Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Första fetstilta; Jo, det gör det ju. Ett exempel är ju exempelvis att man lär sig smygrusa fram och döda fiender från ett avstånd. Eller att sparka fiender.
Andra fetstilta: Varför inte bara ha alla förmågor från start och ändå låta folk ta sig an utmaningarna hur de vill? Så var det förr, och ingen klagade på det. Det är snarare mer begränsat nu när man har illusionen av valet att spela som man vill, när det snarare är mer begränsat än tidigare då du till skillnad från förr har svagheter. Nä, jag håller mig till att spel med RPG-träd, som inte själva är RPGs, är otyg.
Tredje och sista: MGS4s problem var filmtittande som du säger, men de satte verkligen varierade miljöer jämfört 5an. Varför skulle temabaserade banor vara ute och omodernt? Hur kan variation bli omodernt?
Kan ju vara lite mer realistiska miljöer i mer verkliga spel, men om vi tar Tomb Raider-rebooten skulle det ju definitivt funka att ha en snöbana, en ökenbana, en skogsbana, en tempelbana, en slottbana osv. Uncharted-spelen är exempel på realistisk variation i spel, medans mer orealistiska spel definitivt kan ha banor med gift, lava osv.
Haha, det har du rätt i. Vad fort man glömmer detaljer man typ aldrig använde sig av.
Hur kul vore det att ha alla förmågor från början då, ingen utveckling att se fram emot... Värdelöst.
Hmm, menade specifikt att såndär "segregering" och bildandet av tematiska miljöer a la de fyra elementen osv känns extremt ute.
Lavabanan får gärna blåsa ned istappar från taket som oxiderar i nån mumsig giftgas, isf om det nu ändå ska vara fantasifullt.
Tröttsamt med typ iterationer av megaman.
I mer "realistiska" spel behöver ju variationen av miljöerna direkt hänga ihop med storyn och det är ju självklart att behandlar den ett flängande mellan världsdelar som i Uncharted så är det lätt att variera miljöerna.
Men skitsamma för det är trots allt tröttsamt med realism i spel och istället för en förmåga per hinder så varför inte tillåta fler möjligheter. Lara kan väl tämja en puma och hoppa över bergsklyftan istället för det eviga tillverkandet och skjutandet av rep pilar varenda gång.
För meningen är väl ändå att ett "talent tree" ska _grena ut_ sig i möjligheter.