Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-20, 09:56
  #1
Medlem
Hej bestämt mig för att installerat ett alkolås så jag inte ger mig ut på impulsiva långresor på fyllan. Sökt runt mycket men hittar bara info om folk som åkt för rattfylla. Tänkte köpa ett begagnat för en billig peng men undrar hur mycket själva installationen kan kosta. Måste jag kalibrera det endå fast har det frivilligt. Ber vänligast att fokuserar på frågan och inte moral predika om mina alkohol problem.
Citera
2017-10-20, 10:07
  #2
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winerbro
Hej bestämt mig för att installerat ett alkolås så jag inte ger mig ut på impulsiva långresor på fyllan. Sökt runt mycket men hittar bara info om folk som åkt för rattfylla. Tänkte köpa ett begagnat för en billig peng men undrar hur mycket själva installationen kan kosta. Måste jag kalibrera det endå fast har det frivilligt. Ber vänligast att fokuserar på frågan och inte moral predika om mina alkohol problem.


Smart val.
Beror exakt på vad det är för bil. Vissa kräver lite mer tid för att riva.
Ska kopplas in via tändningslåset.
Ja du bör kalibrera. Den funkar ändå men kommer små småningom visa totalt fel värden och då är den kraftlös.

Kalibrera en gång per år. Kostar dig 300-500 spänn.

Jag rek en dräger interlock xt. Lätta att intstallera och kostar inte så mycket begagnade.
Citera
2017-10-20, 10:15
  #3
Medlem
har en kia, inte så noga om den går i gång på o,o eller 0,3 promile kör aldrig när jag drukigt mindre mängder utan bara när jag är kraftigt påverkad.
Citera
2017-10-20, 10:23
  #4
Medlem
hitta det alkolåset du rekomendera på blocket till ok priser. är det vanligt att start av bil kan strula även när man inte har druckit?
Citera
2017-10-20, 11:09
  #5
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winerbro
hitta det alkolåset du rekomendera på blocket till ok priser. är det vanligt att start av bil kan strula även när man inte har druckit?

En kompis installerade Alkolås för några år sedan, gick på ca 6000:- (arbete + programmering), nu så var detta ett krav för att få behålla lappen i hans fall varför det tillkom säkert massa pappersarbete etc.

Har aldrig hört om några problem med att starta nykter förutom direkt efter munskölj på morgonen.. alkohol i den då antar jag.
Hans var även programmerad att slumpvis kräva en blåsning under färd vilket du knappast behöver. Räkna ändå med en kostnad för att ställa in alkolåset så det passar för dig.
Citera
2017-10-20, 11:26
  #6
Medlem
vågar man vända sig till en till en liten och bilig bilverkstad, med en udda sak som detta eller är det märkesverkstäder som gäller
Citera
2017-10-20, 16:03
  #7
Medlem
Jag monterade ur ett för sex månader sedan. Tog ca tio minuter. Har du en normalhändig granne så monterar han det på en halvtimme.
Citera
2017-10-20, 17:43
  #8
Medlem
Akeliuss avatar
Vänd dig till firmor som monterar taxiutrustningar de jobbar med alkolås dagligen.
Citera
2017-10-21, 20:10
  #9
Medlem
går det att ställa in alkolås så att man måste ha 0,0 promille och inte o,2 som den lagliga gränsen går på ?
Citera
2017-10-29, 18:32
  #10
Medlem
?
Citera
2017-10-29, 20:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winerbro
går det att ställa in alkolås så att man måste ha 0,0 promille och inte o,2 som den lagliga gränsen går på ?
Ja det går. Åtminstone Dräger låsen kan ha vilka gränsvärden du vill. Men glöm att någon firma har något annat än 0.0‰ i sina fordon.

Som privatperson kan du ju ha 2‰ som gräns om du känner för det
Citera
2017-10-29, 21:06
  #12
Medlem
låter bra vill ha 0,0
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback