• 1
  • 2
2017-10-21, 04:15
Medlem
Buffedbygods avatar
Varför kan det inte bara gå bra i livet för en själv, eller för alla? Varför är det att så fort något går bra så kommer något proportionellt lika stort och drar ner strax efteråt?

Varför kommer regn efter solsken?

Då jag Börjar komma till åren har jag sett detta upprepande mönster mer och mer i universums natur. Eller är det bara jag?
Citera
2017-10-21, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Varför kan det inte bara gå bra i livet för en själv, eller för alla? Varför är det att så fort något går bra så kommer något proportionellt lika stort och drar ner strax efteråt?

Då jag Börjar komma till åren har jag sett detta upprepande mönster mer och mer i universums natur. Eller är det bara jag?
Jag har tyvärr inget bra svar. Personligen tycker jag livet är mest kling och klang, men så är jag återfallsförbrytare också..
Citera
2017-10-21, 04:27
Medlem
DocMartens avatar
Ett enkelt citat jag personligen gillar: "Du måste ha dåliga dagar för att kunna uppskatta de bra".
Skulle gärna skriva mer men jag orkar inte, lite sent för att dra igång hjärnan för detta.
Men det är ett intressant ämne. Yin och Yang som du själv säger, är ett måste, som jag ser det.

Utan ont finns inte gott. Utan mörker, inget ljus. Dynamik, vågor. Inget är statiskt.
Citera
2017-10-21, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocMarten
Ett enkelt citat jag personligen gillar: "Du måste ha dåliga dagar för att kunna uppskatta de bra".
Skulle gärna skriva mer men jag orkar inte, lite sent för att dra igång hjärnan för detta.
Men det är ett intressant ämne. Yin och Yang som du själv säger, är ett måste, som jag ser det.

Utan ont finns inte gott. Utan mörker, inget ljus. Dynamik, vågor. Inget är statiskt.
Inga invandrare, inga rasister. Listan kan göras lång.
Citera
2017-10-21, 04:36
Medlem
DocMartens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Inga invandrare, inga rasister. Listan kan göras lång.

Jo det tror jag säkert. Så länge det finns folk som tror på raser så finns det ju rasister.
Men det känns lite off-topic, det är ju en fråga om tro.
Citera
2017-10-21, 04:43
Medlem
Citat:
Jo det tror jag säkert. Så länge det finns folk som tror på raser så finns det ju rasister.
Men det känns lite off-topic, det är ju en fråga om tro.
Ok, jag tror det finns mörker utan ljus.
Citera
2017-10-21, 04:54
Medlem
DocMartens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Ok, jag tror det finns mörker utan ljus.

Det får du gärna göra. Eller försökte du säga något med ditt inlägg?
Utveckla gärna bättre i så fall. Det är trots allt filosofi forat vi befinner oss i.
Citera
2017-10-21, 04:56
Medlem
Citat:

Hur tror du världen skulle se ut om ont och gott inte existerade? Natt och dag? Inom Buddhismen är detta fenomen känt som "dependent origination". Tänk om lycka och lidande inte existerade. Snacka om en grå sörja.
Citera
2017-10-21, 05:18
Medlem
Buffedbygods avatar
Eller är det våra hjärnor som uppfattar livet så bara? Jo så är det. Hur bra man än har det kommer man ändå bli olycklig om det är ens normalstadie. Finns förmodligen inga olyckligare jävlar än rika personer. Om man har en sjukt snygg fru kommer man hitta skavanker med henne osv. Är livet bara uppåt kommer man hitta något negativt att koncentrera sig på.

Frågan är då, har vi kraften inom oss att bara nästan uteslutet vara lyckliga och se saker ifrån den ljusa sida? Eller är det lika omöjligt som att försöka leva utan luft?
Citera
2017-10-21, 05:19
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Hur tror du världen skulle se ut om ont och gott inte existerade? Natt och dag? Inom Buddhismen är detta fenomen känt som "dependent origination". Tänk om lycka och lidande inte existerade. Snacka om en grå sörja.

Klart det, allt levande mår väl bra av upp och ner. Men hade varit väldigt trevligt om man kunde ha mycket mer av det goda.

Ska googla dependent origination. Lär finnas mycket visdom där.
Citera
2017-10-21, 05:30
Medlem
DocMartens avatar
Citat:
Klart det, allt levande mår väl bra av upp och ner. Men hade varit väldigt trevligt om man kunde ha mycket mer av det goda.

Ska googla dependent origination. Lär finnas mycket visdom där.

Försök att vara tacksam över det du har istället för att känna att du saknar något/behöver/vill ha mer. Hälsa, tak över huvudet, vänner och familj, inkomst, arbete, för att dra några exempel. Allt är ju relativt där och väldigt olika från person till person.

Om något dåligt händer dig, och du reagerar på den negativa känslan så göder du bara ett dåligt mående. Vilket resulterar i en negativ spiral. Acceptans för att saker händer kan göra det lättare för dig att neutralisera de dåliga känslorna som kan uppstå i olika former.
Citera
2017-10-21, 05:40
Medlem
Citat:
Försök att vara tacksam över det du har istället för att känna att du saknar något/behöver/vill ha mer. Hälsa, tak över huvudet, vänner och familj, inkomst, arbete, för att dra några exempel. Allt är ju relativt där och väldigt olika från person till person.

Om något dåligt händer dig, och du reagerar på den negativa känslan så göder du bara ett dåligt mående. Vilket resulterar i en negativ spiral. Acceptans för att saker händer kan göra det lättare för dig att neutralisera de dåliga känslorna som kan uppstå i olika former.

Bra skrivet inlägg, mer tacksamhet och acceptans för livets vändningar är viktiga ingredienser i livets soppa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in