Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 13:55
  #1
Medlem
marleyminds avatar
Hej.

Jag är mäkta trött på Hotmail som jag har använt i säkert 10 år. Sedan alla dessa "Säkerhets-blahablaha" har kommit har dom slukat hur många konton som helst för mig. Har jag t.ex glömt mitt lösenord så är det omöjligt att få det tillbaka.

Jag ska dra ett exempel från idag.

Jag har autologin på min telefon där jag alltid är inloggad på Hotmail. Men idag skulle jag logga in via min dator för att jag skulle få något aktiverings-mail dit. Tro FAN att det då står att det är fel lösenord jag skrivit in, fast jag aldrig ens har ändrat lösenordet. Jag går in på min telefon för att ändra lösenordet därifrån men utan framgång. Nu kommer jag aldrig våga logga ut från telefonen..

Det jag faller på är att behöva få koder skickat till mig via SMS, då det tydligen är den ENDA vägen att gå. Jag är ständigt på resande fot och byter telefonnummer konstant, vilket gör att jag inte kommer in för att jag inte har kvar mitt gamla nummer... Min frustration är obeskrivlig. Kontot är viktigt och jag väntar viktiga mail as we speak...

Kan ni ge mig tips på andra email-providers som man inte behöver lämna sitt telefonnummer till? Krypterat får det gärna vara också, jag skiter i vilket! Så länge dom inte rånar mig på all min information för att sedan lämna mig i skyttegraven utan support!

Gmail eller Yahoo är inga alternativ. Har även testat GMX-mail men det funkar inte här i Asien av någon jävla anledning..

Mvh marleymind
__________________
Senast redigerad av marleymind 2017-10-20 kl. 13:57.
Citera
2017-10-20, 14:11
  #2
Medlem
protonmail.com frågar inte efter några telefonnummer
Citera
2017-10-20, 14:45
  #3
Medlem
Själv kör jag fastmail (https://www.fastmail.com/). Jag har inget minne av att den har frågat mig efter telefonnummer. Däremot kostar den, men har för mig att första månaden eller så är gratis om man vill testa. $3/mån eller $30 för ett år.

Stödjer imap, caldav och carddav.

Citat:
Ursprungligen postat av 314396
protonmail.com frågar inte efter några telefonnummer

Verkar vara en trevlig mail. Synd att den inte stödjer imap. Inte heller verkar den stödja t.ex. carddav och caldav.
Men kan ju se lite varför.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-10-20 kl. 14:48.
Citera
2017-10-20, 17:48
  #4
Medlem
Kör med Mailbird sedan ett par år. Grymt bra service, men fortfarande en del växtvärk och småproblem med klienten till och från. Allmänt nöjd med dom ändå.
Citera
2017-10-21, 12:18
  #5
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Själv kör jag fastmail (https://www.fastmail.com/). Jag har inget minne av att den har frågat mig efter telefonnummer. Däremot kostar den, men har för mig att första månaden eller så är gratis om man vill testa. $3/mån eller $30 för ett år.

Stödjer imap, caldav och carddav.



Verkar vara en trevlig mail. Synd att den inte stödjer imap. Inte heller verkar den stödja t.ex. carddav och caldav.
Men kan ju se lite varför.

Gjorde ett account på protonmail. Vad innebär det att det inte stödjer det du nämner? Utveckla gärna, om du har lust.

Mvh
Citera
2017-10-21, 13:34
  #6
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Gjorde ett account på protonmail. Vad innebär det att det inte stödjer det du nämner? Utveckla gärna, om du har lust.

Mvh
Att de inte har stöd för IMAP betyder att du inte kan använda mailen på andra enheter.
Citera
2017-10-21, 14:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marleymind
Gjorde ett account på protonmail. Vad innebär det att det inte stödjer det du nämner? Utveckla gärna, om du har lust.

Mvh

De verkar ha en app om man vill använda mailen i telefonen, utan att öppna webbläsaren. För egen del betyder avsaknad av IMAP att jag inte kan ha mailen i Thunderbird (som alltid är uppe på workspace 2), där jag även har min kalender, adressbok osv. Det gör också att vill jag ha CalDAV/CardDAV, får jag ha ett sepparat konto på en annan sida för att hantera den delen. Vet det finns sidor som fokuserar på att erbjuda kalender med åtminstone CalDAV, men är ju skönt att inte behöva ha sepparat konto för det.

CalDAV ser till att min kalender är i sync mellan mina olika enheter. CardDAV gör i princip samma sak, fast med mina kontakter.

Alla behöver inte det, men för min del är det stödet viktigt. För de som inte finner det lika viktigt, utan prioriterar säkerhet, så är det knappast något fel på protonmail. Bara det att det inte passar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Att de inte har stöd för IMAP betyder att du inte kan använda mailen på andra enheter.

Nej, men det betyder att jag är tvungen att använda deras egna app, samt måste använda webbläsaren på datorn. Jag kan, som ovan nämnt, inte använda t.ex. Thunderbird. Jag måste även ha ett sepparat konto som stödjer CalDAV/CardDAV om jag vill ha min kalender och mina kontakter i sync.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-10-21 kl. 14:29.
Citera
2017-10-21, 18:44
  #8
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2017-10-23, 05:31
  #9
Medlem
marleyminds avatar
Tack för alla svar! Jag behöver bara en mail och inget annat så det blir perfekt.

Må bäst

Mvh
Citera
2017-10-23, 21:44
  #10
Medlem
yo. www.riseup.net https://tutanota.com/ Snille e-mail-providers med fokus på privacy. Gratis og ingen annonser.
Citera
2017-10-26, 09:08
  #11
Medlem
Protonmail har nu släppt en betaversion av en brygga (som körs i bakgrunden) som tillåter att köra dom vanligaste mailläsarna med IMAP/SMTP mot Protonmail. Tillgänglig för betalande användare.

Den ser ut att fungera bra, det lilla jag hunnit testa senaste timmarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback