Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-16, 17:24
  #25
Medlem
Det finns en bok som heter svenskar i krig 1914-1945, där tar de upp Allan Mann men även massa andra personer som varit med i krig. ISBN 91-85057-08-8
Citera
2006-01-16, 21:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum

Inte särskilt med tanke på att jag har rätt. Du får gärna ligga inne som jägare på K3 några månader innan du rättar mig vad gäller självklarheter inom militär jargong. Hur länge har fästningen stått Mitmarred?

Din fästning
kan du behålla för dig själv. Men visst, en viss oengihet verkar gälla.
Citera
2006-01-16, 22:24
  #27
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Din fästning
kan du behålla för dig själv. Men visst, en viss oengihet verkar gälla.
Sökning på Google efter:
Resultat 1 - 10 av ungefär 101 vid sökning efter majjonäs
Resultat 1 - 10 av ungefär 25 800 vid sökning efter majonäs
Resultat 1 - 10 av ungefär 86 600 vid sökning efter majonnäs

Slutsats ... majonnäs

Sökning på Google efter:
Resultat 1 - 10 av ungefär 469 vid sökning efter buk rygg armar knän
Resultat 1 - 10 av ungefär 13 600 vid sökning efter bröst rygg armar knän

Slutsats ... bröst rygg armar knän
Fästningen har stått i TUSEN år Mitmarred!

Edit: Det vore kul att läsa någon skrift av Allan Mann själv, eller av Arméns gymnastik- och Idrottsskola. Egentligen spelar det nog ingen roll eftersom man både gör sit-ups och push-ups men jag har ärligt talat aldrig hört annat än bröst.
Citera
2006-01-16, 23:18
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Sökning på Google efter:
Resultat 1 - 10 av ungefär 101 vid sökning efter majjonäs
Resultat 1 - 10 av ungefär 25 800 vid sökning efter majonäs
Resultat 1 - 10 av ungefär 86 600 vid sökning efter majonnäs

Slutsats ... majonnäs

Sökning på Google efter:
Resultat 1 - 10 av ungefär 469 vid sökning efter buk rygg armar knän
Resultat 1 - 10 av ungefär 13 600 vid sökning efter bröst rygg armar knän

Slutsats ... bröst rygg armar knän
Fästningen har stått i TUSEN år Mitmarred!

Edit: Det vore kul att läsa någon skrift av Allan Mann själv, eller av Arméns gymnastik- och Idrottsskola. Egentligen spelar det nog ingen roll eftersom man både gör sit-ups och push-ups men jag har ärligt talat aldrig hört annat än bröst.

Din logik haltar eftersom "buk rygg armar knän" ger 48 träffar medan "bröst rygg armar knän" bara ger 17. Ditt exempel visade ju bara på att bröst är ett vanligare ord än buk. Det var kanske inte så svårt att lista ut...

Eftersom inget alternativ är helt dominerande tycker jag vi lägger ner det här ot-andet nu.
Citera
2006-01-16, 23:22
  #29
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag fick i alla fall lära mig att det hette BUK Rygg AXLAR Knä, eftersom det var leder och rygg/buk som skulle stärkas för att klara tung packning. Bröst och armar tränar man för stranden, inte för en tiomilamarsch med trettio kilo packning.
Citera
2006-01-19, 07:27
  #30
Medlem
Roy Urquharts avatar
Njöt själv ett par fyspass under Allans ledning när man var ung.
Hård som flinta var han.

R.I.P.
Citera
2006-01-19, 07:55
  #31
Medlem
stavs avatar
Fråga om Mannens historia

För många (20-25) år sen gick jag en kurs i "humant självförsvar". Jag jobbade med våldsamma psyk-patienter
Vår lärare där berättade att han träffat/gått på kurs hos nån som varit kurir över norska gränsen under kriget. Undrar om det var Allan Mann?
Hans taktik hade varit att gå fram till (bro-?)vakten och när vakten anföll med bajonett så hade han fångat bajonetten med underarmen. Sedan hade han fällt underarmen så att vakten tappat bössan. Sedan språngmarsch. Innan vakten fått upp vapnet och fått bort bajonetten var kuriren långt borta.
Han hade visat underarmen som var full av ärr efter ett 15-tal kontakter med bajonetter.
Storyn är nog sann - jag hade en seriös lärare, men frågan är om det var Allan Mann. Verkar inte otroligt när man läst om honom.
Vila i frid, hjälte.
Citera
2006-01-21, 13:39
  #32
Medlem
coffe_olbs avatar
min far spenderade 2 veckor i hemavan (vinterutbildning) med allan, 1985.
en snäll och ödmjuk farbror tydligen, ganska kort. han pratade inte nått om sitt förflutna, farsan hörde mest befäl prata om honom med vördnad.
allan blir tydligen behandlat som en riktigt hjälte i frankrike om han har på sig sin medalj från legionen.

R.I.P
Citera
2006-01-21, 14:10
  #33
Medlem
Kan vi diskutera svenskakrigshjältar i allmänhet i denna trår? i så fall skulle jag vilja veta mer om han som skrev ragnarök och den svenska bataljonen i det amerikanska frihetskriger, Royal sueodas tro jag den hette
Citera
2006-01-22, 01:22
  #34
Medlem
Pulkans avatar
såna här människor finns det inte många av, snacka om väldekorerad asså
och han gjorde allt frivilligt ochså, all heder åt denna man alltså
såhär borde människorna i dagens samhälle vara asså
Citera
2006-01-22, 01:22
  #35
Medlem
Pulkans avatar
såna här människor finns det inte många av, snacka om väldekorerad asså
och han gjorde allt frivilligt ochså, all heder åt denna man alltså
såhär borde människorna i dagens samhälle vara asså

Edit:
råkade trycka 2 gånger på spara, sry
Citera
2021-02-23, 15:27
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo
Givakt, tillägg: Hans tid på Karlberg kommer jag alltid minnas. Manöver.

Mvh. Massimo

Träffade du Allan Mann? Håller nämligen på med ett filmprojekt på ämnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback