Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 13:42
  #1
Medlem
steffeehs avatar
Sitter och funderar mellan halvförsäkring och helförsäkring på en bil, och behöver få det mer tydligt för mej när halvförsäkringen "inte längre räcker till".

Om vi tar 2 scenarion där jag har halvförsäkring:
#1 Jag kör på en huvudled och kommer till en korsning med en vanlig gata, och en bil på gatan i anslutning till korsningen missar att kolla mitt håll, kör ut mitt framför mej, och en krock sker som den andra föraren orsakat - täcks skadorna på min bil?
#2 Vice versa - Jag är i en korsning till en huvudled, jag kör ut men missar att kolla ena hållet och kör därför ut mitt framför ett fordon, och en krock sker som jag orsakat - täcks skadorna på min bil?
Citera
2017-10-19, 13:47
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
#1 Jag kör på en huvudled och kommer till en korsning med en vanlig gata, och en bil på gatan i anslutning till korsningen missar att kolla mitt håll, kör ut mitt framför mej, och en krock sker som den andra föraren orsakat - täcks skadorna på min bil?
#2 Vice versa - Jag är i en korsning till en huvudled, jag kör ut men missar att kolla ena hållet och kör därför ut mitt framför ett fordon, och en krock sker som jag orsakat - täcks skadorna på min bil?

Ja (av den andra förarens försäkringsbolag i slutändan)
Nej.
Citera
2017-10-19, 13:57
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Sitter och funderar mellan halvförsäkring och helförsäkring på en bil, och behöver få det mer tydligt för mej när halvförsäkringen "inte längre räcker till".

Om vi tar 2 scenarion där jag har halvförsäkring:
#1 Jag kör på en huvudled och kommer till en korsning med en vanlig gata, och en bil på gatan i anslutning till korsningen missar att kolla mitt håll, kör ut mitt framför mej, och en krock sker som den andra föraren orsakat - täcks skadorna på min bil?
#2 Vice versa - Jag är i en korsning till en huvudled, jag kör ut men missar att kolla ena hållet och kör därför ut mitt framför ett fordon, och en krock sker som jag orsakat - täcks skadorna på min bil?

#1 Din försäkring täcker det inte, däremot kan den andra förarens försäkring täcka din bil.
#2 Din försäkring täcker inte din bil, dock täcker din försäkring den andra bilens skador.
Citera
2017-10-19, 14:40
  #4
Medlem
De exakta villkoren varierar från försäkringsbolag till försäkringsbolag.

Kortfattat brukar det krävas helförsäkring för att täcka skador som är ditt eller ingens fel. Är det någon annans fel är det den som orsakat skadan som ska ersätta.
Citera
2017-10-19, 14:46
  #5
Medlem
Har du en skitbil kan du klara dig med halvförsäkring. Har du en fin bil så bör du ta helförsäkring. Som någon redan har skrivit så täcker halvförsäkring skador där du är vållande men halvförsäkring täcker inte skador på ditt fordon. Helförsäkring täcker dina skador även om du är vållande.
Citera
2017-10-19, 14:56
  #6
Medlem
Du bör läsa försäkringsvillkoren. De flesta försäkringsbolag brukar ha en lättöverskådlig tabell över vad de olika försäkringarna täcker. Stöld- och brandförsäkring brukar ingå i halvförsäkring. Men skador på ditt egna fordon som du orsakat själv täcks bara av en helförsäkring (t.ex. om du anses vållande vid en krock). Trafikförsäkringen som är obligatorisk täcker endast motpartens skador om du anses vållande. Om motparten anses vållande så täcker dennes trafikförsäkring dina skador.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-10-19 kl. 15:00.
Citera
2017-10-19, 21:09
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skador på andras bilar som du är vållande till betalas av din obligatoriska trafikförsäkring. Hel-/halvförsäkring handlar enbart om skador på din bil som inte täcks av andras trafikförsäkring. Skillnaden mellan hel/halv brukar vara att vagnskada inte ingår i halv.

Tycks vara väldigt svårt för många att förstå skillnaden mellan att ha sin bil försäkrad och att ha den obligatoriska tredjepartsförsäkringen ("trafikförsäkring" kallad i Sverige). Två olika helt olika saker.

Jag kör med enbart trafikförsäkring. Alltså är min bil inte försäkrad. Däremot är människor, andra bilar och egendom försäkrade mot skador orsakade av min bil i trafiken.
Citera
2017-10-20, 03:02
  #8
Medlem
killawifes avatar
Om DU krockar och bilen är dyr så är det bra att ha en helförsäkring. Om nån annan krockar med dig eller bilen är billig så är det bortkastade pengar. Det kan dock vara värt att tänka på att om man har helförsäkring brukar man ibland få bonusar som inte ingår i den vanliga försäkringen och oftast inte brukar gå att få med en halvförsäkring. Det kan vara saker som ingen självrisk vid viltolyckor, hyrbil och vägassistans.
Exempelvis så krockade jag med ett rådjur förra året. Tack vare att jag hade helförsäkring fick jag hela bilens värde 43.000:- i ersättning och jag hade självriskeliminering som ingick som bilextra och bärgningen ingick också. Annars hade bara de två grejerna kostat mig 5500:-
Hade jag haft halvförsäkring så hade jag inte fått en spänn, trots att det inte var mitt fel utan ett jävla rådjur som inte visste vilket håll det skulle åt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback