Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 21:19
  #1
Medlem
Hej! Här kommer ännu en fondportföljfråga från ännu en nybörjare.

Jag är 23 år och har nyss tagit examen från universitetet, så därför tänkte jag börja investera eftersom jag tjänar pengar nu. Mitt sparande är 3-5år på denna portfölj och jag tänkte sätta in 40k direkt och sedan månadsspara i den.

Nu har jag:
Robur global access 40%
Robur Sverige exportfond 15%
Robur ny teknik 15%
Spiltan räntefond sverige 30%

Fråga 1: Jag har 30% ränter eftersom det sägs vara bra som krockkudde, men samtidigt har jag läst att de inte är så bra för tillfället. Borde de vara kvar då?
Fråga 2: Spiltan investmentbolag prisas av flera, borde jag minska "ny teknik" och "exportfond Sverige" till 10% var så jag kan ha spiltan på 10% också?

Fråga 3+4: Är något fel med denna uppsättning, skulle ni valt något annat? Vad i så fall, och varför?
Citera
2017-10-19, 22:43
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
1. Skippa räntefonden. Spiltan ränte är en kort räntefond. Korta räntefonder har en avkastning på i princip samma nivå som ett sparkonto, det vill säga extremt låg.

2. Ja, vikta över till Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Avgiften för den är 0,20 % mot 1,25 % för Ny Teknik och Robur Export.

3-4. Tycker Robur Access Global går lite knackigt. Danske Invest Global Index gillar jag bättre, även om den har något högre avgift.

My 2 cents...
Citera
2017-10-19, 23:58
  #3
Medlem
1. Svårt att säga om räntefonden är bra eller inte.
Räkna med att den kommer ge ungefär 0.01% ökning 4/5 dagar per vecka.
Det är inte mycket men det är mycket mer än fonder som går minus.
Kan vara värt att ha den ett tag och när börsen dippat en del föra över dessa pengar till någon fond med högre risk.
Finns inget rätt svar på frågan.

2. Möjligen, den prisas av flera, men tror du på den?

3. Uppsättningen ser bra ut. Om det går -2% eller +9% kommer inte göra stor skillnaden närmaste året. Det är först när portföljen börjar innehålla ordentligt med kapital som finjusteringar börjar spela stor roll. Då månadsinsättningen som är samma summa varje månad successivt blir en mindre procentuell ökning och avkastningen per månad potentiellt kan vara större än månadsinsättningen. Då blir finjusteringarna viktiga. Tills dess, fokusera på att månadsinsättningen är så stor som möjligt.
Citera
2017-10-20, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
1. Skippa räntefonden. Spiltan ränte är en kort räntefond. Korta räntefonder har en avkastning på i princip samma nivå som ett sparkonto, det vill säga extremt låg.

2. Ja, vikta över till Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Avgiften för den är 0,20 % mot 1,25 % för Ny Teknik och Robur Export.

3-4. Tycker Robur Access Global går lite knackigt. Danske Invest Global Index gillar jag bättre, även om den har något högre avgift.

My 2 cents...

Ok så du tycker jag borde sätta räntepengarna i aktiefonder istället?

På vilket sätt har Robur global access gått knackigt? Den ligger på samma nivå i avkastning som danske Invest global.
Citera
2017-10-20, 19:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
1. Svårt att säga om räntefonden är bra eller inte.
Räkna med att den kommer ge ungefär 0.01% ökning 4/5 dagar per vecka.
Det är inte mycket men det är mycket mer än fonder som går minus.
Kan vara värt att ha den ett tag och när börsen dippat en del föra över dessa pengar till någon fond med högre risk.
Finns inget rätt svar på frågan.

2. Möjligen, den prisas av flera, men tror du på den?

3. Uppsättningen ser bra ut. Om det går -2% eller +9% kommer inte göra stor skillnaden närmaste året. Det är först när portföljen börjar innehålla ordentligt med kapital som finjusteringar börjar spela stor roll. Då månadsinsättningen som är samma summa varje månad successivt blir en mindre procentuell ökning och avkastningen per månad potentiellt kan vara större än månadsinsättningen. Då blir finjusteringarna viktiga. Tills dess, fokusera på att månadsinsättningen är så stor som möjligt.
1.Ja det är en smart idé att vänta på en dipp och sedan sätta över till en fond med högre risk.

2. Well jag är inte så insatt men den har visat sig vara bra och samtidigt ha en väldigt låg avgift. Det blir ju också lite mer olika nicher i portföljen om den kommer med.

3. Men om jag sätter in en stor peng nu så varje procent spelar en stor roll.vad hade du ändrat isf? Jag har inga planer att ändra fonder varje månad etc.
Citera
2017-10-20, 20:26
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattiaslinn
Ok så du tycker jag borde sätta räntepengarna i aktiefonder istället?
Ja, aktie/index.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattiaslinn
På vilket sätt har Robur global access gått knackigt? Den ligger på samma nivå i avkastning som danske Invest global.
Du har rätt. Jag måste ha trasslat in mig i diagrammen .
Citera
2017-10-20, 22:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattiaslinn

3. Men om jag sätter in en stor peng nu så varje procent spelar en stor roll.vad hade du ändrat isf? Jag har inga planer att ändra fonder varje månad etc.


Inte för att verka dryg men 40.000 inte är en stor peng.
Anta att du har en månadsinsättning sedan vid lön på 10.000 per månad. Då ökar första månaden ditt totala kapital med 25 % av dessa 10.000. Nästa månad 20 %. Månaden efter det 16 %.

Vad jag menade var att när kapitalet på kontot där en månadsinsättning antagligen är större en maximal potentiell vinst under ett år så spelar någon % avkastning upp eller ner inte någon större roll. Kör på de fonder du tror på och finjustera om 6 månader när du läst på. Gör då egna beslut, tro inte på något exakt recept någon annan ger dig.

Tänk dig en situation exempelvis att vi nu och 2 år framåt kommer ha en börs som faller. Hur är då en aktieindex-fond bättre än en räntefond?
Tänk dig en situation exempelvis att vi nu och 2 år framåt kommer ha en börs som stiger. Hur är då en räntefond bättre än en aktiefond?
Ingen vet svaret hur det kommer se ut om ett par månader.
Citera
2017-10-20, 22:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, aktie/index.

Du har rätt. Jag måste ha trasslat in mig i diagrammen .
Ok jag ska tänka på det! Inga problem 😃
Citera
2017-10-20, 23:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
Inte för att verka dryg men 40.000 inte är en stor peng.
Anta att du har en månadsinsättning sedan vid lön på 10.000 per månad. Då ökar första månaden ditt totala kapital med 25 % av dessa 10.000. Nästa månad 20 %. Månaden efter det 16 %.

Vad jag menade var att när kapitalet på kontot där en månadsinsättning antagligen är större en maximal potentiell vinst under ett år så spelar någon % avkastning upp eller ner inte någon större roll. Kör på de fonder du tror på och finjustera om 6 månader när du läst på. Gör då egna beslut, tro inte på något exakt recept någon annan ger dig.

Tänk dig en situation exempelvis att vi nu och 2 år framåt kommer ha en börs som faller. Hur är då en aktieindex-fond bättre än en räntefond?
Tänk dig en situation exempelvis att vi nu och 2 år framåt kommer ha en börs som stiger. Hur är då en räntefond bättre än en aktiefond?
Ingen vet svaret hur det kommer se ut om ett par månader.
Ok du har helt rätt i allt du säger, jag tar och väntar lite 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback