Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 04:57
  #1
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Hej,

-tänkte köpa mig en wifikamera för att kunna se vad som sker vid en speciell tid på dygnet inomhus i ett avgränsat rum.

Det hela handlar om att jag vill ta reda på vad som sker med mig strax innan uppvaknande. Vaknar 1-2 ggr/natt och jag finner det helt ologiskt.

Hade evt. tänkt köpa denna;

https://www.clasohlson.com/se/%C3%96...-NC210/38-8156

Innehar en router (kopplat till s.k. fiber BBB) och en Lenovo-laptop.

Hur man lägger till kameran till wifi;t borde stå i manualen men om det inte gör det kan någon enkelt beskriva hur man parar ihop kamera, router och laptop.

Vill ha kameran trådlöst.

Var lagras det som spelas in (har kamera ett eget minne?) ?

Vet att detta är som barnmat för er med kunskapen och snälla försök vara ödmjuka när ni ska förklara detta för någon som är helt novis.

mvh
Citera
2017-10-21, 05:06
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Måste kameran verkligen spela in konstant? Om inte, sätt mobilen på laddningen och använd en app som spelar in vid rörelse. Tex någon av dessa.
Citera
2017-10-21, 05:44
  #3
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Måste kameran verkligen spela in konstant? Om inte, sätt mobilen på laddningen och använd en app som spelar in vid rörelse. Tex någon av dessa.

Ok, tack. Där fick jag något att fundera över -frågan är hur den ska kunna hjälpa mig med det jag vill/behöver få svar på. Kan ju alltid testa. Är som sagt mycket intresserad av att förstå vad som sker med mig strax innan mina uppvaknanden. Det lutar åt att en fristående kamera inte kan missa detaljer som en rörelsestyrd dito evt kan göra. Försökte använda laptopen webcam men av någon alnedning slår den inspelningen ifrån ca 30 minuter efter det att jag startat den. Skärmsläckaren tog jag givetvis bort så den ställer inte till det heller.

Är som sagt undrande hur man parar ihop en fristående kamera till nätverket.
Citera
2017-10-21, 07:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ

Är som sagt undrande hur man parar ihop en fristående kamera till nätverket.

Det som är vanligast nu med nya kameror är att du har en app för att drifta kameran och därifrån lägga till den i närverket.
Tex den senaste jag testade från hikvisions så fanns den en tryckt papperslapp inne i kameran med inlogg och lösen för appen, sen kunde jag styra kameran från appen och lägga till den i nätverket, dvs "välj nätverk" sen "ange nätverks-nyckel" och sen var det typ klart.

Dom lite dyrare kamerorna har stöd för båda SD-kort med lokal inspelning eller för inspelning via datorns hårddisk. Ska du spela in via datorn måste den stå på och köra kamerans inspelningsprogram om du inte väljer nån cloud-lösning men jag gillar inte riktigt att skicka ut filmer på nån annans server.
SD-korten går sönder på löpande band och kameran säger oftast inte till att inspelningen inte fungerar så tänk på det.

Kameran du länkade har inget mörker-seende så det kan bli tufft att sova med ljuset på, du får nog komma upp i 1000:- klassen för en kamera med mörkerseende.

Sen digitala kameror som finns idag är inte alls som på film, hela filmsekvensen är ryckig, detaljer är svårt att se osv. Om du tex vill se varför du alltid vaknar upp med "yoghurt" i mungipan och misstänker att någon lägger det där så skulle det funka.
Men om du vill se hur mycket din mun är öppen eller om dina ögonlock är helt stängda så kan det bli tufft.

Analoga kameror används för övervakning vid tex industriprocesser och andra scenarion där skärpa, snabbhet och annat spelar in, inte bara "är någon där?" scenarion. Men nu snackar vi helt andra pengar, kamerorna är snorbilliga men behöver dedikerad inspelningsutrustning, BNC eller videokontakt till tex kassetbandspelare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...-med-ir-p50653
Citera
2017-10-21, 08:08
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Kameran kommer inte visa så mycket mer än att du öppnar ögonen och vaknar. Jag har provat.
Det du behöver är en sömnutredning där man mäter hjärnaktivitet. Eller fattigmanslösning köp en pulsmätare å en sömnalaysapp

Fördelen med kameran är stt du kan filma nakna personer, men det visste du nog....
Citera
2017-10-21, 17:15
  #6
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElNoobo

Ska du spela in via datorn måste den stå på och köra kamerans inspelningsprogram om du inte väljer nån cloud-lösning men jag gillar inte riktigt att skicka ut filmer på nån annans server.

Kameran du länkade har inget mörker-seende så det kan bli tufft att sova med ljuset på, du får nog komma upp i 1000:- klassen för en kamera med mörkerseende.

Sen digitala kameror som finns idag är inte alls som på film, hela filmsekvensen är ryckig, detaljer är svårt att se osv. Om du tex vill se varför du alltid vaknar upp med "yoghurt" i mungipan och misstänker att någon lägger det där så skulle det funka.
Men om du vill se hur mycket din mun är öppen eller om dina ögonlock är helt stängda så kan det bli tufft.

Analoga kameror används för övervakning vid tex industriprocesser och andra scenarion där skärpa, snabbhet och annat spelar in, inte bara "är någon där?" scenarion. Men nu snackar vi helt andra pengar, kamerorna är snorbilliga men behöver dedikerad inspelningsutrustning, BNC eller videokontakt till tex kassetbandspelare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...-med-ir-p50653

Tack för informationen om hur man införlivar kameran med det andra.

Det får nog bli att laptopen står igång och kan lagra trådlöst. Har en dålig men kanske nu ovana att sova med sänglampan på . Det blev tillräckligt detaljerat när jag testade så men kan inte få kameran att rulla så många timmar som jag vill. Den slår av trots att jag tagit bort skärmsläckaren och det får nog bli att fråga på ett annat delforum än här för att kanske få kameran att spela in så länge jag vill.

Aha, ryckigt. Så är det i en kompis garage som har 24 timmars bevakning via en dator på någto vis. På det viset fattar jag på ett ungefär hur stora brister min idé har. Vännen sa dock att det var gamla saker han hade. Jag tänkte då att även den billiga tekniken hunnit fatt.

Tar man t.ex. den inspektionskamera han beställde via Aliexpress så blir detaljerna väldigt bra inne i bilmotorers hålrum. En sån tubkamera eller vad man ska säga har en ledlampa och kanske det skulle bli ryckigt också om man fick för sig att lagra data ist. som nu när man kikar i realtid.

Har inte obegränsad ekonomi pga längre tids sjukdom så det får bli att klura vidare. Väldigt bra svar och det tackar jag så mycket för.
Citera
2017-10-21, 17:17
  #7
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Kameran kommer inte visa så mycket mer än att du öppnar ögonen och vaknar. Jag har provat.
Det du behöver är en sömnutredning där man mäter hjärnaktivitet. Eller fattigmanslösning köp en pulsmätare å en sömnalaysapp

Fördelen med kameran är stt du kan filma nakna personer, men det visste du nog....

Där sa du något. Kanske man kan be om en sömnutredning. Sömnen för mig har alltid varit bra till det jag blev sjuk i något som läkarna inte lyckas sätta fingret på.

Haha, filma människor nakna. Det har jag nog lite för hög moral för att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback