Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-21, 11:19
  #1
Medlem
Sunimods avatar
43.000 anmärkningar på järnvägen

Då fattar de flesta varför tågen inte fungerar och kommer fram i tid.
Alltså inte fel på tågen utan bansystemen. Lägg sedan till alla brister på tågen så är läget katastrofalt.



"Det finns fler än 43.000 besiktningsanmärkningar på den svenska järnvägen som inte har åtgärdats. Tusentals av felen skulle ha lagats redan för flera år sedan. "


Självklart undrar de flesta över att det får vara så, att vår viktiga järnväg fått förfalla så och missköts.


Företagen har mer eller mindre gått över till lastbilstransporter då man måste lita på att varorna kommer fram i tid. Till pressad produktion med små lager är förseningar som järnvägstrafiken medför en katastrof.

Varför får inte de ansvariga straff för denna misskötsel? Måste en större olycka träffa med massa omkomna innan det händer något radikalt?


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/4...r-pa-jarnvagen
Citera
2017-10-21, 11:21
  #2
Medlem
VanligtNamns avatar
Troligtvis är det så att det inte finns pengar till det. Kanske skulle staten höja skatten så att vi har råd med väl fungerande järnvägar.
Citera
2017-10-21, 11:33
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Troligtvis är det så att det inte finns pengar till det. Kanske skulle staten höja skatten så att vi har råd med väl fungerande järnvägar.


Vi har bland världens högsta skatter så att öka mer vore vansinne. Vi måste lära oss att hushålla med pengarna bättre. Då kan man inte låta pengar rinna mellan fingrarna som man gör på exempelvis Transportstyrelsen.
Citera
2017-10-21, 11:38
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nu händer det som många förutspådde.

Utförsäljningar är inte alltid bra.
Citera
2017-10-21, 11:39
  #5
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi har bland världens högsta skatter så att öka mer vore vansinne. Vi måste lära oss att hushålla med pengarna bättre. Då kan man inte låta pengar rinna mellan fingrarna som man gör på exempelvis Transportstyrelsen.

Sveriges politiker är totalt bortkopplade från verkligheten. Allt dom vet är välfärd och lycka, dom har inte en tanke på vart Sverige är på väg. Kollar man på Sveriges utveckling dom senaste 20 åren så är det lätt att urskilja ett klassamhälle och nedgången välfärd i framtiden. Redan idag får man betala privata läkare för att få en snabb och effektiv hjälp mot sjukdom.

Järnvägen är ett bra bevis på detta. Det läggs inga pengar där för att det helt enkelt inte är på tapeten. Allt handlar om att vinna nästa val och det gör man genom att presentera budgetar som ser bra ut för det som är populärt just då.
Man löser ingenting, man bara drar ut på det. Släcker små bränder och låter det stora vara. För det är så man får röster, genom att kunna bevisa att man faktiskt har gjort något.

Sveriges ledning är som ett typiskt WT-par i Lyxfällan. Planering inför framtiden är uteslutet, det enda som gäller är att man har det bra för stunden.
Citera
2017-10-21, 11:51
  #6
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu händer det som många förutspådde.

Utförsäljningar är inte alltid bra.

Underhåller var redan kraftigt eftersatt före bolagiseringen början av 2000 talet.

Stolpar för kontaktledningar från forna tider som nu på senare år börjat bytas ut. Hade folk misskött sina hus och bilar på samma sätt hade vi bott i ruckel och bilar varit totala skrothögar.
Citera
2017-10-21, 14:01
  #7
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Troligtvis är det så att det inte finns pengar till det. Kanske skulle staten höja skatten så att vi har råd med väl fungerande järnvägar.

"Finns inte pengar". Höja skatten i ett land med redan världens högsta skattetryck? Jag anar en sarkasm i ditt inlägg.

Men att bekosta invandringen för 200 miljarder/år (om det räcker) går super! Sverige's regeringar har bedrivit en sjuk politik. Gällande järnvägarna är det allmänt känt hur illa det är med dessa, på vintertid skyller man på snön och vädret när tågen är sena men tågen har blivit sena nu under sommar/hösttid likaså. Åker ofta tåg och bara för några dagar sedan var jag livrädd att tåget skulle spåra ur hur det hoppade på spåret i hög fart, även för ett otränat öga syns det att järnvägarna är extremt slitna och föråldrade. Men inga pengar läggs på att förnya dessa. Inte de summorna som krävs åtminstone.
Citera
2017-10-21, 14:19
  #8
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag anar en sarkasm i ditt inlägg.

Helt korrekt. Det är helt sinnessjukt att vi har sådan hög skatt och ändå så lyckas politiker bara slänga det på skit.
Citera
2017-10-21, 15:45
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
"Finns inte pengar". Höja skatten i ett land med redan världens högsta skattetryck? Jag anar en sarkasm i ditt inlägg.

Men att bekosta invandringen för 200 miljarder/år (om det räcker) går super! Sverige's regeringar har bedrivit en sjuk politik. Gällande järnvägarna är det allmänt känt hur illa det är med dessa, på vintertid skyller man på snön och vädret när tågen är sena men tågen har blivit sena nu under sommar/hösttid likaså. Åker ofta tåg och bara för några dagar sedan var jag livrädd att tåget skulle spåra ur hur det hoppade på spåret i hög fart, även för ett otränat öga syns det att järnvägarna är extremt slitna och föråldrade. Men inga pengar läggs på att förnya dessa. Inte de summorna som krävs åtminstone.

Vi har ju en så kallad blandekonomi (något mellanting mellan plan och marknadsekonomi). Jag tror faktiskt det brustit lite här. Och får tänka ett varv till (jag är inte exakt insatt hur det fungerar) speciellt då jag inte åkt tåg på typ +15 år...

Jag som inte åker tåg, vill ju hellre se dem som åker betalar... Finns det inga privata bolag för underhåll av järnväg i Sverige? Banverket är detta fortfarande statligt?

Hur som helst, som jag ser det (är absolut ingen expert) är att antingen går man fullt ut med en normal marknadsmässig järnvägsunderhåll där de tågbolag behöver betala, eller så får man återgå till något fullstatligt ala SJ/Banverket som det var förut...

---edit

Du verkar vara mycket mer insatt dock...
Något jag undrat över är varför alla tågstationer "såldes" förresten? (i alla fall i närheten av mig).
Idag ser man alla stå ute kylan och vänta på tåget och tågstationen har någon butik som kursat och öppnat, kursat och öppnat osv osv... Var det någon moderat politik för länge sedan?
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-10-21 kl. 15:48.
Citera
2017-10-21, 18:26
  #10
Medlem
Det är så lätt att snåla in på underhållet av infrastruktur. Det är inget som märks eller syns de närmsta tio åren.
Tricket är att ha fina siffror i bankboken. När sedan allt rasar har det redan gått många mandatperioder och ingen politiker kommer att hållas ansvarig.
Man slösar skattepengarna.
Sedan slår man sig för bröstet o hävdar att "vi lägger minsann 15 miljarder extra på järnvägen i år"
Det man inte talar om är att det krävs 20 miljarder extra bara för att hålla jämna steg och att mer skit inte ska rasa. Det är alltså en försämring.

Folk är dumma i huvudet som fortsätter rösta på samma politiker år ut och år in.
Vart tar skattepengarna vägen?
Det finns väldigt många hundramiljoner-kronors projekt som går åt pipan.
Läs slöseriumbudsmannens bok.

En annan del är detta befolkningsutbyte som pågår. Där illegala nybyggare får gratis sjukvård, tandvård, pension, tak över huvudet, mat i magen, fickpengar och semesterresor. Allt på skattebetalarnas bekostnad.
Som lök på laxen så tar man av svenskarnas pensionspengar och man lånar även stora summor.
"Det går bra för Sverige"
Gå tillbaks och sov era nötter.
Citera
2017-10-21, 20:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu händer det som många förutspådde.

Utförsäljningar är inte alltid bra.
Vad är det som har utförsålts?
SJ? Nej.
Citera
2017-10-21, 20:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi har bland världens högsta skatter så att öka mer vore vansinne. Vi måste lära oss att hushålla med pengarna bättre. Då kan man inte låta pengar rinna mellan fingrarna som man gör på exempelvis Transportstyrelsen.

Jo precis, det är som en person i lyxfällan, höjer man inkomsten med några tusenlappar gör det antagligen inte till eller från. Det är hela systemet med hur vi spenderar pengar vi måste se över.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback