Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 15:51
  #1
Avstängd
Mp3Kungs avatar
https://i.imgur.com/rjuIdvU.png

Enkelt när jag markerar i rutan då ska en javascript laddas.
Om ej markerad då ska den inte laddas.
På och av funktion.

Vad ska jag googla?
Citera
2017-10-19, 16:09
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mp3Kung
https://i.imgur.com/rjuIdvU.png

Enkelt när jag markerar i rutan då ska en javascript laddas.
Om ej markerad då ska den inte laddas.
På och av funktion.

Vad ska jag googla?

HTML-kod:
<html>
<head><title></title></head>

<body>
<script type="text/javascript">

function myfunction(obj){
    if (obj.checked)
    {
        alert("checked");
    }
    else
    {
        alert("Unchecked");
    }
}
</script>

<form name="myform" id="myform" action="#" method="POST">
Click here: <input type="checkbox" name="check" id="check" onclick="myfunction(this);" />
</form>

</body>
</html>
Citera
2017-10-19, 17:44
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
J-vligt otydlig specifikation där!

Exakt vad menar du med att "ska en javascript laddas"?

Ska en javascriptfil laddas ner (från en server) och infogas i dokumentet (och sen köras)?
Eller menar du ett anrop till en javascriptfunktion som redan finns på sidan?

Du får nog utveckla och förklara det där lite bättre.

/K
Citera
2017-10-19, 18:18
  #4
Avstängd
Mp3Kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
HTML-kod:
<html>
<head><title></title></head>

<body>
<script type="text/javascript">

function myfunction(obj){
    if (obj.checked)
    {
        alert("checked");
    }
    else
    {
        alert("Unchecked");
    }
}
</script>

<form name="myform" id="myform" action="#" method="POST">
Click here: <input type="checkbox" name="check" id="check" onclick="myfunction(this);" />
</form>

</body>
</html>

Perfekt funkade fint! Tack!
Citera
2017-10-19, 21:10
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
J-vligt otydlig specifikation där!

Exakt vad menar du med att "ska en javascript laddas"?

Ska en javascriptfil laddas ner (från en server) och infogas i dokumentet (och sen köras)?
Eller menar du ett anrop till en javascriptfunktion som redan finns på sidan?

Du får nog utveckla och förklara det där lite bättre.

/K

Citat:
Ursprungligen postat av Mp3Kung
Perfekt funkade fint! Tack!
Med detta sagt verkar det snarare som om javascriptet skulle exekveras när man klickade i kryssrutan, vilket är något annat än ladda.

Bra att det ordnade sig, men var lite noggrannare framöver med vad du vill göra, fattade först inte jag heller.
Citera
2017-10-19, 23:14
  #6
Avstängd
Mp3Kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Med detta sagt verkar det snarare som om javascriptet skulle exekveras när man klickade i kryssrutan, vilket är något annat än ladda.

Bra att det ordnade sig, men var lite noggrannare framöver med vad du vill göra, fattade först inte jag heller.

Hur skulle jag veta att det heter exekveras. Tänk på att många inte kan dator språk. Ni ser att första bästa svaret fattade vad jag menade.
Citera
2017-10-20, 02:19
  #7
Avstängd
Mp3Kungs avatar
En fråga varför behövs <form></form> ?
Jag tog bort det och funktionerna skadades inte.
Citera
2017-10-20, 07:25
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mp3Kung
En fråga varför behövs <form></form> ?
Jag tog bort det och funktionerna skadades inte.
Kryssrutor brukar ju normalt sett användas i formulär. Dock är det inte nödvändigt att ha input-element i formtaggar, det är ok ändå, men då kommer du vid en postning inte få med dig kryssrutans state i postningen (dvs när du skickar formulärdatat till servern för att göra något med det).
Citera
2017-10-20, 14:58
  #9
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mp3Kung
Hur skulle jag veta att det heter exekveras. Tänk på att många inte kan dator språk. Ni ser att första bästa svaret fattade vad jag menade.
Det är viktigt att använda rätt terminologi. Hade du inte lagt in koden tillsammans med din ffråga så hade nog 99% av alla programmerare misstolkat den.
Börja med att lära dig terminologi och grunderna i programmering. Det är ett fel jag ofta ser hos (självlärda) nybörjare, de använder fel termer, vilket bara ökar förvirringen.

Citat:
Doctors do not discuss diagnoses with each other in simple terms. Medical schools don’t teach in simple terms, either. Medicine is complicated, so they communicate with a complicated set of terminology. Everyone understands the term “broken leg,” but that is too vague for a medical diagnosis. Using precise terminology like “transverse compound fracture of the tibia” allows medical staff and students to communicate accurately.
Programming is not as complex as the human body, but it is still complex. This complexity is why programming has so much terminology. There are lots of concepts, and all of those concepts have names. Just like in medicine, we use terminology to communicate accurately, because simple terms are often too vague.
I’d love to give you: This man shares his three quick tips to understand programming – software developers hate him! But there are no three tips that will fix this problem. You just have to invest time into learning the vocabulary.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback