Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 14:25
  #1
Medlem
Det här håller inte.

Jag är fet, jag flåsar som en bälg när jag går upp för två trappor, jag har jobbigt hög vilopuls och känner av tryck (dock ej riktig smärta) i bröstet när jag anstränger mig, jag kommer inte i kläderna jag vill, jag ser bara ett fult fläskberg i spegeln.

Så då får jag väl ta tag i det, då. Jag har försökt förr, men tappat motivationen efter ett par månader, men jag tänker mig att det går lättare om jag skriver här vad jag lyckas prestera så jag verkligen ser svart på vitt att något händer. Kanske dessutom lite tips, förslag på förändringar, pepp och en eller annan spark i baken när det går trögt med?

Inköpt: Gymkort på F&S.

Plan: Kondition till att börja med, för att komma igång överhuvudtaget. Crosstrainer? Jo, det känns som en idé.

Utgångsläge:
Längd 168 cm
Vikt 88,1 kg (ja, jag SA ju att jag är fet!)

Mål: 82 kg innan jul (-6 kg på 9 veckor, det borde vara rimligt, va?)
Citera
2017-10-19, 14:48
  #2
Medlem
Sex kilo på nio veckor är absolut möjligt.

Viktigast är intaget av kalorier.

Ät bra vanlig mat, lagom (små) portioner.

Skippa vitt bröd.

INGET ätande efter 18.00.

Du kan kasta gymkortet, knalla en halvmil efter kvällsmaten varje dag så har du dina sex kilo (i kombination med ovan såklart).
Citera
2017-10-19, 15:41
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ditt mål är fullt möjligt. Det som kommer först vid en viktnedgång är kaloriunderskottet, inte träningen i sig, även om träningen givetvis har andra fördelar. Hur du uppnår detta kaloriunderskott är individuellt, vissa föredrar LCHF, Periodisk fasta, 5:2, keto m.m, det är inget unikt eller magiskt med någon av metoderna förutom att dom passar individen, går utmärkt att inkludera vitt bröd och äta efter 18.00 om man vill det (syftar på inlägget ovan). Angående träningen så rekommenderar jag ändå att du försöker få in styrketräning så tidigt som möjligt, detta ger en bättre kvalité på viktnedgången (framförallt kroppssammansättningen), givetvis kan du kombinera både kondition och styrka om du vill det.

Det kan även vara en god idé att köpa en matvåg och väga/räkna. På så sätt får du en uppfattning om mängden du faktiskt äter och kan justera därefter, omständligt till en början men du vänjer dig snabbt.
Citera
2017-10-19, 16:21
  #4
Medlem
Om du har svårt med motivation kan det vara värt att testa att träna i grupp? En del gym har ju gruppträning. Annars kanske du har intresse för någon idrott så som handboll eller fotboll?det kan vara lättare att ha en bestämda tider när en ska träna, för vissa i alla fall.

Gällande kosten så rekommenderar jag mycket protein och grönsaker, till exempel genom att göra en kycklingwok. Fisk, ägg och avokado har innehåller bra fetter och är samtidigt proteinrika.

Planera din vecka. Bestäm vad du ska äta, handla och gör matlådor till din sysselsättning. Om du ska träna efter jobbet kan det vara bra med ett mellanmål för att få lite energi i kroppen.

Det kan vara en fördel att skippa all pasta, vitt bröd, skräpmat, alkohol, godis osv till en början.

Om du vill äta något "gott" ibland föreslår jag varannan vecka och under kontrollerande former, tryck alltså inte i dig en chipspåse själv.
Citera
2017-10-23, 22:00
  #5
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Det här håller inte.
Hur går det för dig, TS?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback