att installera en skorsten. Synd då det är billigt och jag redan har helvetets mycket ved

Det är hyfsat bra isolerat, förutom ytterdörren som skulle behöva bytas.

En sån där luft/värmepump såg ju perfekt ut! Lite för dyr för att jag ska ha råd med den nu men det kan jag ju ta i framtiden
Citera
2017-10-21, 21:29
  #8
Medlem
Kebabfysikers avatar
Är det dyrt med oljepanna nuförtiden?
Citera
2017-10-21, 21:33
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Är det dyrt med oljepanna nuförtiden?

Pannan i sig är inte så jättedyr, men det är oljan. När folk eldade med olja var oljan billig, kanske 2-3000 kubikmetern. Nu ligger väl oljan på närmare 15000.. Ingen vettig person eldar med olja idag. Luftvärmepump (eller vedspis) är väl det billigaste.
Citera
2017-10-21, 21:34
  #10
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Finns väl enklare kaminer som du drar ut rökröret direkt i väggen? Blir väl inte så bökigt? En täljstenskamin är ju jäkligt fint att elda i och håller värmen länge. Trevligt blir det ju också om du har studio där.


Edit:Finns ju pelletskaminer utan skorsten, bara att dra ett rör ut genom väggen.
Citera
2017-10-21, 21:42
  #11
Medlem
En byggfläkt, den tillför inte mer effekt än motsvarande oljeelement med samma effekt men den cirkulerar luften så det går snabbare att få all luft varm. Med oljeelementet känns det inte varmt förrän väggar golv och tak värmts upp.
Citera
2017-10-21, 22:05
  #12
Medlem
Byggfläktar kan orsaka bränder, vedeldning kräver arbete.
En radiator som går på el är det enklaste o inte alltför dyrt, förutsatt att du har isolerat uthuset.
Du kan ha underhållsvärme på när du inte är där o ställa det på timer så den går upp i värme innan du går dit.

Har du massa elektronik där så vill du nog inte ha kondens i dessa enheter.
Sätt igång en dator som gräver bitcoins.
Då lär det bli varmt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback