Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-20, 21:01
  #13
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag tycker väl mest att det känns som om det kommer att uppstå någon sorts sexuell spänning i och med att både hon och jag anses se bra ut, och att sitta själv i ett rum med en nästan jämnårig person av motsatt kön och snacka om bland annat just tjejer känns ju som en litet speciell situation.
Det kanske är något ni behöver prata om.
Citera
2017-10-20, 23:15
  #14
Medlem
Är den här tråden på riktigt? De flesta terapeuter är medvetna om att de riskerar att bli anmälda och deras legitimation kan ryka om de blandar ihop privatliv och yrkesliv. Du bör nog inte räkna med att din terapeut vill inleda en relation med dig, oavsett hur snygg du nu är.
Citera
2017-10-20, 23:36
  #15
Medlem
Härligt jag tror det kommer bli perfekt, det är hennes jobb att hålla på med sånt här så du behöver inte vara nervös låt henne bara styra och slappna av
Citera
2017-10-20, 23:39
  #16
Medlem
fittas avatar
Detta är kul, första gången jag gjorde en utredning fick jag som 20-åring sitta med en 23-årig tjej... hon var inte ens färdig psykolog utan gjorde någon typ av slutpraktik på sin utbildning. Allt hon gjorde var egentligen att ställa frågor utifrån ett papper hon fått och anteckna mina svar samtidigt som hon hela tiden hade handen på överfallslarmet. Stackare. Jag brukade jävlas med henne och ställa samma frågor tillbaka, fråga hur hon kände, då sa hon bara att det här handlar om mig och inte henne.

10 besök hos henne och 1 hos en läkare sen fick jag det jag ville ha. Detta var via landstinget och ej privat klinik så gissar att det var resursbrist. Helt sjukt amatörmässigt när jag tänker efter men fick som sagt det jag ville ha så klagar inte.
__________________
Senast redigerad av fitta 2017-10-20 kl. 23:42.
Citera
2017-10-21, 01:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Är den här tråden på riktigt? De flesta terapeuter är medvetna om att de riskerar att bli anmälda och deras legitimation kan ryka om de blandar ihop privatliv och yrkesliv. Du bör nog inte räkna med att din terapeut vill inleda en relation med dig, oavsett hur snygg du nu är.
Fattar inte varför folk snackar om "inleda relation" helt plötsligt, jag har inte ens antytt någonting om att jag ska försöka bli ihop med henne.
Det enda som jag överhuvudtaget har pratat om är att det känns som att själva stämningen mellan en manlig patient och kvinnlig terapeut antagligen borde vara annorlunda än stämningen mellan en kvinnlig patient och kvinnlig terapeut.

Men hur som helst, jag var mest bara lite nyfiken på den sociala dynamiken i en sån här situation.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-10-21 kl. 01:25.
Citera
2017-10-21, 03:27
  #18
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Fattar inte varför folk snackar om "inleda relation" helt plötsligt, jag har inte ens antytt någonting om att jag ska försöka bli ihop med henne.
Det enda som jag överhuvudtaget har pratat om är att det känns som att själva stämningen mellan en manlig patient och kvinnlig terapeut antagligen borde vara annorlunda än stämningen mellan en kvinnlig patient och kvinnlig terapeut.

Men hur som helst, jag var mest bara lite nyfiken på den sociala dynamiken i en sån här situation.

Jag kommer genast att tänka på de lesbiska och bisexuella psykologer jag sett på jobbet genom åren. Vad jobbigt de skulle ha det om de tände på alla patienter .
Citera
2017-10-21, 15:15
  #19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Yes, det känns ju absolut inte fel att man råkade få en snygg kvinna som terapeut.

Fast hur pass mycket brukar en terapeut uppmärksamma det faktum att en patient är av motsatt kön?
Det känns som att hon själv kommer att lägga åtminstone en viss uppmärksamhet vid att jag är kille, och att det på något plan kommer att finnas någon form av sexuell spänning under samtalen helt enkelt för att vi råkar vara av motsatt kön, medan det istället skulle bli lite mer av en "kompisstämning" mellan henne och en kvinnlig patient.

Det är nog mest du som fokuserar på det. Du säger "terapeut" och det begreppet kan tolkas på olika sätt, men om jag förutsätter att du pratar om en psykolog, psykoterapeut eller kurator (socionom), så kan jag säga så mycket som att den här betoningen på "hon är en kvinna, jag är en man, vi är i ungefär samma ålder, bör det inte uppstå sexuella spänningar?" mest existerar i ditt huvud. Släpp den tanken. Ingen av ovanstående yrkesgrupper som har ens ett uns av profesionalitet kommer att notera någon "sexuell spänning" mellan er. Och om den mot förmodan skulle uppstå, så skulle det vara ett ganska allvarligt tjänstefel att agera på den under rådande omständigheter.
Citera
2017-10-22, 00:05
  #20
Medlem
ChrisChans avatar
Hon har säkert redan ett par dussin patienter som vill sätta henne och är nog således rätt bra på att undvika att sådana vibes uppstår. Dock tror jag ärligt att en äldre man är bättre då det dels är mer neutralt och dels kommunicerar kvinnor och män olika.
Citera
2017-10-22, 00:18
  #21
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Fattar inte varför folk snackar om "inleda relation" helt plötsligt, jag har inte ens antytt någonting om att jag ska försöka bli ihop med henne.
Det enda som jag överhuvudtaget har pratat om är att det känns som att själva stämningen mellan en manlig patient och kvinnlig terapeut antagligen borde vara annorlunda än stämningen mellan en kvinnlig patient och kvinnlig terapeut.

Men hur som helst, jag var mest bara lite nyfiken på den sociala dynamiken i en sån här situation.

Det blir såklart en extra spänning, det kan inte hjälpas. Om du upplever att det blir besvärande, byt terapeut (tveka inte att begära en annan, helt ok). Terapin är till för att hjälpa dig, och du kanske synkar bättre med en manlig terapeut. Terapitiden är din tid, bry dig inte om vad terapeuten tycker och tänker om att du vill byta. Behövs inga förklaringar

Edit: Forskning visar att kemin mellan terapeut och klient är avgörande för hur hjälpt klienten blir (terapiformen spelar mindre roll för resultatet).
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2017-10-22 kl. 00:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback