Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-20, 16:28
  #1
Medlem
Fagerhults avatar
Vet inte varför men varje dag funderar jag på hur jag skulle ha gjort om jag såg någon bli misshandlad, rånad eller våldtagen osv. Jag känner mig väldigt feg och är rädd för att jag inte skulle våga ingripa och sedan få det på mitt samvete.

Kollar ibland på sociala experiment och läser alltid folk som skriver "fega jävlar som inte ingriper".


Om jag till exempel hade sett två killar så och sparka på någon så vettefan om jag hade vågat göra nåt alltså. Ringa polisen, självklart, men att hoppa in och avbryta vet jag inte om jag skulle våga. Man kan ju själv bli skjuten, knivhuggen eller misshandlad.


Jag hatar mig själv för detta, verkligen. Är det någon som har hamnat i en sådan situation? Vad hände?
Ni med civilkurage, tänker ni aldrig på att chansen finns att ni dör på kuppen eller råkar ut för svåra skador?
Handlar man annorlunda i stundens hetta tro?
Citera
2017-10-20, 16:37
  #2
Medlem
Mbvs avatar
Faktum är att i dagens samhälle gäller inte "survival of the fittest" i samma grad som det gjort tidigare i människans historia. Träffade man som en feg person på en björn i skogen ensam så dog man. Men idag i vårt trygga samhälle kan fega människor klara av livet utan att dö i högre grad och därmed sprida sina gener och skapa fler fega människor. Så här är vi idag, samhället är fullt av en massa fega, egoistiska människor som inte har de instikter och gener som andra modigare och mer handelskraftiga människor har. Du är långt ifrån ensam, om det nu är någon tröst, men med det sagt så är dumdristighet och impulsivitet inte alltid en fördel heller.
Citera
2017-10-20, 16:37
  #3
Medlem
Webbianas avatar
Jag hade i 9 fall av 10 inte gjort någonting. Varför skulle jag riskera mitt liv för en främmande person?

GM kanske har kniv eller dylikt på sig. Fuck that.
Citera
2017-10-20, 17:08
  #4
Medlem
Jag hade ropat på avstånd till offret och frågat vilket parti denne röstade på i senaste valet och sedan agerat utifrån svaret.

All den skit vi ser hända i samhället nu är en direkt följd av den politik som förs. Har du åtminstone lagt din röst på att förhindra denna utveckling så förtjänar du min hjälp, annars inte.
Citera
2017-10-20, 19:11
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Nån som är så psykologiskt instabil som du lär ju inte ingripa, eller kanske i försvar mot angriparen. Nog bättre om du låser in dig i lägenheten och tappar bort nyckeln
Citera
2017-10-21, 01:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Vet inte varför men varje dag funderar jag på hur jag skulle ha gjort om jag såg någon bli misshandlad, rånad eller våldtagen osv. Jag känner mig väldigt feg och är rädd för att jag inte skulle våga ingripa och sedan få det på mitt samvete.

Kollar ibland på sociala experiment och läser alltid folk som skriver "fega jävlar som inte ingriper".


Om jag till exempel hade sett två killar så och sparka på någon så vettefan om jag hade vågat göra nåt alltså. Ringa polisen, självklart, men att hoppa in och avbryta vet jag inte om jag skulle våga. Man kan ju själv bli skjuten, knivhuggen eller misshandlad.


Jag hatar mig själv för detta, verkligen. Är det någon som har hamnat i en sådan situation? Vad hände?
Ni med civilkurage, tänker ni aldrig på att chansen finns att ni dör på kuppen eller råkar ut för svåra skador?
Handlar man annorlunda i stundens hetta tro?



Nej du kommer inte handla annorlunda i stundens hetta när du tänker som du gör. Du kommer agera som 80% av befolkningen hade gjort. Blivit rädd och inte gjort ett skit mer än att få panik.
Detta är något som man föds med och går inte att "träna in"
Det är dåliga gener och inget annat.
Bra gener däremot, dvs forna och äkta krigar/överlevar gener (så som vi från början är skapta. Och NEJ, att se det som smart och att det egentligen skulle vara "överlevar" genen att stå vid sidan och titta när en medmänniska blir nedslagen eller våldtagen, rånad whatever är en vek gen och ingenting annat)
Bra gener, så som jag själv, en sådan människa njuter av att komma i sådana situationer. Man får en känsla som man mår så fruktansvärt bra av. Ett adrenalinpåslag och en oerhörd överlägsenhet. Det bästa en man kan känna. För man vet om att ingenting kan stoppa en. Man kommer vinna. Man får utöva våld och makt på ett "lagligt sätt"
Jag har varit med i liknande situationer och jag älskar det. Ingenting någonsin kan skapa en bättre känsla, inte ens en drog. Möjligtvis MDMA första gången. Men det är en mjuk känsla och inte alls lika tillfredsställande på alla plan så som känslan av att totalt dominera en annan människa genom våld, förnedring och makt i ett "krig" mot någon annan som tror dem ska dominera.

Det är ju bara att kolla tillbaka i tiden. När inga jävla sociala regler fanns, utan den som var starkast, mest brutal, mest dominant och också smartast var den med bäst gener. Den alla såg upp till men också fruktade. Den alla kvinnor suktade efter och ville sprida sina gener med. Likadant idag, bara det att dagens samhällssituation tillåter inte dessa beteenden eftersom allt styrs helt annorlunda numera.

I dag handlar det om att ha så stort jävla ego som möjligt, vara så falsk som möjligt så man blir omtyckt av allt och alla så att man kan komma långt i sin karriär och tjäna mycket pengar.
Att genom pengar och karriärstatus få kvinnor. Det sorgliga är bara att kvinnorna kommer ändå förr eller senare vara otrogna för dem dras naturligt till den manliga krigar-genen.
Det är egentligen den helt motsatta mansrollen som är effektivast idag. Den feminina mannen.

Bara kolla vad som håller på att hända. Kvinnorna börjar få alldeles för mycket makt och styr oss män till att bli mjukare och mer feminina. Det resulterar i att vi idag har människor som inte "vet deras egna kön"
Detta är ett resultat av generationer där samhället stryper våra riktiga jag och dåliga gener blandas med bra gener.
Förr fanns det inte ens på kartan att en bra krigare skulle sprida sina värdefulla gener med en värdelös kvinna som inte kunde kriga. Dem fick hålla sig på sin kant och skapa sina ynkryggar som var tvungna att gömma sig hela sitt liv.
Liknande med dagens människor med dåliga gener som istället gömmer sig bakom falskhet då deras riktiga jag är inget annat än en liknelse med en påse med luft. Något som borde ligga på en soptipp och brännas.
Säga vad man vill om Hitler, men han hade en poäng i sitt handlande även om han var oerhört brutal i dagens sätt att se det.
Citera
2017-10-21, 02:56
  #7
Medlem
Att du inte vet hur du skulle reagera i en sådan situation är ju egentligen något positivt, det betyder förmodligen att du har haft ett väldigt tryggt liv.

Vi föds alla som fega, det är av erfarenheter som vi blir modiga. Alla blir vi rädda och förvirrade de första gångerna vi hamnar i hotfulla situationer, men sen blir vi bättre och bättre på att hantera dessa situationer för varje gång.
Citera
2017-10-21, 08:40
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Det är ganska så enkelt egentligen.
De gärningsmän som inte låter sig skrämmas av ens blotta uppenbarelse ska man inte ge sig i kast med.
I annat fall riskerar man både det ena och det andra.
Hur man sen faktiskt agerar vill jag påstå ligger till minst 95% i den erfarenhetsbaserade värdering man gör av upplevelsen... Och ingen ska behöva dömas för vilka erfarenheter den bär med sig, vilket det här vilsna idealsträvande psykotiska samhället f.ö inte klarar av att förstå.
Citera
2017-10-21, 15:38
  #9
Medlem
Det beror på situationen, om det är 2 grova män som misshandlar någon och har kniv etc på sig kan du inte göra ett skit. Sen vet man ju aldrig om personen som blir misshandlad faktiskt förtjänar det.

Om däremot en väldigt spe turk ex våldtar en tjej och du är för feg för att ingripa, då borde du skämmas. Nu låter det lite fånigt och jag har inte slagits så många gånger och jag tkr inte någon borde slåss, men efter första gången är det inte så farligt längre, permanent typ, jag är inte rädd för folk längre.

Det är ju en viss skillnad på att vara feg och att bara vara korkad.

minns en gång när jag satt i bussen, 3 riktiga äckliga jävla förortsgrabbar började härja med buss chauffören, dem hade inga pengar men ville åka gratis, började gå in i bussen, jävlas med busschauffören och någon kvinna som satt längst fram, minns att jag satt på övervåningen och mitt hjärta slog fort somfan, visste inte vad jag skulle göra och är inte snabb på ta beslut, men sökte iaf ögonkontakt med en massa andra män bakom mig, men dem bara satt o pillade med sin mobil/surfplatta osv, slutade med att han iaf fick ut förortsungarna ur bussen, dem spottade på dörren åså körde han iväg, han fick vare sig hjälp från mig eller någon annan i bussen, fasstän vi var flera stycken. Fyfan vad jag började tvivla på mig själv och ifrågasatte faktiskt min rätt att kalla mig "man" den kvällen, men jag hade nog inte kunnat göra mke själv, risken finns att dem blivit våldsamma påriktigt då och dom var somsagt 3 st.

men om alla fittskallar som satt där och typ blunda, kikade stressat i sina telefoner reagerat på mina "hintar" så hade vi kanske kunnat hjälpa han. Jag antar att det är exakt ett sådant här scenario TS vill undvika och jag tror det gäller att ta en jävligt djupt andetag och tänka rationellt.

Jag bestämmer mig då här och nu för att om jag ser att nån blir våldtagen så kommer jag ingripa, leva ett misserabelt liv resten av livet och ha på samvetet att man var en feg jävla fitta vs att kanske blir skadad, kanske rädda en persons liv etc, känns inte som ett så svårt beslut, men det är enkelt att snacka och när det väl gäller så stänger hjärnan av :S

många av dom som skriver "ffega jävlar som bara står" osv hade förmodligen inte gjort ett jävla skit själva, dom som är värst online SK keyboardwarriors brukar inte va så tuffa irl
__________________
Senast redigerad av P3rmorberg 2017-10-21 kl. 15:45.
Citera
2017-10-21, 15:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Nej du kommer inte handla annorlunda i stundens hetta när du tänker som du gör. Du kommer agera som 80% av befolkningen hade gjort. Blivit rädd och inte gjort ett skit mer än att få panik.
Detta är något som man föds med och går inte att "träna in"
Det är dåliga gener och inget annat.
Bra gener däremot, dvs forna och äkta krigar/överlevar gener (så som vi från början är skapta. Och NEJ, att se det som smart och att det egentligen skulle vara "överlevar" genen att stå vid sidan och titta när en medmänniska blir nedslagen eller våldtagen, rånad whatever är en vek gen och ingenting annat)
Bra gener, så som jag själv, en sådan människa njuter av att komma i sådana situationer. Man får en känsla som man mår så fruktansvärt bra av. Ett adrenalinpåslag och en oerhörd överlägsenhet. Det bästa en man kan känna. För man vet om att ingenting kan stoppa en. Man kommer vinna. Man får utöva våld och makt på ett "lagligt sätt"
Jag har varit med i liknande situationer och jag älskar det. Ingenting någonsin kan skapa en bättre känsla, inte ens en drog. Möjligtvis MDMA första gången. Men det är en mjuk känsla och inte alls lika tillfredsställande på alla plan så som känslan av att totalt dominera en annan människa genom våld, förnedring och makt i ett "krig" mot någon annan som tror dem ska dominera.

Det är ju bara att kolla tillbaka i tiden. När inga jävla sociala regler fanns, utan den som var starkast, mest brutal, mest dominant och också smartast var den med bäst gener. Den alla såg upp till men också fruktade. Den alla kvinnor suktade efter och ville sprida sina gener med. Likadant idag, bara det att dagens samhällssituation tillåter inte dessa beteenden eftersom allt styrs helt annorlunda numera.

I dag handlar det om att ha så stort jävla ego som möjligt, vara så falsk som möjligt så man blir omtyckt av allt och alla så att man kan komma långt i sin karriär och tjäna mycket pengar.
Att genom pengar och karriärstatus få kvinnor. Det sorgliga är bara att kvinnorna kommer ändå förr eller senare vara otrogna för dem dras naturligt till den manliga krigar-genen.
Det är egentligen den helt motsatta mansrollen som är effektivast idag. Den feminina mannen.

Bara kolla vad som håller på att hända. Kvinnorna börjar få alldeles för mycket makt och styr oss män till att bli mjukare och mer feminina. Det resulterar i att vi idag har människor som inte "vet deras egna kön"
Detta är ett resultat av generationer där samhället stryper våra riktiga jag och dåliga gener blandas med bra gener.
Förr fanns det inte ens på kartan att en bra krigare skulle sprida sina värdefulla gener med en värdelös kvinna som inte kunde kriga. Dem fick hålla sig på sin kant och skapa sina ynkryggar som var tvungna att gömma sig hela sitt liv.
Liknande med dagens människor med dåliga gener som istället gömmer sig bakom falskhet då deras riktiga jag är inget annat än en liknelse med en påse med luft. Något som borde ligga på en soptipp och brännas.
Säga vad man vill om Hitler, men han hade en poäng i sitt handlande även om han var oerhört brutal i dagens sätt att se det.
jävla skitsnack att det endast ska ha med gener att göra, snarare att det handlar om erfarenhet, däremot kanske man måste ha vissa gener för att faktiskt kunna "träna" men de har nog dem flesta, även om de är dumt att slåss så är det väl så jävla naturligt som det kan bli.
Citera
2017-10-21, 16:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
jävla skitsnack att det endast ska ha med gener att göra, snarare att det handlar om erfarenhet, däremot kanske man måste ha vissa gener för att faktiskt kunna "träna" men de har nog dem flesta, även om de är dumt att slåss så är det väl så jävla naturligt som det kan bli.


Erfarenhet? Du är helt ute och cyklar... Du menar alltså att alla skulle kunna vara den som slängde sig in i ett situation där 2-3 killar förgriper sig på en kvinna eller där en äldre dam blir brutalt nedslagen och rånad av en kille med kniv? Det krävs pannben och en medfödd instinkt för det och ingenting annat. Kom inte o snacka om att alla skulle kunna göra det, för så är det inte.
Det har med gener och hormoner att göra. En man med mycket testosteron och "våldsbenägna" gener, vilket hänger ihopa med varandra då det ena ger det andra, samt uppfostran och värderingar spelar ju också lite roll. Men en "man" med motsatta egenskaper men en uppfostran som främjar mycket civilkurage och bollar, den killen kommer att osäkert ge sig in i leken och med största sannolikhet också få på huvet så in i helvete. Har man inte en instinkt likt en alfahanne så märker ens rivaler av detta och man är körd. OM man inte är tränad i kampsport etc.
Bara ett beteende och en viss instinkt kan avgöra hela situationen redan innan den utspelats genom att sätta skräck i sin rival/rivaler.
Citera
2017-10-21, 17:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Erfarenhet? Du är helt ute och cyklar... Du menar alltså att alla skulle kunna vara den som slängde sig in i ett situation där 2-3 killar förgriper sig på en kvinna eller där en äldre dam blir brutalt nedslagen och rånad av en kille med kniv? Det krävs pannben och en medfödd instinkt för det och ingenting annat. Kom inte o snacka om att alla skulle kunna göra det, för så är det inte.
Det har med gener och hormoner att göra. En man med mycket testosteron och "våldsbenägna" gener, vilket hänger ihopa med varandra då det ena ger det andra, samt uppfostran och värderingar spelar ju också lite roll. Men en "man" med motsatta egenskaper men en uppfostran som främjar mycket civilkurage och bollar, den killen kommer att osäkert ge sig in i leken och med största sannolikhet också få på huvet så in i helvete. Har man inte en instinkt likt en alfahanne så märker ens rivaler av detta och man är körd. OM man inte är tränad i kampsport etc.
Bara ett beteende och en viss instinkt kan avgöra hela situationen redan innan den utspelats genom att sätta skräck i sin rival/rivaler.
Nej alla kan inte slänga sig in i det, men om en man med högt testosteron och våldsbenägna gener, aldrig råkar ut för situationer som är obehagliga/stressande så kmr ju aldrig hans gener nå sitt "potentiall" det kallas ju gener och miljö, inte bara gener. Precis som att vissa har lättare att bygga muskler, gymmar dem aldrig så kommer en person med svårt att bygga muskler endå bygga mer muskler än personen som inte gymmar efter en tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback