Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-19, 11:34
  #1
Medlem
Jag lyssnade på programmet Meny på P1 idag. Tomas Tengby var programledare och avslutade programmet med att säga att "programmet producerades av Tomas Tengby Produktion".

Hur rimmar det att vara anställd på statlig radio, men att fakturera sitt arbete till egna företaget? Mitt första intryck är att det låter helkorrupt. Kan alla statsanställda fakturera sitt jobb till egna bolaget, eller hur funkar det? Kan man upphandla kollegor??
Citera
2017-10-19, 11:36
  #2
Medlem
Trivselgruppens avatar
Är du säker på att Tomas Tengby är anställd av Sveriges radio?
Citera
2017-10-19, 11:54
  #3
Medlem
Clay Allisons avatar
Tomas Tengby frilansar. Meny är bara ett program i raden på P1 som produceras av externa bolag. Tengby valde att döpa sitt bolag till sitt eget namn.
Citera
2017-10-19, 15:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tomas Tengby frilansar. Meny är bara ett program i raden på P1 som produceras av externa bolag. Tengby valde att döpa sitt bolag till sitt eget namn.

Frilansar han när han programleder Ring P1 också?
Citera
2017-10-19, 22:22
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Det här är inte (FB) Företagsskvaller eller (FB) Företagande och företagsekonomi. Vill ni diskutera Tengbys företagande ur ekonomisk synvinkel är ni på fel ställe.

/Mod
Citera
2017-10-19, 23:38
  #6
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Frilansar han när han programleder Ring P1 också?

Hört talas om att jobba på konsultbasis?

För övrigt gäller såvitt jag vet inte Lagen om offentlig anställning (LOA) anställda i statliga bolag. Alltså är inte bestämmelserna om bisyssla som finns i den tillämpliga även om Tengby skulle vara anställd på SVT.
Citera
2017-10-20, 04:28
  #7
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag lyssnade på programmet Meny på P1 idag. Tomas Tengby var programledare och avslutade programmet med att säga att "programmet producerades av Tomas Tengby Produktion".

Hur rimmar det att vara anställd på statlig radio, men att fakturera sitt arbete till egna företaget? Mitt första intryck är att det låter helkorrupt. Kan alla statsanställda fakturera sitt jobb till egna bolaget, eller hur funkar det? Kan man upphandla kollegor??
Detsamma gäller många program på SR. Två exempel:

Medierna: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1178409
Vetenskapsradion historia: http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=146669

Varför antar du att personerna som gör programmen är anställda av SR?
Citera
2017-10-20, 08:18
  #8
Medlem
Anledningen till att det blev så här är väl för att SR i princip tvingades till det.

Skulle alla som gör programmen vara anställda så skulle SR hamna i en situation där de till slut skulle blir sittandes med bara massa äldre anställda pga LAS.

http://sverigesradio.se/diverse/appd...7a4b7c5ad2.pdf
Citera
2017-10-20, 13:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Detsamma gäller många program på SR. Två exempel:

Medierna: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1178409
Vetenskapsradion historia: http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=146669

Varför antar du att personerna som gör programmen är anställda av SR?

Jag antog att det funkar på SR som på de flesta arbetsplatser, att vissa är projektanställda och vissa är konsulter. Medan de som jobbar med "fasta programpunkter" som Ring P1 brukar vara anställda.

Om någon har information om Tengbys anställningsform så är det helt ok att korrigera mig.
Citera
2017-10-20, 15:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag antog att det funkar på SR som på de flesta arbetsplatser, att vissa är projektanställda och vissa är konsulter. Medan de som jobbar med "fasta programpunkter" som Ring P1 brukar vara anställda.

Om någon har information om Tengbys anställningsform så är det helt ok att korrigera mig.


Ja, varför tar du inte reda på det själv? Ring SR och fråga, det är en offentlig uppgift.

Det är knappt någon inom media dvs tv eller radio eller inte heller journalism som är fast anställd. Du får betalt per sak du gör, och det är då enklast för de flesta att fakturera.
Citera
2017-10-20, 16:26
  #11
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Om någon har information om Tengbys anställningsform så är det helt ok att korrigera mig.
Du har ju redan fått den? Tomas Tengby är inte anställd av SR. Däremot producerar hans bolag program för SR, vilket är anledningen till att han skickar fakturor till SR.
Citera
2017-10-20, 21:28
  #12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag antog att det funkar på SR som på de flesta arbetsplatser, att vissa är projektanställda och vissa är konsulter. Medan de som jobbar med "fasta programpunkter" som Ring P1 brukar vara anställda.

Om någon har information om Tengbys anställningsform så är det helt ok att korrigera mig.
Jag behöver uppenbarligen ställa samma fråga en gång till: Varför antar du att personerna som gör programmen är anställda av SR?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback