Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 16:07
  #13
Medlem
Hur vet man om en människa har lågt resp högt myostatin då?
Ok så låt oss säga att jag tränar triceps nu 3 gånger i veckan, anser du det som mycket nog för att minska myostatinet ? (första gången jag hör detta btw) Och när du säger en kort period, pratar vi veckor, månader.. ?
Jag personligen skulle kunna säga att mina muskelgrupper överlag behöver åtminstone 1dag för att återupprätta sig. Att köra triceps varje dag trot jag inte är aktuellt för mig just nu... varannan dag skulle jag kunna tänka mig men vem vet hur jag känner om 1vecka eller 1mån..
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Man kan faktiskt träna en specifik muskelgrupp väldigt ofta, men under rätt förutsättningar skulle jag säga.
Din återhämtningsförmåga måste vara på topp, och det får bara ske under en kortare period.

Många undrar varför man ska träna en muskelgrupp så ofta, och jag har faktiskt en intressant grej att berätta.
Har ngn här hört talas om myostatin? Myostatin (GDF-8) är ett protein som tyvärr hämmar muskeluppbyggnad till ganska stor del kan man säga.
Individer som däremot har lågt myostatin p g a en mutation, kan bygga dubbelt så mycket muskelmassa som vanliga människor som ej tar steroider och dyl.
Anledningen till att jag nämner detta är för att hög frekvens vid träning minskar myostatin i skelettmuskeleraturen dramatiskt under en kortare period.
Därför kan man under rätt förutsättningar bygga muskler snabbare än vid lägre frekvens.
Du kommer såklart inte kunna jämföra det med en person som lider av en mutation av myostatin, men helt klart värt att lägga lite fokus på under en period.
Citera
2017-10-20, 16:13
  #14
Medlem
hmm. Så enligt din definition så skulle man kunna köra exakt samma övningar varje gång förutsatt att man kör varje grupp i muskeln. Vi tar triceps som exempel igen, tri=3. Låt oss säga att man köra 3olika övningar som tar alla delar av triceps varje gång. Räcker det för att bygga muskler lika mycket/snabbt som om du istället skulle variera övningarna, det tar fortfarande på samma ställe såklart, men det enda skillnaden är annorlunda övningar.
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, så är det inte. Visst, du stressar muskeln mer metabolt genom dropset, men du "chockar" ingenting. Muskeln varken bryr sig eller vet vilken övning du utsätter den för.
__________________
Senast redigerad av mr.123 2017-10-20 kl. 16:20.
Citera
2017-10-20, 16:19
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.123
hmm. Så enligt din definition så skulle man kunna köra exakt samma övningar varje gång förutsatt att man kör varje grupp i muskeln. Vi tar triceps som exempel igen, tri=3. Låt oss säga att man köra 3olika övningar som tar alla delar av triceps varje gång. Räcker det för att bygga muskler lite mycket/snabbt som om du istället skulle variera övningarna, det tar fortfarande på samma ställe såklart, men det enda skillnaden är annorlunda övningar.

Det är inte min åsikt eller definition, det finns olika sätt att få en muskel att växa (hypertrofi), att "chocka" muskeln eller variera övningar är inget måste för resultat.

http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-d...ler-att-vaexa/
http://tyngre.se/artiklar/variation-...-muskelstyrka/

Studien som artikeln handlar om:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24832974
Citat:
Our findings suggest: (a) CIVE is more efficient to produce strength gains for physically active individuals; (b) as long as the training intensity reaches an alleged threshold, muscle hypertrophy is similar regardless of the training intensity and exercise variation.
Citera
2017-10-20, 18:54
  #16
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.123
Hur vet man om en människa har lågt resp högt myostatin då?
Ok så låt oss säga att jag tränar triceps nu 3 gånger i veckan, anser du det som mycket nog för att minska myostatinet ? (första gången jag hör detta btw) Och när du säger en kort period, pratar vi veckor, månader.. ?
Jag personligen skulle kunna säga att mina muskelgrupper överlag behöver åtminstone 1dag för att återupprätta sig. Att köra triceps varje dag trot jag inte är aktuellt för mig just nu... varannan dag skulle jag kunna tänka mig men vem vet hur jag känner om 1vecka eller 1mån..

Tänk inte så mycket på just det. Sådant kan man bara se genom specifika tester.
Men det jag menade va att myostatin har visats minska vid hög frekvens när du tränar.
Enligt studier som gjorts så vill jag minnas att frekvensen va betydligt högre än 3 ggr i veckan. Nästan varje eller varannan dag. Minns inte hur lång period tyvärr.

Jag kan dock inte säga det att du ska träna så. Vi är ju i alla olika så att säga.
Du som är nybörjare bör inte komplicera till det så mycket i början, så tänk inte så mycket på det här just nu. Ville bara tillägga det att man kan träna ofta för grymma ökningar, och vad det kan tänkas bero på. Ngt man kan experimentera med när man blivit mer avancerad om sådant intresse finns.
Glöm inte bort bara att det säkert är en hel del som ska klaffa för att det ska funka.
Återhämtning, rätt volym, tillräckligt med mat, sömn, så lite stress som möjligt.
Citera
2017-10-20, 21:02
  #17
Medlem
Mjälls avatar
Gör du kickbacks?
Citera
2017-10-20, 21:57
  #18
Medlem
Om din träningserfarenhet till dags dato understiger ett år förutsätter jag följande:

- Att du inte kör en större split än halvsplit (I.e. helkropp eller halvkropp). En högre frekvens vad gäller antal träningstillfällen för en given muskelgrupp vinner garanterat över lägre frekvens med högre volym över en utsatt tidsperiod. M.a.o ta hellre 6 set byst två gånger över en period (vanligen vecka av nå'n jävla anledning) än 12 set vid ett enskilt tillfälle. Övriga parametrar likvärdiga.
Nu kör du tydligen triceps två gånger i veckan. Jag hade iofs tyckt att detta räckt, men vill du ta tre gånger i veckan antar jag att volymen sänks till några få set.

- Att du prioriterar aktivering av triceps långa huvud när du kör specifika tricepsövningar. Många gillar french press, som du själv nämnde. Jag själv föredrar sittande press med hantel bakom ryggen. Helst utan ryggstöd, men det är en annan diskussion. Går även med z-bar så att jag får halvpronerat grepp.
Citera
2017-10-21, 13:25
  #19
Medlem
Det här gjorde mig bara förvirrad. Det finns alltså ingen studie som säger något alls egentligen av det jag läste. Varierad träning enligt länken du skicka visade lite bättre resultat. Men de hoppar fram o tbx och i slutskedet, så som så många andra inlägg jag läst får man svaret ett det är sparsamt med konkreta bevis. Summering enligt mig=gör det som passar dig helt enkelt. Variera periodvis träningen, tillslut tror jag man kommer fram till vilken träning som passar just dig. I mina 9månder jag tränat har jag dock inte kommit dit än. Men det kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inte min åsikt eller definition, det finns olika sätt att få en muskel att växa (hypertrofi), att "chocka" muskeln eller variera övningar är inget måste för resultat.

http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-d...ler-att-vaexa/
http://tyngre.se/artiklar/variation-...-muskelstyrka/

Studien som artikeln handlar om:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24832974
Citera
2017-10-21, 13:34
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.123
Det här gjorde mig bara förvirrad. Det finns alltså ingen studie som säger något alls egentligen av det jag läste. Varierad träning enligt länken du skicka visade lite bättre resultat. Men de hoppar fram o tbx och i slutskedet, så som så många andra inlägg jag läst får man svaret ett det är sparsamt med konkreta bevis. Summering enligt mig=gör det som passar dig helt enkelt. Variera periodvis träningen, tillslut tror jag man kommer fram till vilken träning som passar just dig. I mina 9månder jag tränat har jag dock inte kommit dit än. Men det kommer.

Just den visade bättre resultat för muskelstryka, men för hypertrofi spelar det ingen roll. Självklart ska du göra det som passar dig och som får dig att vilja träna. Om du behöver ett bra schema så finns det ett i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101.
Citera
2017-10-21, 13:36
  #21
Medlem
Intresse finns. Annars hade jag inte varit här inne och skrivit. Ja visst är jag "nybörjare", men jag vill experimentera. Jag kan ju inte fortsätta som jag gör just nu. Förstå mig inte fel, min kropp har förändrats något sjukt mycket på bara 9mån. Och jag vill experimentera.. Det är nu som jag vill det. Det är nu som jag strävar efter att få en symmetrisk kropp för att få en bra grund. Så att jag inte om 2år har en riktigt bra kropp men att ex triceps är liten, framsida axlar för stora, baksida axlar för små OSV OSV. Jag försöker redan i ett tidigt skede tänka på hur jag vill utvecklas. Det enda sättet är just att experimentera..

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Tänk inte så mycket på just det. Sådant kan man bara se genom specifika tester.
Men det jag menade va att myostatin har visats minska vid hög frekvens när du tränar.
Enligt studier som gjorts så vill jag minnas att frekvensen va betydligt högre än 3 ggr i veckan. Nästan varje eller varannan dag. Minns inte hur lång period tyvärr.

Jag kan dock inte säga det att du ska träna så. Vi är ju i alla olika så att säga.
Du som är nybörjare bör inte komplicera till det så mycket i början, så tänk inte så mycket på det här just nu. Ville bara tillägga det att man kan träna ofta för grymma ökningar, och vad det kan tänkas bero på. Ngt man kan experimentera med när man blivit mer avancerad om sådant intresse finns.
Glöm inte bort bara att det säkert är en hel del som ska klaffa för att det ska funka.
Återhämtning, rätt volym, tillräckligt med mat, sömn, så lite stress som möjligt.
Citera
2017-10-21, 13:37
  #22
Medlem
Ja, mestadels stående.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Gör du kickbacks?
Citera
2017-10-21, 13:45
  #23
Medlem
Alltså jag har ju tränat tidigare under mina från 14 ända tills idag, men det har varit såhär: 2-3mån träning följt av 2-3mån vila. Inget seriöst.
Det är nu som jag för första gången tagit träningen på allvar. 9mån sträck är något som jag första gången gjort och jag vet att jag bara kommer fortsätta.

Jag brukar köra två muskelgrupper i taget men ben är för sig självt. Sen brukar jag även köra med vikt bakom utan stöd också precis som du säger. Kan du förklara lite mer är du snäll. Förstod inte exakt vad du mena, det här med högre frekvens etc.


Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Om din träningserfarenhet till dags dato understiger ett år förutsätter jag följande:

- Att du inte kör en större split än halvsplit (I.e. helkropp eller halvkropp). En högre frekvens vad gäller antal träningstillfällen för en given muskelgrupp vinner garanterat över lägre frekvens med högre volym över en utsatt tidsperiod. M.a.o ta hellre 6 set byst två gånger över en period (vanligen vecka av nå'n jävla anledning) än 12 set vid ett enskilt tillfälle. Övriga parametrar likvärdiga.
Nu kör du tydligen triceps två gånger i veckan. Jag hade iofs tyckt att detta räckt, men vill du ta tre gånger i veckan antar jag att volymen sänks till några få set.

- Att du prioriterar aktivering av triceps långa huvud när du kör specifika tricepsövningar. Många gillar french press, som du själv nämnde. Jag själv föredrar sittande press med hantel bakom ryggen. Helst utan ryggstöd, men det är en annan diskussion. Går även med z-bar så att jag får halvpronerat grepp.
Citera
2017-10-21, 19:17
  #24
Medlem
Att dina triceps är små är nog för att du omedvetet eller medvetet inte prioriterar denna muskelgrupp. Vi prioriterar alla omedvetet vissa muskler framför andra. Musklerna växer bäst på de muskelgrupper vi är bra på att träna och undehålla.
Men vill du satsa på på triceps kommer här mitt bästa råd:



1. Testa att se till att de får träning varannan dag. Det kan vara i form av övningar som bänkpress eller rena isolerande tricepsövningar. Det är ju en liten muskel som återhämtar sig snabbt. Så det är bara att köra ofta och det krävs inte speciellt många set. 30 reps eller liknande.
Kör i minst 6-12 månader.

2. Kör Smolov JR - 3 veckors som kör bröst varannan dag. Då behövs ingen extra tricepsträning. Plus att du ökar ditt max i bänk på säkert 5-10kg på bara 3 veckor. Då får du känna på hur bra det kan vara att köra en muskel ofta om du inte gjort det tidigare. Det öppnar ett helt nytt tänk kring träning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback