Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 11:11
  #1
Medlem
Hej!
Är ganska ny inom träning så kan långt ifrån allt. I vilket fall har jag bestämt mig för att droppa ett par kilo i vikt och då jag inte är överviktig är det ganska "envisa" kilo om man kan säga så. Är inte underviktig dock utan ganska normal men skulle vilja bli lite slankare.

I vilket fall, första veckan gick jag lätt ned 1,2kg utan problem men idag fredag har jag gått upp +0,8kg från igår. Är det möjligt? Att gå upp 0,8kg från en dag till en annan trots träning och kaloriunderskott? Hade räknat med minus på vågen varje dag.

Jag åt ca 1000-1100kcal igår och var ute och sprang 5km. Drack 2l vatten.
Är brud men har inte den veckan nu så det kan inte vara det.
Citera
2017-10-20, 11:16
  #2
Medlem
Vattenvikt.
Citera
2017-10-20, 11:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Vattenvikt.

Är ju helt ny, men vattenvikt hur? Trodde man blev av med vattenvikt bara man fyllde på med tillräckligt med vatten under dagen.. Hör själv att det låter ganska dumt nu i efterhand när jag säger det så
Citera
2017-10-20, 11:39
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vikten kan skiljas sig från dag till dag, är det något enstaka kilo eller mindre som i ditt fall, så är det troligtvis bara extra vätska, även tarminnehåll spelar roll. Så oroa dig inte för små viktförändringar från dag till dag. Det är den längre tidsperioden som är viktigast.
Citera
2017-10-20, 11:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vikten kan skiljas sig från dag till dag, är det något enstaka kilo eller mindre som i ditt fall, så är det troligtvis bara extra vätska, även tarminnehåll spelar roll. Så oroa dig inte för små viktförändringar från dag till dag. Det är den längre tidsperioden som är viktigast.

Åh, vad skönt att höra. Trodde att man skulle gå ned i vikt varje dag och blev lite deppig när det helt plötsligt visade +0.8kg från igår utan att jag misskött kost eller träning. Behövde höra att det var normalt så jag kan fortsätta hålla motivationen uppe! Tack för svar!
Citera
2017-10-20, 12:25
  #6
Medlem
Kroppen består av max 10 till 30 % fett
Kroppen består av runt 60% vatten
Vi kan svettas upp till 4 liter per dygn, alltså 4kg vikt på vågen.
Fett är rimligt att tappa 1-150g per dygn vid bantning

Nu säger det sig självt att vågen kan åka ut genom fönstret för ett glas vatten på 2 dl är 200g extra på vågen. Så det räcker alltså med lite vatten för att förstöra en dags viktnedgång om man räknar som dig.
Citera
2017-10-20, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kroppen består av max 10 till 30 % fett
Kroppen består av runt 60% vatten
Vi kan svettas upp till 4 liter per dygn, alltså 4kg vikt på vågen.
Fett är rimligt att tappa 1-150g per dygn vid bantning

Nu säger det sig självt att vågen kan åka ut genom fönstret för ett glas vatten på 2 dl är 200g extra på vågen. Så det räcker alltså med lite vatten för att förstöra en dags viktnedgång om man räknar som dig.

Ja, jag hade helt fastnat i något tänk att om man får i sig 2l vatten dag kommer man inte lägga på sig någon vattenvikt då man kissar ut allt... Ingen aning var jag har fått det ifrån. Men nu känns det genast lite bättre!

Jag har tagit förebilder och kommer ta nya med ca 1-2v mellanrum och även mätt mig så har lite annat att jämföra med längre fram också som tur är.
Citera
2017-10-20, 15:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Ja, jag hade helt fastnat i något tänk att om man får i sig 2l vatten dag kommer man inte lägga på sig någon vattenvikt då man kissar ut allt... Ingen aning var jag har fått det ifrån. Men nu känns det genast lite bättre!

Jag har tagit förebilder och kommer ta nya med ca 1-2v mellanrum och även mätt mig så har lite annat att jämföra med längre fram också som tur är.

Mjo. Jag tror inte det finns någon sådan regel dock.

Bilder låter bra. Varannan, var tredje vecka kan du jämföra och märker du ingen skillnad får du sänka kalorierna med några hundra. Det bör synas på tre veckor om det ska gå i en rimlig takt.
Citera
2017-10-22, 16:29
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
"Är ganska ny inom träning så kan långt ifrån allt"........Huvudet på spiken?
Citera
2017-10-22, 17:11
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
"Är ganska ny inom träning så kan långt ifrån allt"........Huvudet på spiken?

Forumet är till för att bland annat ställa frågor, och du behöver inte skriva överhuvudtaget om du inte har något vettigt att tillföra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback