Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 15:34
  #1
Medlem
Idag när jag satte på datorn så vägrade både firefox och chrome fungera. När jag tryckte på programmet så öppnas processen( typ firefox.exe) i mindre än en halv sekund, likadant för chrome, för att sedan stängas ner. Har försökt att ominstallera båda webbläsarna från grund och botten utan framgång(både 64/32 bitar). Tog bort profiler/appdata, har försökt utan brandvägg, har scannat hela datorn för virus flera gånger, allt utan resultat. Fungerar heller inte att starta i safe mode.

Helt lost på vad jag ska göra, vill gärna unvdika att installera om hela windows 10.
För övrigt fungerar Edge helt felfritt, men det är en sån hemsk browser att jag gärna återgår till ngn av de andra två.
All hjälp uppskattas.
Mvh
Citera
2017-10-21, 16:41
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zauru
För övrigt fungerar Edge helt felfritt, men det är en sån hemsk browser
Titta i aktivitetshanteraren om programmens processer ligger kvar, t.ex firefox.exe. Högerklicka isåfall på den och avsluta. Ligger den kvar så hjälper det inte att ta bort appdata/profil under tiden, data skrivs tillbaka när det avslutas, t.ex när datorn stängs av. Kan också vara att webläsaren ligger på en annan bildskärm, t.ex tv eller projektor om du anslutit sådan. Är din nuvarande monitor satt som primär?

Felsäkert läge, avser det datorn eller webläsaren? Håll ner SHIFT och samtidigt dubbelklicka på firefox för att öppna den i "felsäkert läge".

Kan också söka igenom registret (regedit) efter ledtrådar.

Har du testat att skapa en ny/sekundär användare på datorn och logga in på det kontot för att se om webläsarna startar där?

Stängs programmen bara ner och försvinner från aktivitetshanteraren? Isåfall vilket antivirusprogram används? Om det är ett uruselt antivirusprogram, t.ex windows defender, mcafee eller norton, prova med nåt vassare, t.ex avast (gratis) eller kaspersky (betalprogram med 30 dagars gratis provtid). Kan vara att det detekterar nåt skadligt som lagt sig i webläsarna men misslyckas med att informera dig om det. Ta bort ena AV't och starta om datorn innan du lägger in ett annat AV.
Citera
2017-10-21, 18:50
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zauru
Idag när jag satte på datorn så vägrade både firefox och chrome fungera. När jag tryckte på programmet så öppnas processen( typ firefox.exe) i mindre än en halv sekund, likadant för chrome, för att sedan stängas ner. Har försökt att ominstallera båda webbläsarna från grund och botten utan framgång(både 64/32 bitar). Tog bort profiler/appdata, har försökt utan brandvägg, har scannat hela datorn för virus flera gånger, allt utan resultat. Fungerar heller inte att starta i safe mode.

Helt lost på vad jag ska göra, vill gärna unvdika att installera om hela windows 10.
För övrigt fungerar Edge helt felfritt, men det är en sån hemsk browser att jag gärna återgår till ngn av de andra två.
All hjälp uppskattas.
Mvh
Står det nåt intressant i windowsloggen?
Citera
2017-10-21, 18:52
  #4
Medlem
SuperPuttes avatar
Vill tillägga att det kan eventuellt bero på att du uppdaterat Windows 10 de senaste dagarna, Microsoft skickade ut "Creators update" nyligen för Win 10 t ex.

Har läst att en del användare fått exakt samma problem som dig vid tidigare uppdateringar, kolla om detta kan hjälpa dig https://support.mozilla.org/sv/questions/1075112
Citera
2017-10-21, 21:07
  #5
Medlem
Tack för alla svar

Citat:
Titta i aktivitetshanteraren om programmens processer ligger kvar, t.ex firefox.exe. Högerklicka isåfall på den och avsluta. Ligger den kvar så hjälper det inte att ta bort appdata/profil under tiden, data skrivs tillbaka när det avslutas, t.ex när datorn stängs av. Kan också vara att webläsaren ligger på en annan bildskärm, t.ex tv eller projektor om du anslutit sådan. Är din nuvarande monitor satt som primär?
Firefox.exe'n ligger inte kvar i aktivitetshanteraren. Den syns i aktivitetshanteraren i en half sekund när jag startar den innan den försvinner. Har bara en monitor och den är satt som primär.

Citat:
Felsäkert läge, avser det datorn eller webläsaren? Håll ner SHIFT och samtidigt dubbelklicka på firefox för att öppna den i "felsäkert läge".
Lyckades inte öppna firefox i felsäkert läge, ingenting händer ens då.

Kör med Avast men hittar ingenting

Citat:
Vill tillägga att det kan eventuellt bero på att du uppdaterat Windows 10 de senaste dagarna, Microsoft skickade ut "Creators update" nyligen för Win 10 t ex.
Försökte med TCP/IP reset men får samma problem. Folk i den där tråden verkar har problemet att FF/Chrome inte kan nå internet, men dem kan fortfarande öppna sjävla programmet. Jag kan i mitt fall inte få upp programmet.

Citat:
Står det nåt intressant i windowsloggen?
Får en "application error" när jag försöker starta firefox. Förstår inte riktigt vad som är problemet men jag postar allt som står så kanske någon kan översätta ^^

Kod:
Faulting application name: firefox.exe, version: 56.0.1.6484, time stamp: 0x59d2c74f
Faulting module name: CONTEN~2.DLL, version: 0.0.0.0, time stamp: 0x52bdb4e3
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x00000000001ad743
Faulting process id: 0x1edc
Faulting application start time: 0x01d34a9eaaba8a1c
Faulting application path: C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
Faulting module path: C:\PROGRA~3\CONTEN~1\CONTEN~2.DLL
Report Id: d6505a8d-ebc6-4690-b7db-780ce7005182
Faulting package full name: 
Faulting package-relative application ID: 
Liknande för Chrome också
Citera
2017-10-21, 21:11
  #6
Medlem
StigAllans avatar
Har samma problem efter senaste Windows 10 uppdateringen, återkommer efter ca en vecka och mellan funkar det OK.
En skituppdatering av MS som vad det verkar börjar bli hur vanligt som helst.
Att göra en reboot hjälper.
Citera
2017-10-21, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Att göra en reboot hjälper.
Vad menar du med reboot? Att bara starta om datorn?
Har gjort det många gånger utan framgång

Har iaf övergått till opera tillsvidare, lite bättre än Edge är den åtminstone
Citera
2017-10-21, 22:11
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zauru
Vad menar du med reboot? Att bara starta om datorn?
Har gjort det många gånger utan framgång

Har iaf övergått till opera tillsvidare, lite bättre än Edge är den åtminstone
Att starta om datorn en gång i veckan fungerar här än så länge.
Du kan ta och avinstallera senaste windowsuppdateringen och se om ditt problem försvinner.
Den går att hämta igen om problemet kvarstår och du nödvändigtvis är i behov av den.
Citera
2017-10-22, 16:39
  #9
Medlem
Lyckades lösa problemet. det var som x12 sa ett virus. Konstigt nog så lyckades varken Avast, Kaspersky eller Norton att hitta den(även fast jag körde de isolerade). Var något som hette "content accelerator" som gjorde att programmen kraschade vid öppning. Har ingen aning vart den kom ifrån men den hade varit på datorn i nästan 4 år.

Tack för all hjälp, glad att jag får återgå till firefox!

(ps. har googlat runt lite och "content accelerator" verkar vara ett ganska vanligt malware. Tycker det är konstigt att ingen av antivirusprogrammen som jag försökte med kunde hitta den.)
Citera
2017-10-22, 18:44
  #10
Medlem
ladda hem Malwarebytes free och kör det tex en gång veckan
ett bra program
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-22, 19:14
  #11
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback