Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 06:42
  #1
Medlem
JEBUS-666s avatar
Ok. inte alltid, ibland kan slumpen göra att man får en rak skiva.
Och jag menar efter skivorna har legat inomhus Plant, i månader.

Detta är ett stort problem om man tänker göra Långa Skåps luckor i MDF till exempel...
Citera
2017-10-20, 08:15
  #2
Medlem
Du köper dålig kvalitet.
Citera
2017-10-20, 09:11
  #3
Medlem
Jokerswes avatar
Beror på flera faktorer. Därför att trä är ett levande material som andas och formar sig efter vädret. Detta hänger ihop med årstiden och vädret för produktionen samt lagring/hantering av materialet på fabriken.

ingenting fel med skivan i sig. Lite mer pyssel men skivan blir rak när man skruvar fast den.
Citera
2017-10-20, 09:14
  #4
Medlem
Bulkninjas avatar
Eftersom trä krymper när det torkar
Citera
2017-10-20, 09:30
  #5
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Ok. inte alltid, ibland kan slumpen göra att man får en rak skiva.
Och jag menar efter skivorna har legat inomhus Plant, i månader.

Detta är ett stort problem om man tänker göra Långa Skåps luckor i MDF till exempel...
Det hjälper att limma ihop flera (laminera) tunna skivor istället för att ta en grov till stora luckor, men då krävs press och det är bara omständligt.
Ska du gör luckor själv så gör en träram och limma på tunn MDF istället. Det är så de allra flesta luckor är byggda, och du tjänar massor av vikt.

Men i stort, så är skeva skivor inte roliga. Även om man köper tjock plywood så är den skev eller vriden,
och detta trots att de är laminerade från början.
Citera
2017-10-20, 16:14
  #6
Medlem
killawifes avatar
MDF har jag inte upplevt att de är böjda? Kanske de tunnaste skivorna då men MDF i 12 elelr 16 mm brukar vara väldigt raka och släta. Andra skivtyper som Plywood och spån brukar däremot formas av hur de förvaras. Och i hanteringen så blir de ömsom varma och kalla, fuktiga och torra och då förändras formen. Plywood är värst. Det beror väl på att träfibrerna är så långa.
Citera
2017-10-22, 01:47
  #7
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag Köpte nu senast 20 st. 16 mm och 19 mm MDF, och dom flesta är lite böjda... Om man tex gör en Lucka som är 1 meter, ser man det tydligt.

En annan intressant fråga är varför Möbel-industrin alltid får perfekta skivor.
Citera
2017-10-24, 19:21
  #8
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag Köpte nu senast 20 st. 16 mm och 19 mm MDF, och dom flesta är lite böjda... Om man tex gör en Lucka som är 1 meter, ser man det tydligt.

En annan intressant fråga är varför Möbel-industrin alltid får perfekta skivor.
Jag tror att möbelindustrin laminerar sina skivor som jag skrev tidigare. Kan vara svårt att se när det handlar om MDF.
Sedan använder industrin ofta HDF som är den hårdare och mer tåliga varianten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback