Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-22, 20:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Man ska inte tro att det är oskadligt - drar du in superupphettad organisk materia i lungorna är det naturligtvis inte nyttigt, men att nämna heroin i samma andetag är löjligt och respektlöst.
Jag håller med och det för oss osökt in på en annan detalj, nämligen hur man från förbudslobbyns håll helt struntar i diverse skademinimerande åtgärder. Det går till exempel att äta cannabis, vilket gör att man undviker tjära, upphettade partiklar i lungorna och så vidare. Detta nämns aldrig. Man kan även använda en vaporiser - enligt labbtester kan det leda till att allt bensen som annars finns i cannabisrök undviks, då bensenen endast bildas vid förbränning. Man undviker även tjära och en hel del av kolmonoxiden. Detta ignoreras helt. Detta gör det i mitt tycke väldigt uppenbart att många inom förbudslobbyn inte är intresserade av en hederlig debatt även om man skulle bortse från allt rent nonsens de häver ur sig.
Citera
2017-10-22, 20:30
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sedan torde alkohol vara en av de primära om inte den primära "gateway-drogen" då en betydande andel som prövar illegala substanser för första gången gör det under nedsatt omdöme tack vare det statligt sanktionerade berusningsmedlet.

Det här är värt att poängtera och borde höra till allmänbildningen. De flesta misstag som jag själv har gjort har varit under inflytande av enbart alkohol. Resterande under nyktert tillstånd. Inga speciella tråkigheter har inträffat under bruk av cannabis eller för den del några andra rekreationsdroger.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2017-10-22 kl. 20:45.
Citera
2017-10-23, 00:57
  #39
Medlem
jamesdeans avatar
Replik: Drogpolitiken – allt annat än lyckad
Citera
2017-10-23, 14:16
  #40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoyDoyy
Cannabis är en Gateway drug det är FAKTA. Men det är en gateway inte på grund av produkten själv utan för att dem som säljer cannabis också har vägar till annat. Så att skylla på "gateway" drug är så otroligt okunnigt i det sammanhang som det görs idag. Kan garantera att folk inte hade prövat annat i större utsträckning ifall det såldes separat legalt.
Men då är ju inte cannabisen en gateway drog, utan försäljningssystemet som är.
Citera
2017-10-23, 14:32
  #41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Replik: Drogpolitiken – allt annat än lyckad
I motsats till farhågorna har man i dag tre dödsfall per 1 000 000 invånare i förhållande till Sveriges 70.
Verkar som de tog gamla siffror, undra varför.
Kanske de borde sagt i sitt motsvar, att Portugal gått ifrån 100000 till 25000 problematiska konsumenter sedan de ändrade sina lagar.
Citera
2017-11-01, 18:55
  #42
Medlem
Mollips avatar
Aftonbladet kan ha bestämt rubriken och gjort debattartikeln mer märklig än nödvändigt.

Citat:
1.Agera mot opioidläckaget för att få ner dödstalen
Det låter ju bra men även om dom lyckas bättre än i dag kommer det inte att ge nämnvärda förbättringar.

Citat:
2. Gör missbruksvården mer tillgänglig
Så unket och falskt. Det är här deras egen "restriktiva politik" visar sitt verkliga ansikte därför att vården har blivit mindre viktig och tillgänglig med den slags politiken. Beviset finns i mängder på Sveriges kyrkogårdar.

Citat:
3. Nej till legalisering av cannabis. Nationella folkhälsoenkäten visar att runt en procent av den vuxna befolkningen har använt cannabis de senaste 30 dagarna. Cannabisförbudet är alltså någorlunda effektivt om man ser till befolkningens drogvanor.
Nej det är fel, det är inte effektivt. I så fall har väl alla alarmististika nyheter om ökat bruk av cannabis fel? Statistik visar också att ungefär en miljon svenskar har använt narkotika och det flesta bruket handlar om cannabis.

Det här är ju extra intressant:
Citat:
Man kan diskutera hur narkotikapolitiken ska bedrivas och hur polis och myndigheter ska agera.
Det här kan vara en öppning för att dom tycker att vi ska avkriminalisera eget bruk. I Sverige pratar man ihop sig internt innan man kliver ut ur garderoben. Jag tolkar det som en försiktig trevare i den riktningen.
Citat:
4. Polisen måste prioritera det förebyggande arbetet
Jo och det har man alltså inte gjort dom sista 30-35 åren när fokus legat på att jaga brukare? Nehe men det har dom sagt. Bra att dom kanske äntligen förstår.

Sen vill dom försöka rädda ansiktet med:
Citat:
Narkotikafritt samhälle är ett bra mål. Vissa debattörer vill ha en ny narkotikapolitik som går ut på att vi inte längre ska sträva mot ett narkotikafritt samhälle. Det enda målet skulle vara skademinskning. Skademinskning är aldrig fel, men får inte ställas i motsats till en restriktiv politik.
Hur kan samhällets mål för narkotikapolitik vara något annat än att så få ska fara illa som möjligt? Deras nollvision har i själva verket alltid stått i vägen för en skademinimerande politik, men det vill dom inte låtsas om.
Citera
2017-11-12, 23:33
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Helt rätt.

Vi ska inte legalisera marijuana i Sverige! Som i artikeln det står 1 000 personer dör årligen. Jag hade en vän som dog av överdos när han injicerade marijuana i blodådra.

Marijuana är farligt.

Jag visste inte ens att man kunde injicera marijuana i blodet för någon typ av effekt. Men å andra sidan så skulle jag aldrig få för mig att försöka injicera timjan heller.

Klart som fan att du är dödsdömd om du börjar exprementeta med sprutor och skit.

Jag har rökt i många år och fortfarande inte tänkt prova heroin. Inte någon av mina vänner heller... t.o.m. har jag vännet som slutat med alkohol helt istället.
Citera
2017-11-13, 07:46
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiftalpha
Jag visste inte ens att man kunde injicera marijuana i blodet för någon typ av effekt. Men å andra sidan så skulle jag aldrig få för mig att försöka injicera timjan heller.

Klart som fan att du är dödsdömd om du börjar exprementeta med sprutor och skit.

Jag har rökt i många år och fortfarande inte tänkt prova heroin. Inte någon av mina vänner heller... t.o.m. har jag vännet som slutat med alkohol helt istället.

Hen skojar, det dör ju ingen av cannabis och vad jag vet så injicerar man inte cannabis heller. Men du kanske också är sarkastisk och jag är dum i huvudet.
Citera
2017-11-19, 21:23
  #45
Medlem
LeXeLs avatar
Det är knappt lönt att diskutera frågan om legalisering/avkriminalisering i Sverige. Vänta några år tills de värsta motståndarna dött eller pensionerat sig så kanske en vettig debatt kan föras.

Idag ser debatten ut så här:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...jare-med-knark

För övrigt helt otroligt hur Eva Franchell har modet att publicera denna artikel under eget namn. Så idiotiskt att man storknar.
__________________
Senast redigerad av LeXeL 2017-11-19 kl. 21:25. Anledning: Hyperlänk fungerar ej.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback