Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-21, 11:02
  #1
Medlem
Hej allihop, här kommer ett långt inlägg.

Jag hade ett medarbetarsamtal på jobbet igår där det bland annat framgick att någon/några har känt sig obekväma runt mig då det har tyckts att jag har kommit med sexuella kränkningar mot kvinnor på min arbetsplats(!). Då detta kom som en fullständig överraskning och kändes som en käftsmäll bad jag om ett exempel på detta beteende.

Jag ska tydligen ha sagt att: ”kvinnors pikéer har fler knappar och kan visa mer hud vilket är asnajs.”
Detta ska ha skett i början av sommaren för 5 månader sedan(!). Jag vill kännas vid att jag sa något liknande, men att det är helt taget ur sitt sammanhang.

Vad jag minns så sa jag något liknande under ett startmöte då vi precis började med sommaruniformen, dvs pikéer. Jag sa då även att jag var avundsjuk på de kvinnliga pikéerna då de har fler knappar (1–2 knappar fler?) än pikéerna för män.

Jag väger mer än de flesta, och svettas därefter. Jag var då avundsjuk på att inte vi män kunde med fler knappar visa mer hud då det tillåter en större svalkande ”bris” i brist på bättre ord. Detta är då kontexten som jag även sa då.

Jag kan erkänna att detta var klumpigt sagt utav mig, och jag är den första som kan erkänna att jag inte är världsbäst på att uttrycka mig, men för mig blev det otroligt tungt att igår få veta att någon/några ser mig som en man som sexuellt kränker kvinnor på sin arbetsplats pga detta.

Helt ärligt landade denna anklagelse om att jag har sexuellt kränkt mina kvinnliga kollegor oerhört tungt, med en stor klump i magen som inte har försvunnit ens i skrivande stund.

Ett annat exempel var att jag pratat fritt med en kvinnlig kollega jag även känner privat sedan innan jobbet. Hon nämnde sitt one night stand från kvällen innan, och jag frågade: "Ja, var han så romantisk som du trodde, hehe, rosenblad på sängen?". Då har någon rapporterat detta till ledningen och menar att det är opassande att säga så till sin kvinnliga kollega.

Min chef sa även att detta tyvärr kommer att behöva hamna i min "permanenta mapp" hos dem på företaget, då de tar sexuella kränkningar på stort allvar. Trots att jag gav chefen svar och kontexten till varje händelse så väger den/de osynliga kollegornas ord tyngre tydligen.

Först och främst, har jag sexuellt kränkt? Finns det något jag kan göra?
Citera
2017-10-21, 11:10
  #2
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Hej allihop, här kommer ett långt inlägg.

Jag hade ett medarbetarsamtal på jobbet igår där det bland annat framgick att någon/några har känt sig obekväma runt mig då det har tyckts att jag har kommit med sexuella kränkningar mot kvinnor på min arbetsplats(!). Då detta kom som en fullständig överraskning och kändes som en käftsmäll bad jag om ett exempel på detta beteende.

Jag ska tydligen ha sagt att: ”kvinnors pikéer har fler knappar och kan visa mer hud vilket är asnajs.”
Detta ska ha skett i början av sommaren för 5 månader sedan(!). Jag vill kännas vid att jag sa något liknande, men att det är helt taget ur sitt sammanhang.

Vad jag minns så sa jag något liknande under ett startmöte då vi precis började med sommaruniformen, dvs pikéer. Jag sa då även att jag var avundsjuk på de kvinnliga pikéerna då de har fler knappar (1–2 knappar fler?) än pikéerna för män.

Jag väger mer än de flesta, och svettas därefter. Jag var då avundsjuk på att inte vi män kunde med fler knappar visa mer hud då det tillåter en större svalkande ”bris” i brist på bättre ord. Detta är då kontexten som jag även sa då.

Jag kan erkänna att detta var klumpigt sagt utav mig, och jag är den första som kan erkänna att jag inte är världsbäst på att uttrycka mig, men för mig blev det otroligt tungt att igår få veta att någon/några ser mig som en man som sexuellt kränker kvinnor på sin arbetsplats pga detta.

Helt ärligt landade denna anklagelse om att jag har sexuellt kränkt mina kvinnliga kollegor oerhört tungt, med en stor klump i magen som inte har försvunnit ens i skrivande stund.

Ett annat exempel var att jag pratat fritt med en kvinnlig kollega jag även känner privat sedan innan jobbet. Hon nämnde sitt one night stand från kvällen innan, och jag frågade: "Ja, var han så romantisk som du trodde, hehe, rosenblad på sängen?". Då har någon rapporterat detta till ledningen och menar att det är opassande att säga så till sin kvinnliga kollega.

Min chef sa även att detta tyvärr kommer att behöva hamna i min "permanenta mapp" hos dem på företaget, då de tar sexuella kränkningar på stort allvar. Trots att jag gav chefen svar och kontexten till varje händelse så väger den/de osynliga kollegornas ord tyngre tydligen.

Först och främst, har jag sexuellt kränkt? Finns det något jag kan göra?

Kvinnor har alltid rätt. Mitt tips är att du säger upp dig och försöker rädda en referens. Du kommer aldrig kunna göra karriär på det företaget. De kan inte låta en sexuell predator komma upp högre i hierarkierna. Tips för framtiden är att varken röra en kvinna oavsett om hon har gjort det med dig innan, aldrig pratat om sex eller kärlek med en kvinna, aldrig skoja med en kvinna, aldrig göra något som ens på 1800 talet kan uppfattas som en invit. Detta hör inte till arbetslivet och kommer totalt kunna sänka dig i yrkeslivet. Jag vet, jag har gjort det själv.

Allt "skoj" får du ta i det privata.

"metoo"

ps: ja du har kränkt dem.
Citera
2017-10-21, 11:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Ett annat exempel var att jag pratat fritt med en kvinnlig kollega jag även känner privat sedan innan jobbet. Hon nämnde sitt one night stand från kvällen innan,

Så du har en kollega som på jobbet snackar om att hon hade sex kvällen innan? Varför anmälde du inte detta? Mycket viktigt att vi alla står upp för att få slut på dylika övertramp.

Kommer ihåg jag käkade lunch med ett gäng, blandat män och kvinnor. Sen säger en snubbe i stort sett helt apropå ingenting nånting i still med "Yeah, it's been a good week; finished this paper that was due yesterday; and I got laid; and .." (nånting mer). Och alla typ rullade med ögonen åt vilken jävla asocial fjant han var. Man snackar inte om sina sexvanor vid ett jävla lunchbord.

Så ta ett snack med den där tjejen, eventuellt kolla vilka möjligheter du har att anmäla henne.

Vad gäller det andra: de ogillar väl dig. Är du allmänt en äcklig typ? Självklart är grejerna du nämner enbart fjantgrejer som ingen normal människa blir anmäld för, men det stämmer att vissa har problem med att fatta var gränserna går för vad som är lämpligt att snacka om. Har du för vana att snacka om att du gillar najsa feta rövar eller nått?
Citera
2017-10-21, 11:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Så du har en kollega som på jobbet snackar om att hon hade sex kvällen innan? Varför anmälde du inte detta? Mycket viktigt att vi alla står upp för att få slut på dylika övertramp.

Kommer ihåg jag käkade lunch med ett gäng, blandat män och kvinnor. Sen säger en snubbe i stort sett helt apropå ingenting nånting i still med "Yeah, it's been a good week; finished this paper that was due yesterday; and I got laid; and .." (nånting mer). Och alla typ rullade med ögonen åt vilken jävla asocial fjant han var. Man snackar inte om sina sexvanor vid ett jävla lunchbord.

Så ta ett snack med den där tjejen, eventuellt kolla vilka möjligheter du har att anmäla henne.

Vad gäller det andra: de ogillar väl dig. Är du allmänt en äcklig typ? Självklart är grejerna du nämner enbart fjantgrejer som ingen normal människa blir anmäld för, men det stämmer att vissa har problem med att fatta var gränserna går för vad som är lämpligt att snacka om. Har du för vana att snacka om att du gillar najsa feta rövar eller nått?

Absolut aldrig pratat om något sånt alls, feta rövar eller dylikt, men att om man tar mina ord ur sitt sammanhang så låter det kanske jävligt fel(min kommentar om kvinnornas pikéer.) Är ingen äcklig typ över huvud taget. Jag har dock fått beröm på jobbet, men jag vill verkligen inte tro att man riktar anklagelser om sexuella kränkningar emot mig pga avundsjuka.
Citera
2017-10-21, 11:23
  #5
Medlem
Har inte tänkt på detta tidigare, men jag kanske också ligger lite illa till.

På företaget jag jobbar på finns det en kvinna som är anställd av ett annat företag, och vi börjar båda jobba tidigare än alla andra på företaget, och vi brukar sitta och prata lite en stund innan vi börjar arbeta.
Hon vet att jag tycker om hennes fötter och brukar ibland låta mig massera dom samt kyssa dom lite lätt, men häromdagen tror jag att en av dom vanliga anställda såg när jag gjorde detta.
Denna person verkade lite obekväm under dagen.

Får se om jag blir inkallad till min chef.

Ber om ursäkt för trådkapningen.
Citera
2017-10-21, 11:23
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Antingen jobbar man kvar på en arbetsplats med uppmärksamhetssökande individer med offermentalitet eller så byter man till ett ställe med en chef som har pondus och kan döda alla liknande tendenser.
Jag vet vad jag hade valt.

Det har alltid funnits både killar å tjejer som letar fel å behöver stöd, de är helt enkelt för ömtåliga i sinnet. Tyvärr får de alldeles för mycket uppmärksamhet nu av någon outgrundlig anledning.

Som sagt - Byt jobb eller bit ihop å kastrera dig.
Citera
2017-10-21, 11:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Absolut aldrig pratat om något sånt alls, feta rövar eller dylikt, men att om man tar mina ord ur sitt sammanhang så låter det kanske jävligt fel(min kommentar om kvinnornas pikéer.) Är ingen äcklig typ över huvud taget. Jag har dock fått beröm på jobbet, men jag vill verkligen inte tro att man riktar anklagelser om sexuella kränkningar emot mig pga avundsjuka.

Nej, det låter alls inte fel. Men visst, det hänger en del på sammanhanget. Säger du det på en begravning till en nybliven änka är det närmast sociopatiskt. Säger du det däremot i en relativt avslappnad situation till en kvinnlig jobbkollega du känner väl är det inga problem. Men det kanske är där problemet ligger: att du i själva verket inte kände henne väl, och att hon (trott sig) ge ifrån sig massa signaler om att hon var obekväm med dig. Men även i ett sådant fall tycks mig en anmälan för en sådan kommentar så sjukt överdriven att det är svårt att tro på historien.

Situationen verkar helt bisarr. Men ta rådet från skribenten ovan och fly.
Citera
2017-10-21, 11:33
  #8
Moderator
Mappings avatar
Rent spontant anser inte jag att du kränkt någon ur en juridisk aspekt. Har du gjort något fel? Tja, förmodligen, och det kan du ju tänka på framåt.

Har din närmaste chef gett dig en formell, d.v.s. skriftlig varning? En sak du kan tänka på generellt är att det inte existerar någon form av juridisk artefakt som heter "permanent lista". Om din arbetsgivare skulle vilja åberopa tidigare, dokumenterade, misstag eller fel du gjort i en diskussion som gäller uppsägning p.g.a. personliga skäl gäller alltid 2-månaders-regeln. Detta innebär att man i princip aldrig kan hänvisa till saker som har hänt längre bak i tiden än 2 månader.
Citera
2017-10-21, 11:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Nej, det låter alls inte fel. Men visst, det hänger en del på sammanhanget. Säger du det på en begravning till en nybliven änka är det närmast sociopatiskt. Säger du det däremot i en relativt avslappnad situation till en kvinnlig jobbkollega du känner väl är det inga problem. Men det kanske är där problemet ligger: att du i själva verket inte kände henne väl, och att hon (trott sig) ge ifrån sig massa signaler om att hon var obekväm med dig. Men även i ett sådant fall tycks mig en anmälan för en sådan kommentar så sjukt överdriven att det är svårt att tro på historien.

Situationen verkar helt bisarr. Men ta rådet från skribenten ovan och fly.

Ah, det framgick inte kanske, men den kvinnliga kollegan jag pratade fritt så här med om one night stand är en god vän och vi kan prata så öppet med varandra. Dock har någon annan kollega då hört vad jag har sagt till henne och tyckt att det var olämpligt att säga så till en kvinnlig kollega. Det som känns så överkänsligt att anmäla till ledningen om, att anmäla mig som sexuell kränkare liksom.
Citera
2017-10-21, 11:44
  #10
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Ah, det framgick inte kanske, men den kvinnliga kollegan jag pratade fritt så här med om one night stand är en god vän och vi kan prata så öppet med varandra. Dock har någon annan kollega då hört vad jag har sagt till henne och tyckt att det var olämpligt att säga så till en kvinnlig kollega. Det som känns så överkänsligt att anmäla till ledningen om, att anmäla mig som sexuell kränkare liksom.
Varför inte i det här fallet vända dig till din tjejkompis och tala om vad er konversation lett till och höra om hon vill stå upp för dig inför er chef och/eller anmälaren? Din kompis hade nog ingen tanke på att det skulle vara sexuellt kränkande utan helt enkelt en konversation vänner emellan.

Kanhända den som anmälde det inte hade alla fakta men om din tjejkompis visar att hon rycker på axlarna åt det (och kanske nämner att det ju var hon som förde sex på tal men du nämnde romantik ) så kanske de släpper det hela?
Citera
2017-10-21, 11:45
  #11
Medlem
letspanics avatar
Om det gått till precis som du säger så är det helt sjukt. Går inte att beskriva det på något annat sätt.

Vi har fått en variant av 1984. Storebror är inte staten utan en ängslighet för att bli kränkt.
Citera
2017-10-21, 11:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Hej allihop, här kommer ett långt inlägg.

Jag hade ett medarbetarsamtal på jobbet igår där det bland annat framgick att någon/några har känt sig obekväma runt mig då det har tyckts att jag har kommit med sexuella kränkningar mot kvinnor på min arbetsplats(!). Då detta kom som en fullständig överraskning och kändes som en käftsmäll bad jag om ett exempel på detta beteende.

Jag ska tydligen ha sagt att: ”kvinnors pikéer har fler knappar och kan visa mer hud vilket är asnajs.”
Detta ska ha skett i början av sommaren för 5 månader sedan(!). Jag vill kännas vid att jag sa något liknande, men att det är helt taget ur sitt sammanhang.

Vad jag minns så sa jag något liknande under ett startmöte då vi precis började med sommaruniformen, dvs pikéer. Jag sa då även att jag var avundsjuk på de kvinnliga pikéerna då de har fler knappar (1–2 knappar fler?) än pikéerna för män.

Jag väger mer än de flesta, och svettas därefter. Jag var då avundsjuk på att inte vi män kunde med fler knappar visa mer hud då det tillåter en större svalkande ”bris” i brist på bättre ord. Detta är då kontexten som jag även sa då.

Jag kan erkänna att detta var klumpigt sagt utav mig, och jag är den första som kan erkänna att jag inte är världsbäst på att uttrycka mig, men för mig blev det otroligt tungt att igår få veta att någon/några ser mig som en man som sexuellt kränker kvinnor på sin arbetsplats pga detta.

Helt ärligt landade denna anklagelse om att jag har sexuellt kränkt mina kvinnliga kollegor oerhört tungt, med en stor klump i magen som inte har försvunnit ens i skrivande stund.

Ett annat exempel var att jag pratat fritt med en kvinnlig kollega jag även känner privat sedan innan jobbet. Hon nämnde sitt one night stand från kvällen innan, och jag frågade: "Ja, var han så romantisk som du trodde, hehe, rosenblad på sängen?". Då har någon rapporterat detta till ledningen och menar att det är opassande att säga så till sin kvinnliga kollega.

Min chef sa även att detta tyvärr kommer att behöva hamna i min "permanenta mapp" hos dem på företaget, då de tar sexuella kränkningar på stort allvar. Trots att jag gav chefen svar och kontexten till varje händelse så väger den/de osynliga kollegornas ord tyngre tydligen.

Först och främst, har jag sexuellt kränkt? Finns det något jag kan göra?

Slappna av och sköt ditt jobb bara. De som kommer ryka när denna sjuka våg av anmälningar går över är de som skapar arbets-oro och skapar spänningar i arbetslaget. Vilket normalt vinstdrivande företag vill ha sköra gnällspikar som upptar organisationernas tid till annat än produktion och utveckling?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback