Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 21:17
  #1
Medlem
Jag vet att ADHD har blivit ett allt vanligare ämne och folk slänger runt ordet hit och dit helt i onödan.
Anledningen att jag blivit orolig är p.g.a min bilkörning. För ett tag sen körde jag in min bil i vägkanten och paja som tur var bara 2 däck och fälgar. Nu kör jag en polares bil och känner när jag kör på raksträckor och ska försöka hålla jämn hastighet att jag fokuserar på 1000 andra grejer, vilket påverkar hur ja kör rätt mycket. Har krockat 2 gånger innan med min bil, men då var det p.g.a fortkörning/idiotkörning.

Jag är 21 år gammal och farsan har alltid påstått att jag har ADHD men har inte brytt mig för jag känner inte att det har påverkat min vardag så värst mycket.
Andra saker som får mig att fundera är:
Att jag ständig biter sönder mina naglar och nagelband, har försökt sluta men lyckas inte.
Jag blir lätt uttråkad måste alltid göra nått.
Jag har t.ex. aldrig kunnat läsa ut en bok eftersom jag fastnar och läser samma sida 4 gånger utan att fatta vad jag överhuvudtaget läser.
Har svårt att lyssna på andra som pratar, känner att jag alltid försöker ta över samtalsämnen och berätta hur jag tycker/tänker istället.

Har förövrigt lyckats helt okej i skolan och på jobbet. Inte haft några jätte problem med skolan.
Har däremot en några år äldre bror som gled igenom skolan utan några bekymmer med högsta betyg, läser massor böcker och är sjukt duktig på allt teoretisk. Medans jag själv alltid sökt mig mot praktiska saker för det är det enda stället som det "händer nått" för mig. Har ofta funderat på vad som egentligen skiljer oss åt. Kan det också ha med saken att göra?
Även när vi var små satt han still och jag sprang runt överallt och var allmänt galen.

Någon som har koll? Kände att jag ville snabbkolla ifall man borde kolla upp det p.g.a bilkörningen. Eller är jag bara nojig?
Citera
2017-10-19, 22:19
  #2
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken3
Jag vet att ADHD har blivit ett allt vanligare ämne och folk slänger runt ordet hit och dit helt i onödan.
Anledningen att jag blivit orolig är p.g.a min bilkörning. För ett tag sen körde jag in min bil i vägkanten och paja som tur var bara 2 däck och fälgar. Nu kör jag en polares bil och känner när jag kör på raksträckor och ska försöka hålla jämn hastighet att jag fokuserar på 1000 andra grejer, vilket påverkar hur ja kör rätt mycket. Har krockat 2 gånger innan med min bil, men då var det p.g.a fortkörning/idiotkörning.

Jag är 21 år gammal och farsan har alltid påstått att jag har ADHD men har inte brytt mig för jag känner inte att det har påverkat min vardag så värst mycket.
Andra saker som får mig att fundera är:
Att jag ständig biter sönder mina naglar och nagelband, har försökt sluta men lyckas inte.
Jag blir lätt uttråkad måste alltid göra nått.
Jag har t.ex. aldrig kunnat läsa ut en bok eftersom jag fastnar och läser samma sida 4 gånger utan att fatta vad jag överhuvudtaget läser.
Har svårt att lyssna på andra som pratar, känner att jag alltid försöker ta över samtalsämnen och berätta hur jag tycker/tänker istället.

Har förövrigt lyckats helt okej i skolan och på jobbet. Inte haft några jätte problem med skolan.
Har däremot en några år äldre bror som gled igenom skolan utan några bekymmer med högsta betyg, läser massor böcker och är sjukt duktig på allt teoretisk. Medans jag själv alltid sökt mig mot praktiska saker för det är det enda stället som det "händer nått" för mig. Har ofta funderat på vad som egentligen skiljer oss åt. Kan det också ha med saken att göra?
Även när vi var små satt han still och jag sprang runt överallt och var allmänt galen.

Någon som har koll? Kände att jag ville snabbkolla ifall man borde kolla upp det p.g.a bilkörningen. Eller är jag bara nojig?

Är diagnoserad sen barnsben med ADHD och bilkörning är inga problem för mig.
Nagelbitare har jag aldrig varit, men några drag har du.
Svårt att lyssna på sidan dra då tankarna springa iväg och jag har alltid läst en bok, några sidor i plugget då 😂
Citera
2017-10-19, 22:30
  #3
Medlem
Pallestroms avatar
Gör en utredning.
Skadar inte.

Bilkörningen ska dock oftast inte påverkas negativt.
Citera
2017-10-19, 22:58
  #4
Medlem
Torpedullas avatar
Du har med all säkerhet ADHD. Det genetiska lotteriet är orättvist. Du har ju klarat dig rätt bra ändå men bilkörningen är ett stort observandum. Sök hjälp innan du skadar dig eller någon annan allvarligt.
Citera
2017-10-20, 09:25
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Det du beskriver passar in på typ hälften av Sveriges befolkning.
Nästan ALLA som gör ett egentest för ADHD uppfyller kriterierna för ADHD.

Vill man ha en diagnos så får man det. Det är faktumet att du begär ett test och upplever problem i din vardag som är själva kriteriet för att du ska få en diagnos.

Tycker du att du har så stora problem i vardagen att det motiverar att äta medicin resten av livet som kanske ger problem med sömn och sexliv så kommer du få det.

Läkaren lyssnar på vad du berättar. Så det är du som i slutänden bestämmer om du vill få ADHDdiagnos eller inte. Huruvida det är lämpligt eller inte måste du avgöra själv.
Citera
2017-10-20, 13:20
  #6
Medlem
Jag är en utmärkt bildförare.. Så tror ej det påverkar, men kankse gör det för dig.
Min adhd sitter i huvudet på så sätt att jag alltid har mycket o göra för det blir aldrig tyst i huvudet. Svårt att fokusera på saker för länge osv. Nåväl. jag tycker det enklaste är att söka dig till vuxenpsyikatrin och gör en utredning. Tar sjukt lång tid men lika bra så du får veta vad som pågår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback