Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-22, 16:10
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Beklagar verkligen!

Min svågers bror tog sitt liv för 4-5 år sen. Han var bipolär, men jättetrevlig o han skojade mycket. Men jag vet inte hur han var när han var deprimerad. Han hade familj o barn. 36 år blev han. De hittade honom hängd efter några dagar i sin lägenhet.

Min syster o min svåger fick lite hjälp av psykiatrin, de fick sömntabletter, men jag vet att min syster avstod från de. De gick i samtalsterapi en kort tid också.

O begravningen blev jag så ledsen, för på kistan stod ett fotografi på honom, o hans minsta son (han var väl typ 4 år) pekade på fotot o sa; -Pappa! Tror inte han förstod att han var död...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-10-22 kl. 16:15.
Citera
2017-10-22, 18:47
  #14
Medlem
Vet inte riktigt varför jag inte känner att det funkar med psykologer, har gått hos olika under flera delar av mitt liv av diverse anledningar men aldrig känt att det funkar. Jag är nog en ganska sluten person utåt mot nya. Men även att tanken på att dom har betalt för att sitta och försöka förstå/hjälpa mig känns konstigt, vet dock inte vart ifrån jag har fått den tanken.
Ska försöka ta mig till jobbet imon och prata med min väldigt okänsliga chef och se vad som händer. Tror att det skulle va bra för mig att komma in i lite rutiner men samtidigt vet jag inte om jag klarar av det då jag kan bryta ihop över minsta lilla som någon säger eller vad som nu.. Tänkte även försöka boka en ny tid på vc här i stan. Läkaren som jag fick träffa första gången när jag var där och blev sjukskriven var skit bra, ung trevlig och verkade väldigt förstående. Kan man önska att få träffa samma läkare om man ringer och bokar en ny tid? Har alltid fått träffa olika innan.

Och tack igen till alla som svarar och delar med sig, tror att det är viktigt att jag försöker inse att såna här tragedier inte bara har drabbat mig.
Citera
2017-10-22, 19:28
  #15
Medlem
Onan-erarens avatar
Beklagar sorgen. Låt det ta tid, låt den ta kraft, man reser sig på mycket ostadiga ben i en mycket ostadig värld men man överlever sorgen även om den är blytung.
Citera
2017-10-22, 21:03
  #16
Medlem
Du kan be att få träffa samma läkare men om den är väldigt uppbokad kan det dröja att få tid hos den.
Ibland kan man ju vara halvtidssjukskriven. Ta upp det med läkaren.

Angående sorgen. Det blir bättre. Tänk den tanken när det känns för tungt. Du har en kämpig tid framför dig och det kan tyvärr ingen ändra på. Men tro mig när jag säger att du kommer bli ok. Jag var själv inne i ett dåligt mående när min sambo dog och trodde aldrig jag skulle kunna känna glädje eller må bra igen. Jag trodde på fullt allvar att jag skulle dö av sorgen för så kändes det. Dessutom var jag svårt traumatiserad av chocken från när jag fann honom. Kanske kommer du känna sorg över din bror hela livet. Men den kommer vara blandad med fina minnen och du kommer på något sätt acceptera det som hänt. Den jävliga själsliga smärtan kommer lätta och försvinna. Ge det tid och ge inte upp. Du kommer le igen och känna glädje igen.
Citera
2017-10-23, 00:50
  #17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym124
Vet inte riktigt varför jag inte känner att det funkar med psykologer, har gått hos olika under flera delar av mitt liv av diverse anledningar men aldrig känt att det funkar. Jag är nog en ganska sluten person utåt mot nya. Men även att tanken på att dom har betalt för att sitta och försöka förstå/hjälpa mig känns konstigt, vet dock inte vart ifrån jag har fått den tanken.
Ska försöka ta mig till jobbet imon och prata med min väldigt okänsliga chef och se vad som händer. Tror att det skulle va bra för mig att komma in i lite rutiner men samtidigt vet jag inte om jag klarar av det då jag kan bryta ihop över minsta lilla som någon säger eller vad som nu.. Tänkte även försöka boka en ny tid på vc här i stan. Läkaren som jag fick träffa första gången när jag var där och blev sjukskriven var skit bra, ung trevlig och verkade väldigt förstående. Kan man önska att få träffa samma läkare om man ringer och bokar en ny tid? Har alltid fått träffa olika innan.

Och tack igen till alla som svarar och delar med sig, tror att det är viktigt att jag försöker inse att såna här tragedier inte bara har drabbat mig.

Om du har möjlighet så uppsök anhöriggrupper. Röda korset brukar anordna sådana. Även så kallade överlevare är med och berättar. Sånt ger mycket för förståelsen av varför någon vill ta sitt liv. Det är ju inte bara sorgen som är jobbig utan även även andra funderingar.
Citera
2017-10-23, 09:54
  #18
Medlem
Spes (Riks-organisationen Suicidprevention och efterlevandes stöd) har en jourtelefon för att förebygga självmord, och ett stöd till närstående när någon tagit sitt liv. Telefon: 08-34 58 73 Telefontid: 19:00 - 22:00 varje kväll
Hemsida: www.spes.se
Citera
2017-10-23, 15:01
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Spes (Riks-organisationen Suicidprevention och efterlevandes stöd) har en jourtelefon för att förebygga självmord, och ett stöd till närstående när någon tagit sitt liv. Telefon: 08-34 58 73 Telefontid: 19:00 - 22:00 varje kväll
Hemsida: www.spes.se
Det är bra.

Min kompis dog i en bilolycka, 19 år gammal. Då ringde jag jourhavande präst, på 112. Jag är i.o.f. inte troende, men det kan kännas bra att prata med en präst ändå.

Sen en annan kompis, dog av en överdos. På morgonen gick det rykten på Facebook, bl.a. kände han Alexander Bard väldigt bra, så jag messade lite med han. Men sen ringde jag polisen för att få något bekräftat, o de sa; -Ja, tyvärr hittade vi en avliden på den adressen igår. De erbjöd sig att jag kunde få någon att prata med, men jag sörjde först i min ensamhet. Pratade med min mamma i.a.f. Hon är pensionerad kurator. Men givetvis kan hon inte se mig som en patient. Men hon är ändå bra att prata med.

Mamma hade hand om bårhuset här i stan, o var med o visade kropparna för anhöriga. Men jag ville inte se honom död. Jag har aldrig sett en död människa på riktigt, är själv 37 år...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-10-23 kl. 15:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback